Projecte Referèndum 2014: introducció (fase de planificació)

Aquesta és la quarta entrega sobre la introducció al referèndum d’autodeterminació per a la independència de Catalunya el 2014. 

En la primera entrega vaig fer la introducció general sobre quina és la meva intenció en escriure aquesta sèrie d’articles sobre aquest projecte i de les fases en què, des del meu punt de vista, s’hauria d’estructurar el projecte. En la segona entrega i en la tercera entrega vaig fer la introducció general sobre quina és la funció de les fases de preadquisició i d’adquisició, respectivament, juntament amb les corresponents tasques a dur a terme.
 
Breu resum del que s’ha explicat en els darrers articles:Per afrontar amb garanties un referèndum d’autodeterminació cal plantejar-lo com si fos un projecte amb les seves fases i cadascuna amb les seves tasques. La primera fase és la de preadquisició, on es defineixen els dos equips amb responsabilitats diferents en el projecte, un és l’Equip Responsable o ER i l’altre és l’Equip Director o ED. Aquest darrer estarà supeditat al que decideixi l’ER, malgrat tenir autonomia per proposar i executar les tasques per desenvolupar el projecte. En la fase d’adquisició es defineixen les Especificacions dels requeriments per al referèndum i les Especificacions de les tasques funcionals per al referèndum a partir d’una anàlisi de les dades de què es disposa i del nostre objectiu que es vol aconseguir: fer el referèndum i guanyar-lo.  

A continuació explicaré quina és la funció de la fase de planificació…

(continua)



Fases fins Planificacio

Fase de planificació: En aquesta fase és quan l’Equip Director o ED, a partir de les EFR o Especificacions de les tasques funcionals per al referèndum, defineix una sèrie de tasques concretes amb els recursos necessaris i amb les seves dates per dur-les a terme. Aquesta planificació no necessàriament ha de ser aprovada per l’Equip Responsable o ER, ja que són tasques molt detallades i específiques a la tasca funcional que es vol aconseguir.
 
Ara bé, atesa la complexitat i la criticitat d’aquest projecte, seria convenient que, segons quines tasques, fossin també supervisades per aquest equip; en aquest cas, quan es defineix la tasca funcional en el document EFR, s’hauria d’especificar aquest requeriment.

Totes les tasques dissenyades per dur a terme les tasques funcionals s’han d’escriure en un únic document, sotmès a control de versions, i, igual que l’anterior document EFR, cada tasca dissenyada ha de tenir un codi i una referència per al seu posterior seguiment.

Aquest document es podria anomenar: Especificacions de les tasques dissenyades per al referèndum o EDR. Un exemple seguint el que vàrem exposar en l’anterior capítol podria ser:
 

  • EFR002 "Campanya de divulgació dels avantatges de poder ser ciutadà català independent, específic per als catalans d’arrel castellana"
    • EDR009 “Crear falca publicitària per a la ràdio en la companyia de publicitat XXXXX”
    • Descripció: "Fer tres tipus de falques, una de 10 segons, una altra de 22 segons i una d’1 minut. El missatge de la falca de 10 segons serà només per…” A continuació, la descripció de tot el que es vol aconseguir amb el màxim de detalls possibles incloent-hi quina empresa publicitària ho farà.
    • Responsable:director de campanyes publicitàries, Sr. Carbonell”
    • Dependència:Cap
    • Dates: “del 13.07.2009 al 15.07.2009
    • Pressupost: 2.000 €
    • Comentari:Mirar d’aconseguir abaixar el preu amb la col·laboració d’actors voluntaris i també amb l’empresa publicitària ".
    • EDR010 “Contractació i emissió de la falca publicitària per a les ràdios”
    • Descripció: "Amb les tres falques realitzades, es contractarà durant 10 mesos falques a les ràdios següents..”. A continuació, la descripció de tot el que es vol aconseguir amb el màxim de detalls possibles incloent-hi els horaris d’emissió de les falques, etc.
    • Responsable:Director de campanyes publicitàries, Sr.Carbonell
    • Dependència:EDR009
    • Dates: “del 18.09.2009 al 03.12.2009
    • Pressupost: 40.000 €
    • Comentari:Premiar més les ràdios de parla castellana i els programes on aquest segment de la població té més preferència


Com un es pot imaginar, això és només un exemple i no necessàriament correcte.


Un altre punt important en aquest document és el de definir les fites (o deadline, en anglès) per poder monotoritzar el desenvolupament del projecte. Una fita és una data fixada en la planificació on es podrà comprovar que les tasques dissenyades per al referèndum estan obtenint els resultats esperats. Les fites hauran de ser consensuades entre els dos equips.

Seguint l’exemple anterior, podríem obtenir aquestes fites programades:
 

  • EFR002 "Campanya de divulgació dels avantatges de poder ser ciutadà català independent, específic per als catalans d’arrel castellana"
    • DL0010 “Avaluar resultats de la campanya publicitària”
    • Descripció: Enquesta de la població d’arrel castellana abans (01.09.2009)  i després (2.07.2010) de començar la campanya publicitària a càrrec de l’empresa especialitzada en consultes Consulting SA”
    • Responsable:director de campanyes publicitàries, Sr. Carbonell”
    • Responsable d’aprovar el resultat: ”Equip Responsable o ER”
    • Data d’execució: 13.09.2009 i 04.12.2009
    • Data dels resultats: 10.12.2009
    • Variables: Nombre de respostes contràries, nombre a favor, nombre d’indecisos, nombre de respostes en què ha agradat la campanya, nombre de respostes en què no ha agradat la campanya.
    • Resultats: Èxit rotund si el nombre de respostes a favor ha augmentat >30%, èxit parcial si és entre el 10% i el 30%, fracàs si és <10%.
    • Accions previstes:

    En cas d’èxit rotund o parcial, tornar a repetir la campanya al cap d’uns mesos. En cas de fracàs, avaluar el nombre de respostes respecte si els ha agradat la campanya publicitària i estudiar com fer-ne una de nova amb nous continguts i amb una nova aproximació si així es determina.  


Una vegada aquest document està acabat i totalment consensuat per l’Equip Director o ED, és recomanable tornar a fer una anàlisi de risc per poder avaluar millor si es podrà dur a bon terme sense desviacions significants. Aquesta anàlisi de risc serà comunicada a l’equip ER o Responsable. No cal dir que també l’equip ER o Responsable podrà exigir en qualsevol moment una anàlisi de risc de certes parts d’aquest document.

Una vegada totes les activitats estan especificades amb tot el detall possible en el document EDR, és millor poder gestionar-lo amb les eines típiques que hi ha en aquest sentit, com per exemple aquest diagrama de Gantt fet amb el Microsoft Project que a continuació es pot veure. També amb aquestes eines es pot veure ràpidament els solapaments de les tasques, els recursos necessaris i el cost global i també per partides de tot el projecte.

Diagrama de Gantt Projecte Referéndum

Cliqueu sobre la imatge per veure-la més gran.

Aquesta fase de planificació és la fase que més treball comporta per a l’equip ED o Director del projecte i no es pot començar la fase següent si aquesta planificació no ha estat totalment aprovada per l’Equip Responsable del projecte o ER.

En els propers articles aniré exposant les fases següents.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *