Moltes vegades he explicat que durant l’etapa de 0 a 6 anys els infants desenvolupaven la motricitat, l’afectivitat, l’estimulació sensorial…però que passa amb el procés cognitiu?
Hi ha dos tipus de funcions cognitives les bàsiques com ara l’atenció, la memòria i la percepció; i les funcions cognitives superiors com el pensament, el llenguatge i el raonament. En aquest article em centrare amb l’atenció i la memòria i com podem treballar-ho a la llar d’infants.
Imaginem que estem en una aula amb infants de 18 a 24 mesos i volem buscar 5 materials per treballar la capacitat d’atenció i de memòria.
ACTIVITAT 1: ELS ANIMALS DE LA GRANJA
Tindrem unes titelles on estaran representats els animals de la granja (gos, vaca, pollet, porquet…) cada cop que l’infant prem un animal l’educador/a farà el soroll característic. Ha de relacionar cada animal amb el seu so, l’educador/a dirà: Ara vull que m’assenyalis el que fa “muuuuuu” i l’infant haurà de recordar que és la vaca.
Aquesta activitat va bé per discriminar els diferents tipus d’onomatopeies, per relacionar titella-so, estar atent i memoritzar el so que produeix.
ACTIVITAT 2: UN TRENCACLOSQUES
Podrà exercitar l’atenció veient quines són les peces que encaixen
Important que el trencaclosques sigui adequat per el seu moment maduratiu i l’edat de l’infant.
ACTIVITAT 3: EL JOC DE LES PARELLES
Tindrem quatre cartes perquè l’infant es vagi familiaritzant amb les cartes, després les girarem amb les figures cap a la taula i l’infant haurà de començar a fer parelles, a mida que vagi avançant el joc, introduirem més parelles.
Els objectius d’aquest joc són potenciar l’atenció – estar atents als dibuixos- exercitar la memòria a curt termini, treballar la memòria icònica – els dibuixos representen objectes de la realitat- , discrimanació visual -diferenciar els dibuixos- i la situació espacial de les cartes.
ACTIVITAT 4: EL JOC DE LES DIFERÈNCIES
Es tracta de buscar les diferències entre les dues fotogràfies per estimular l’atenció. Es pot començar amb unes diferències relativament fàcils i anar complicant a mida que l’infant es faci més gran.
ACTIVITAT 5: DIBUIXA I PINTA
Tindrem dos dibuixos identics de les tres bessones, en una estaran pintades i en l’altre no. Es tracta que l’infant sigui fidel a la foto que sí està pintada i haurà d’utilitzar els mateixos colors.
Però que passaria si estiguessim amb una aula integrada per infants de 4 a 12 mesos? Quins recursos podriem utilitzar per infants d’edats tant primerenques? Veiem-ho!
ML.
Unes activitats molt interessants per tindre en compte, no tan sol a l´escola bressol, també a casa. Moltes gràcies pels consells!
Moltes gràcies Xavier per el teu comentari, efectivament, són activitats que també es poden fer a casa. Una abraçada!
Molt interessant!! Molt maco això dels sons dels animals! 🙂 Els trencaclosques també són una molt bona idea, ens ajuden a ser més intel·ligents he, he, he! Aquest article m’ha ajudat a descobrir quines activitats poden fer els nens que no tenen ni un any! Endavant!