EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Procés cognitiu: Posem atenció i memòria!

Moltes vegades he explicat que durant l’etapa de 0 a 6 anys els infants desenvolupaven la motricitat, l’afectivitat, l’estimulació sensorial…però que passa amb el procés cognitiu?

Hi ha dos tipus de funcions cognitives les bàsiques com ara l’atenció, la memòria i la percepció; i les funcions cognitives superiors com el pensament, el llenguatge i el raonament. En aquest article em centrare amb l’atenció i la memòria i com podem treballar-ho a la llar d’infants.

Imaginem que estem en una aula amb infants de 18 a 24 mesos i volem buscar 5 materials per treballar la capacitat d’atenció i de memòria.

ACTIVITAT 1: ELS ANIMALS DE LA GRANJA

Tindrem unes titelles on estaran representats els animals de la granja (gos, vaca, pollet, porquet…) cada cop que l’infant prem un animal l’educador/a farà el soroll característic. Ha de relacionar cada animal amb el seu so, l’educador/a dirà: Ara vull que m’assenyalis el que fa “muuuuuu” i l’infant haurà de recordar que és la vaca.

titere_guante_animales_granja

Aquesta activitat va bé per discriminar els diferents tipus d’onomatopeies, per relacionar titella-so, estar atent i memoritzar el so que produeix.

ACTIVITAT 2: UN TRENCACLOSQUES

Podrà exercitar l’atenció veient quines són les peces que encaixen

trencaclosques-anecs

Important que el trencaclosques sigui adequat per el seu moment maduratiu i l’edat de l’infant.

ACTIVITAT 3: EL JOC DE LES PARELLES

Tindrem quatre cartes perquè l’infant es vagi familiaritzant amb les cartes, després les girarem amb les figures cap a la taula i l’infant haurà de començar a fer parelles, a mida que vagi avançant el joc, introduirem més parelles.

memory

Els objectius d’aquest joc són potenciar l’atenció – estar atents als dibuixos- exercitar la memòria a curt termini, treballar la memòria icònica – els dibuixos representen objectes de la realitat- , discrimanació visual -diferenciar els dibuixos- i la situació espacial de les cartes.

ACTIVITAT 4: EL JOC DE LES DIFERÈNCIES

Es tracta de buscar les diferències entre les dues fotogràfies per estimular l’atenció. Es pot començar amb unes diferències relativament fàcils i anar complicant a mida que l’infant es faci més gran.

difere-ncies-1311-86078

ACTIVITAT 5: DIBUIXA I PINTA

Tindrem dos dibuixos identics de les tres bessones, en una estaran pintades i en l’altre no. Es tracta que l’infant sigui fidel a la foto que sí està pintada i haurà d’utilitzar els mateixos colors.

tresbessones1

Però que passaria si estiguessim amb una aula integrada per infants de 4 a 12 mesos? Quins recursos podriem utilitzar per infants d’edats tant primerenques? Veiem-ho!

  • Posar-li al canell anelles que sonin perquè es miri les mans i escolti el so que fan les anelles
  • Posar mòbils al bressol perquè els pugui seguir amb la mirada
  • Posar-li un objecte a la mà perquè piqui amb ell a la taula, després un objecte a cada mà perquè faci el mateix
  • Donar-li un sonall perquè el faci sonar i després amagar-lo
  • Amagar objectes i estimular-lo a fixar la vista
  • Estimular l’infant a posar objectes dins d’un cistell, caixa, ampolla…
  • Amagar un objecte que li agradi dins d’una caixa plena d’objectes i estimular-lo a que busqui aquell objecte que tant li agrada

 

ML.



  1. Molt interessant!! Molt maco això dels sons dels animals! 🙂 Els trencaclosques també són una molt bona idea, ens ajuden a ser més intel·ligents he, he, he! Aquest article m’ha ajudat a descobrir quines activitats poden fer els nens que no tenen ni un any! Endavant!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Cognitiu | s'ha etiquetat en , per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent