126. Nous temps, noves ètiques: del Baby Boom a la Generació Y

L’altre dia parlava amb una persona una mica més jove que jo sobre les respectives feines i com ens condicionaven el nostre estil de vida. Jo fa més de deu anys que treballo a la mateixa empresa i m’hi trobo bé, em sento valorat i la meva màxima preocupació és compaginar els horaris laborals amb les hores dedicades a la família i els amics.

El meu interlocutor m’explicava que per més que ha canviat força vegades de feina, mai n’ha trobat una en què s’hi senti còmode de debò. Després de parlar-ne una estona, per veure quins problemes tenien les seves feines, al final em diu "Saps, crec que necessito que la feina tingui un component ètic. Necessito veure que ajudo als altres".

Vaig pensar que potser la millor feina per aquesta persona seria en una ONG i no hi vaig fer més voltes. La meva sorpresa ha estat aquesta setmana en llegir l’article What Gen Y Really Wants, de Penelope Trunk, a la revista Time (v170 n2).

L’articulista explica la nova filosofia del treball de la Generació Y (la gent nascuda entre finals dels 70 i finals dels 80) comparada amb la generació del Baby Boom (els nascuts entre 1945 i 1965) i la Generació X (els nascuts entre 1960 i 1980).

Pintant amb brotxa grossa i amb dades sobretot dels EUA, diríem que la generació del Baby Boom va tenir feina a dojo. Van poder escollir una empresa adequada a la seva formació i han pogut fer-hi tota la carrera laboral, amb promocions dins l’empresa i pocs canvis. La seva preocupació principal ha estat compaginar els horaris laborals amb els familiars.

Amb la mateixa brotxa grossa pintaríem la Generació X com una generació que tenia un gran nivell de formació però que no ha pogut trobar les feines més adients a la seva formació. Han entrat i sortit del mercat laboral a remolc de les diferents etapes de la seva vida, perquè els ha fallat l’empatia amb l’empresa. Prefereixen passar més temps amb família i amics que dedicar hores extra a l’empresa, una tendència contrària al Baby Boom.

Finalment tindríem una Generació Y que torna a tenir feina a dojo (els Baby Boom comencen a jubilar-se i els de la Generació X no apreten gaire) però que es troben amb un ajut i suport familiar i social molt més alt que en qualsevol generació anterior. Això els permet ser selectius i escollir feina sense presses. Aquesta generació també arriba al mercat laboral en un món global i amb una ètica de la solidaritat molt desenvolupada. Tot això fa que, per a ells, la feina no sigui el centre de la vida sinó només una part menor de la vida. No es realitzen a la feina com els del Baby Boom ni s’hi senten frustrats com la Generació X. Simplement, fan la feina i després busquen realitzar-se sentint-se útils.

Això ha fet que empreses com Deloitte s’alarmessin per l’alt grau de rotació dels empleats més joves. En estudiar-ho, van veure que els nous treballadors necessiten veure que la seva feina és útil. S’han donat moltes facilitats per poder treballar amb horaris flexibles i des de casa. També es facilita que els equips de treball estiguin formats per amics i que l’empleat pugui canviar de feina dins l’empresa sense gaires trabes, per tal que busqui el lloc on es senti millor. Finalment, la pròpia empresa facilita feines de solidaritat als empleats per al seu temps lliure.

En una altra empresa, Salesforce, els empleats dediquen un 1% del seu horari laboral a feines de voluntariat. Aquest any hauran fet 50.000 hores de treball comunitari.

Aquests programes permeten a les empreses que necessiten treballadors joves oferir una faceta ètica a la seva feina. Els treballadors més ben qualificats es queden més temps a l’empresa i els equips de treball són més sòlids.

Aquests valors de la Generació Y xoquen amb els vells empleats, tant els contents (els del Baby Boom) com els frustrats (els de la Generació X). Les persones de més de trenta anys hauran d’aprendre a gestionar aquests joves treballadors i a adaptar-se a la seva ètica, si volen fer funcionar les seves empreses.

En acabar de llegir l’article vaig veure que això revelava una diferència en les nostres ètiques de treball. Tot i que per edat jo hauria de ser de la Generació X, la meva carrera laboral és similar a la del Baby Boom. El meu interlocutor parlava com a Generació Y. Nous temps, noves ètiques.

* Revista Time: http://www.time.com
* Bloc de Penelope Trunk: http://blog.penelopetrunk.com/

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *