e-programa: 01-Polítiques de radicalitat democràtica

Començo una sèrie d’articles a on exposaré els principals punts dels 12 capítols de e-programa de Reagrupament, que el podeu trobar al www.futurlliure.cat

El primer capítol és Les Polítiques de radicalitat democràtica

ORGANITZACIÓ DE L’ESTAT CATALÀ

La constitució de l’Estat català representa un exercici de dignitat collectiva que permetrà una veritable regeneració democràtica del país.

Avui tenim una democràcia representativa instrumentalitzada i de baixa qualitat.

Per superar aquest model obsolet i inadequat cal introduir  les mesures correctores que tornin al sentit més primigeni de la democràcia i reconeguin el rol més digne de la persona i del polític com al seu representant.

Professionals a la política no Professionals de la política

Radicalitat democràtica és tornar a les arrels de la democràcia.
És reconèixer la vàlua de tots aquells catalans que al llarg dels segles han cregut en el valor intrínsec de la llibertat.

La radicalitat democràtica és també un exercici de responsabilitat envers les nostres generacions futures.

Els representants polítics han d’actuar amb la voluntat de lideratge i han de guiar les seves decisions segons els principis d’honestedat, integritat, objectivitat, transparència i responsabilitat.

(continua)

Organització de l’Estat Català
Separació de poders amb mecanismes de control pel poder executiu i total independència del poder judicial.
Cap de l’Estat català escollit en eleccions lliures per sufragi universal i doble volta en circumscripció única.
El Parlament per sufragi universal i per elecció uninominal per llistes obertes en districtes electorals reduïts.
El Parlament escollirà el cap del govern i aquest, al seu torn, el govern.
Llei electoral
Un diputat únic per districte electoral reduït fet per criteris territorials i de proporcionalitat.
Llistes obertes independents dels partits.
Foment del vot electrònic amb total garantia.
Edat mínima de vot 16 anys.
Ampliació dels límits de la democràcia
Referèndum obligat per modificar la llei electoral.
Ús de referèndums a instància de la ciutadania per altres afers.
Tramitació directe de lleis amb el 25% de signatures del cens.
ILP amb el suport del 1% del cens o 10% dels municipis.
L’abstenció activa amb dret a representació parlamentària per mecanismes equivalents al vot electrònic.
Foment de l’e-democràcia.
Control sobre el finançament dels partits
Totes les donacions privades seran publiques.
No poden superar anualment el 30% del pressupost del partit i no podrà ser superior a 90.000€.
Finançament públic limitat a 0,5€ per persona censada i 10.000€ per escó.
No es permetrà concedir crèdits als partits.
Funció, responsabilitat i retribució dels càrrecs electes.
Limitació a dos mandants.
Declaració de béns abans, durant i després del mandat.
Auditoria per impedir enriquiments per compte de l’erari públic.
Oficina de proximitat del diputat. Incompatibilitat de càrrecs durant i després (5 anys).
Immunitat no és impunitat amb la Inhabilitació si hi ha condemna.
Prohibició del nepotisme.
Només un únic sou sense cap extra.
El Parlament, eina de control
Registre d’interessos dels diputats amb informes periòdics.
Comissions d’investigació sense vetos a partir de dos grups o un terç dels diputats.
Comitè d’avaluació dels alts càrrecs executius i d’incompatibilitats amb dret de reprovació.
Terminis màxims d’entrega d’informació sol·licitada als càrrecs del govern.
La llei de contractes públics
Prohibit la redacció d’informes per part d’empreses o consultors externs.
Només excepcionalment autoritzats amb signatura del ministre i infome preceptiu signat de la seva necessitat.
Mateix criteri pels assessors externs.
Registre d’empreses contractades consultables per web amb els números ben clars.
Control social sobre la gestió pública
Comissions ciutadanes d’investigació a partir del suport del 1% del cens amb representants directes dels ciutadans.
Comunicació publica del control de la despesa de cada departament del govern, incloent les dietes i extres.
Supressió de les diputacions.
Potenciar la figura del Defensor de les persones que vetllarà pels ciutadans en front a l’administració.
Funció pública i administració de l’Estat.
Basada amb el principi d’honestedat, austeritat i eficàcia.
Dret ciutadà a la informació.
No al silenci administratiu.
Model d’ocupació publica propi.
Creació de l’Oficina de la funció pública.
Selecció dels funcionaris per criteris de competència.
Creació de l’escola superior de funció pública directiva.
Simplificació categories i models de l’administració.
Clarificació de mecanismes d’entrada i sortida a l’administració.
Homogeneïtzació criteris retributius a l’administració local.

Més a www.futurlliure.cat

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *