Projecte Referèndum 2014: introducció (fase d?implementació)


Aquesta és la sisena entrega sobre la introducció al referèndum d’autodeterminació per a la independència de Catalunya el 2014.

En la primera entrega vaig fer la introducció general sobre quina és la meva intenció en escriure aquesta sèrie d’articles sobre aquest projecte i de les fases en què, des del meu punt de vista, s’hauria d’estructurar el projecte. En la segona entrega, la tercera entrega, i la quarta vaig fer la introducció general sobre quina és la funció de la fase de preadquisició, d’adquisició i de planificació, respectivament, juntament amb les corresponents tasques que caldria dur a terme. En la cinquena entrega vaig fer una introducció general de quina és la funció de la fase de construcció i d’execució del projecte.

Breu resum del que s’ha explicat en els darrers articles:
Per afrontar amb garanties un referèndum d’autodeterminació cal plantejar-lo com si fos un projecte amb les seves fases i cadascuna amb les seves tasques. La primera fase és la de preadquisició, on es defineixen els dos equips amb responsabilitats diferents en el projecte; un és l’Equip Responsable o ER i l’altre és l’Equip Director o ED. Aquest darrer estarà supeditat al que decideixi l’ER, malgrat tenir autonomia per proposar i executar les tasques per desenvolupar el projecte. En la fase d’adquisició es defineixen les Especificacions dels requeriments per al referèndum (ERR) i les Especificacions de les tasques funcionals per al referèndum (EFR) a partir d’una anàlisis de les dades de què es disposa. En la fase següent, la de planificació, l’Equip Director o ED, a partir de les EFR, defineix una sèrie de tasques concretes amb els recursos necessaris i amb les dates per dur-les a terme en un document que rep el nom d’Especificacions de les tasques dissenyades per al referèndum o EDR. En aquest document també hi ha definides les fites (o deadline, en anglès) per poder monotoritzar una vegada les tasques EDR es duen a terme. Per emprendre aquestes tasques, l’Equip Director del projecte o ED comença primer a recollir tots els recursos assignats per tal de preparar-se (construcció) per després executar-les en la data fixada o immediatament després de la tasca predecessora (execució). Aquesta execució de les tasques ha de ser sempre pensant que el nostre objectiu és: fer el referèndum i guanyar-lo.

A continuació explicaré quina és la funció de la fase d’implementació…

(continua)

 


Fases implementacio Part 1

Per al projecte de referèndum 2014, la fase d’implementació serà els dies immediatament precedents al dia del referèndum. Aquests dies seran crítics i per això caldrà definir unes tasques molt específiques per tal d’ajudar que tot el que s’ha dut a terme fins aquell moment en el projecte flueixi cap a l’objectiu final de fer el referèndum amb les màximes garanties d’èxit. Aquestes tasques ja podran estar moltes definides en els documents EFR o Especificacions de les tasques funcionals per al referèndum segons els objectius previstos en les ERR, Especificacions dels requeriments per al referèndum.

En canvi les EDR o Especificacions de les tasques dissenyades per al referèndum s’haurien de definir a partir de fer una anàlisi de risc. Aquesta anàlisi, juntament amb la MTo matriu de traçabilitat, que ens mostrarà els resultats obtinguts durant l’execució del projecte, ens servirà per avaluar quins són els punts de risc que hi ha que poden fer fracassar el referèndum. Per més informació llegiu l’article
Projecte Referèndum 2014: introducció (fase de planificació)

Amb tota aquesta informació es definiran unes tasques en les EDR específiques per tal de minimitzar aquests riscos o per contrarestar-ne els efectes si es materialitzen. Atès el nombre de riscos que poden afectar greument el desenvolupament d’aquest tipus de referèndum, s’han de tenir previstes prèviament totes les possibles respostes a aquests riscos.

L’equip Responsable del projecte o ER serà el que avaluarà l’anàlisi de risc que haurà fet l’equip ED o Director del projecte. També per la importància d’aquesta fase, les EDR hauran de ser consensuades pels dos equips.

Per donar exemples d’aquestes tasques definides en les EDR, un podria ser definir tota la logística (tramesa de butlletes amb el amb sobres preparats, voluntaris que  acompanyin les persones amb dificultat de mobilitat que es té constància que votaran positivament, etc.), com també tota la xarxa d’interventors prèviament formats i acreditats que hauran de garantir que no es comet cap manipulació dels resultats, així com moltes tasques imprescindibles més que s’han de portar a terme el dia del referèndum. S’hauria de crear també una xarxa paral·lela a la definida per les autoritats competents per fer el seguiment dels resultats de les votacions com també s’hauria de cercar observadors internacionals.

Cada taula electoral ha de tenir com a mínim una parella d’interventors acreditats per l’Equip Responsable del projecte o ER atès que potser es guanyarà només per poc. Això significa que cada vot ha de ser totalment supervisat. Però com que fer un referèndum per a l’autodeterminació és un fet insòlit i a la vegada molt crític, s’ha de definir un equip específic per gestionar aquesta implementació de les tasques els dies precedents i sobretot el dia del referèndum. Aquest equip el podríem anomenar Equip de Crisi o EC.

L’Equip de Crisi o EC estarà format per un conjunt de persones provinents tant de l’Equip Responsable o ER com de l’Equip Director o ED, però la darrera paraula la tindrà un nombre reduït de persones, 3 o 4 com a màxim, procedents de l’ER o Equip Responsable del projecte. La seva tasca serà gestionar i controlar el desenvolupament correcte del referèndum amb les màximes garanties possibles si es vol aconseguir guanyar la independència.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *