Però l’acció dramàtica en la segona part s’apodera de l’obra i troba el punt just de profunditat que fan d’aquesta peça teatral una petita meravella. Els diferents personatges, cadascún representatiu d’un segment de la societat, s’hi veuen realment reflectits: el pintor seguidor dels ideals republicans, l’avi menestral i atemorit pel tot el que veu venir i està a punt de desaparéixer, la vella minyona d’orígen rural, reflex de la saviesa popular, que hi veu més clar sense tanta ideologia; el nuvi de la jove, desficiat per l’agonia i mort del seu germà, procliu a acceptar als “nacionals” a canvi que s’acabi el patiment i finalment les dues grans protagonistes, la que ha fugit, en veure que els ideals revolucionaris havien degenerat en follia i la nova Fedra, com a gran protectora de tot el que aixopluga la llar on habita, malgrat els bombardejos, la que resisteix, malgrat li hagin matat el marit per la follia de la FAI, que intenta portar una vida normal, malgrat veure que tot s’enfonsa.
El final de l’obra esdevé, imitant les tragèdies gregues, un passeig entorn la fatalitat, la por i la mort que poc a poc ho envaeix tot. I sobretot recrea i ens fa sentir l’atmosfera d’una ciutat assetjada i martiritzada pels bombardejos indiscriminats contra la població civil. Una reflexió sobre tot el que els catalans vàrem perdre, en un combat del terror i l’intent d’extermini de tot allò que Catalunya, malgrat tot, havia anat construïnt i recuperant. Una paràbola sobre el que succeeix avui, no són ara les bombes i la violència les que intenten destruïr tot allò que hem reconstruït i què som. Ara les armes són una dubtosa legalitat heretada del franquisme i una Constitució feta a mida per encotillar-nos sota l’amenaça de les pistoles dels militars. Vet aquí perquè “Barcelona” és una obra que recomano vivament, que heu de veure, si teniu l’oportunitat.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!