En el article d’avui parlarem una de les variants de la higiene personal, el mocar-se
En principi som els mestres i educadors que comencem a mocar l’infant però a mesura que l’infant va millorant el seu domini del cos, podem oferir-los un mocador i demanar-los que se’ls treguin i una de les formes per fer-ho és tenir a l’aula un racó dedicat exclusivament a mocar-se. El podem fer a partir de 18 mesos cap endavant.
EL RACO DELS MOCS
OBJECTIUS:
– Treballar l’autonomia personal en un àmbit higiènic
– Identificar el moment de mocar-se
– Saber quins procediments ha de fer per mocar-se
– Aprendre a mocar-se
-Saber fer un ús correcte del mocador sense malbaratar
-Llençar el mocador a la paperera
DESENVOLUPAMENT DEL RACO:
Dins de l’aula tindrem un espai anomenat “El racó dels mocs” allà tindrem un dispensador de mocadors de paper, un mirall a l’alçada dels infants, una paperera i unes lámines amb una seqüència d’un nen mocant-se.
Primerament farem una presentació del espai i dels materials que tenen a la seva disposició representarem l’acte de mocar-se, després preguntarem: “Qui té mocs?” Els infants que tinguin mocs aniran al racó mentre els altres miraran com funciona per quan els hi toqui a ells mocar-se.
Agafarem un mocador i ens el posarem sobre el nas, ensenyarem com mocar-se. Si no s’ensurten encara, nosaltres els hi ajudarem. Tindrem un mirall al davant per assegurar-nos que ja no tenim mocs, un cop que haguem acabat preguntarem “Voleu llençar el paper a la paperera? si ens responen que no, els hi farem saber la importància de llençar les coses a la paperera un cop les haguem fet servir.
A mesura que vagin perfeccionant els moviments podran mocar-se ells sols.
JUSTIFICACIO:
Amb aquest racó es preten treballar l’autonomia personal i més concretament l’hàbit higiènic de mocar-se. És important que els infants a través d’aquest racó aprenguin a mocar-se correctament i tinguin el bon hàbit d’eixugar-se amb un mocador.
TEMPORALITZACIÓ:
No hi haurà un temps marcat, ja que el racó estarà de forma permanent dins de l’aula.
RECURSOS ESPACIALS:
L’aula de classe
MATERIAL:
-Mirall gran irrompible a l’alçada dels infants
-Dispensador de mocadors
-Paperera
-Làmines amb seqüències d’un nen mocant-se
AVALUACIÓ:
1. Identifica el moment de mocar-se?
2- Utilitza el racó dels mocs?
3. Sap seguir el procediment per mocar-se?
4. Utilitza adequadament el mocador?
5- Sap mocar-se?
6- Respecta el torn dels companys?
7- Sap compartir el racó?
8- S’adreça a l’educadora si té dubtes?
9- Llença el mocador a la paperera?
ML.