SAVIESA DE GOS

Xavier Massot Martí, de Lleida estant

16 de gener de 2016
0 comentaris

El millor submarí del món

Havent col·laborat mitjançant Verkami en la construcció del submarí Ictineu 3, una de les recompenses era una visita guiada a les instal·lacions on es guarda i es fa el manteniment de l’esmentat submarí. Així, el 29 de desembre, la meva dona i jo, vàrem acudir a la convocatòria amb prop de 40 persones més.

Vistes frontals
Vistes frontals

Ictineu 3

L’empresa que l’ha construït, ubicada a Sant Feliu de Llobregat, informa amb orgull que “l’Ictineu 3 és el primer submarí català des dels dos Ictineus de Narcís Monturiol, el 1859 i 1864, exemple d’innovació i disseny fet a Catalunya. Dissenyat per submergir-se a una profunditat màxima de 1.200 metres, pot portar un pilot i dos passatgers. Té una autonomia de treball de 10 hores, però pot estar submergit fins a 4 dies. És l’eina ideal per a l’estudi i conservació tant dels ecosistemes marins com del patrimoni arqueològic submergit.”

Vista posterior
Vista posterior

L’experiència va ser molt gratificant. Veure les dimensions reals així com les possibilitats que pot desenvolupar impressiona de veritat, sobretot per la complexitat i alhora simplicitat dels seus components. La seva gran maniobrabilitat, (donat que amida 4,8 metres i pesa 5 tones) li permet explorar a una velocitat de 3 Km/h (encara que pot arribar a 4 nusos de velocitat) en qualsevol direcció, facilitant enormement l’observació i filmació en detall de la zona explorada.

Vista lateral
Vista lateral

Com que recentment el submarí ha pogut homologar-se submergint-se fins als 1.000 metres de profunditat, els constructors ens van explicar la seva experiència baixant a aquesta fondària, on van experimentar la foscor i el silenci absoluts, així com les característiques de la transmissió del so a través de l’aigua (unes 5 vegades més gran que per l’aire) i les dificultats creixents que suposen pels animals marins les interferències sonores que produeix l’activitat humana, ja sigui per l’ús dels sonars o pel soroll dels motors dels vaixells.

Icti9També ens van explicar que per poder navegar el submarí ha de fer-ho sota bandera francesa, doncs Catalunya encara no és Estat i Espanya només ficava obstacles burocràtics per poder iniciar la seva activitat. La diferència fonamental és que França, des de fa molts anys (més de 50) l’exploració marina és considerada com un sector i activitat estratègics i a Espanya, l’activitat científica es contempla amb recel i desconfiança. De fet, el submarí ja va participar a la costa francesa en una missió de d’exploració, aprofitant les seves proves d’homologació, i en una d’elles, va descobrir les restes d’un vaixell enfonsat feia més de 400 anys, amb la seva càrrega intacta.

Per concloure van donar-nos tots els detalls tècnics que vam voler, com que el submarí funciona amb unes innovadores piles submergibles de liti, patentades per la mateixa empresa i la possibilitat de contractar immersions recreatives per particulars, així com que l’Ictineu 3 és el 9 submarí del món que pot baixar a més profunditat.

Tot plegat ens van ficar al cos una dosi d’il·lusió i orgull compartit d’haver col·laborat en aquesta iniciativa empresarial i científica. Tant que hem decidit col·laborar-hi encara més, econòmicament, i ja esperem amb il·lusió poder submergir-nos i viure l’experiència única de veure la vida a 200 metres de profunditat.

Si a algú li interessa el tema pot consultar directament

http://www.ictineu.net/

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!