EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Estimats reis mags d’orient…

5
S’apropen els reis mags d’orient i molts pares ja han començat a comprar els regals per els seus fills. Des de aquest blog vull donar una série d’idees de quins jocs i  joguines es poden comprar.

Malauradament faré una petita representació del que es pot regalar ja que hi ha infinitat de jocs i joguines que podem obsequiar. S’ha de tenir en compte a l’hora de fer la selecció l’edat, que li agrada jugar a l’infant en qüestio i quin objectiu té la joguina que volem regalar.

Hi ha vàries categories:

-Apilar i encaixar
-Construir
-Coches i camions
-Casetes i cuinetes
-Nines
-Jocs de taula
-Trencaclosques
-Experimentació i ciencia
-Art i manualitats
-Jocs al aire lliure

REGALS PER A NADONS FINS A 12 MESOS 

Pilota de cotó amb sonall. De suau tacte.

 Cadena natural. Perfecte per desenvolupar la estimulació sensorial, el nadó podrà tocar, manipular, escoltar el so del sonall.


Mirall sonall. El mirall és totalment segur. El nadó podrà veure’s i també podrà gaudir de les ales de cotó molt suaus que són un sonall.

Joguina d’exploració. Té forma de fulla i perdins conté semilles , és d’un material suau de cotó. També té una anella per agafar millor la joguina i començar a fer la pinça. 

Mossegador. Disseny senzill i peces de colors vius. Els triangles estan units per un cordó elástic que permet moure’ls fàcilment per crear diferents versions de les mateixes joguines.
Recomanable a partir de 6 mesos.

 REGALS PER A INFANTS DE 12  A 3 ANYS

 Joc d’encaixos d’arcs i casetes. Jocs d’encaixos amb múltiples funcions per encaixar , també hi ha peces per construir.

Arrastrar cavall de fusta. Ofereix moltes possibilitats, arrastrar, jugar amb el cavall. Afavoreix el joc simbòlic. 

Xilofon metàlic de colors.  Joc músical per iniciar-se en el joc sonor. Inclou dos baquetes.

Botiga. Afavoreix el joc simbòlic i també la iniciació de la logico-matemàtica (comprar, vendre, classificar…)

Banc de treball amb eines senzilles. Joguines de fusta amb diferents eines que permet enroscar, donar cops de martell i també permet que l’infant s’assegui. 
A partir de 3 anys.


  REGALS PER A INFANTS DE 3 A 5 ANYS

 Maletí mèdic de cartró. Maletí per a doctor/a amb safata i instruments médics de cura i intervenció. Afavoreix el joc simbòlic.

 Bicicleta. La cadira es ajustable entre 340 y 470 mm d’alçada i la roda de darrere té 2 tipus de amortiguadors de goma per ajustar l’amortiguació de l’infant.

 Peces amb lletres per fer collarets. Ideal per elaborar collarets , cadenes i també per jugar a formar paraules. Conté 300 daus de fusta de 1x1cm amb lletra impresa y 4 cintes de colors.


Pissarra magnètica. Per jugar i crear composicions de tot tipus de peces. Inclou un peu per posar la pissarra dreta i exposar les creacions.

Aquarel·les. Per fer grans creacions amb grans   pintures.

 REGALS PER A INFANTS DE 5 A 10 ANYS

  Conjunt de segells. De fusta amb diferents motius (arc de sant martí,  cors, papallones…) Inclou llapisos de colors i tinta de diferents colors (verd i blau).

Parxís i oca. Joc de taula tradicional. 


Mandala de fusta. Un trencaclosques de colors format per peces , amb fusta de qualitat i gamma de colors, formes i figures diferents. Conté 72 peces de 0,7 cm d’alçada i una base de 21 cm de diàmetre.

 Dominó. Amb motius de dibuixos del món del circ. De 28 peces.

 Memori. Un clàssic del joc de taula. Amb peces de cartó i caixa metalitzada. Està pensant per 3-6 participants.

Jocs i joguines que es poden comprar a: www.jugarijugar.com

Gràcies a les noves tecnologies podem enviar la carta als reis a: http://www.reismags.cat

I vosaltres, ja heu fet la carta dels reis?

ML.
 

Publicat dins de Jocs i joguines i etiquetada amb , | Deixa un comentari

Fem cagar el tió de Nadal

4

“Caga tió ametlles i torró
no caguis arengades 
que són massa salades 
caga torrons
que són més bons. 
Caga tió’ ametlles i torró
si no vols cagar

et donaré un cop de bastó
Caga tió!”


El caga tió és una festa molt popular a Catalunya, normalment a l’inici del calendari d’advent podem començar a prepar el tió agafant un tros de tronc,  col·locar-lo en un racó i posar-li per sobre una manta perquè no passi fred.

L’anirem alimentant diariàment fins que la nit del 24 de desembre el farem cagar a cops de bastó. És una festa una mica escatològica però molt maca, els nens i els adults ens ho passem “pipa” amb aquesta celebració veient els nens il.lusionats i a la vegada sorpresos veient com realment aquest tros de tronc caga de veritat regals.

A les escoles també es prepararan per l’ocasió i tenen el seu caga tió particular.

A principis del mes de desembre, començarem a fer la presentació del caga tió, preguntarem els nens si saben què és, què fa i els explicarem que caga regals però que perquè això passi l’hauran d’alimentar cada dia!!

El tió passarà a fer-nos companyia en un racó de l’aula. Els hi direm que cada dia l’alimentarem de galetes, fruita, verdura, aigua…fins que arribarà el dia que estarà tant i tant alimentat que a cops de bastó el farem cagar i per sorpresa cagarà regals. 

Les educadores ens encarregarem que els nens i nenes no se’n adonin a l’hora de posar els regals a sota del tió. Procurarem posar regals petits, alguna joguina senzilla, xocolatines, pintures… un cop haguem acabat, acomiadarem al tió de nadal fins l’any que ve.

Amb aquesta activitat els nens gaudiran i també aprendran a compartir (fer picar el tió per torns) aprendre les costums catalanes, a expressar les seves emocions, l’alegria, la sorpresa…i és una bona oportunitat per reunir a tots els infants de totes les classes i fer una activitat internivell. A l’hora de fer cagar el tió es podria fer a la sala-multi usos i convidar als pares i mares a la cel.lebració.

A part del caga tió, també seran dies que podem guarnir l’aula amb motius nadalencs fets pels nens, montar l’arbre de nadal, el pessebre, fer la carta dels reis, aprendre poemes, cançons nadalenques per cantar-la l’últim dia de classe abans de les vacances…sens dubte el nadal es viu a tota l’etapa d’Educació Infantil.

Per acabar l’actualització d’avui espero que el caga tió us cagui moltes coses i desitjar-nos un bon nadal! 

ML.
 

Publicat dins de Tradicions i festes populars i etiquetada amb | Deixa un comentari

Preparem l’arribada del…hivern!

6
El proper 21 de desembre entrarem en el solstici d’hivern i tal com vam fer mesos enrere amb la tardor, també donarem la benvinguda a la nova estació.

A proparem als infants al hivern, que coneguin el canvi de paisatge, el clima, les tradicions i festes populars com el nadal, els colors típics, poemes, cançons…tot això ho farem a través d’un power point del qual farem un visionat per posar els infants amb coneixement.

Per treballar els colors típics (colors freds com el blau, blanc, gris, negre, lila…) es pot fer un treball manipulatiu amb imatges, objectes amb aquesta gamma de colors.

Tot seguit podem passar a fer una activitat que desenvoluparé per a infants a partir de 20 mesos.

EL VESTIDOR


OBJECTIUS: 

1.Conèixer el vocabulari bàsic de la roba
2.Relacionar les peces de roba i objectes amb la seva utilitat
3.Adquirir autonomia en el vestir i desvestir, dominant cada cop més el seu propi cos
4.Participar amb iniciativa i seguretat en ell mateix
5.Gaudir de l’activitat proposada


DESENVOLUPAMENT:

Tindrem un racó de l’aula anomenat “El vestidor” convidarem els nens i nenes a seure en rotllana i tot seguit es fara la presentació de l’activitat.

Explicarem que en aquest racó tindrem diverses peces de roba i complements. 
De forma rotatòria cada nen podrà treure del bagul una peça de roba o complement  que més li cridi l’atenció i direm què és, per a què serveix, de què està fet, a quina part del cos es posa…L’infant se la posarà i podrà gaudir lliurament de l’activitat. Un cop que tots els nens i nenes s’hagin estat provant-se tota la roba, recollirem el material i el deixarem al seu lloc.
 


RECURSOS MATERIALS:

-Camises, pantalons llargs (xandall, texans…) mocadors, faldilla llarga i una curta, vestits, un barnús, samarretes, jerseis, abrics, jaquetes, mitjons, mitges gruixudes, sabates de taló d’adult, botes d’aigua, bambes amb belcro, sabates, una bufanda, gorro d’hivern, guants. 


RECURSOS ESPACIALS i TEMPORALITZACIO: 

L’aula de la classe, al racó del vestidor. L’activitat durarà 60 minuts.


AGRUPAMENT: 

Tot el grup 


RECURSOS HUMANS:

2 Educadors. Un ajudarà a l’infant a vestir-se i l’altre estarà per la resta d’alumnes.


AVALUACIÓ: 

1. Els infants s’han implicat i han participat a l’activitat?
2. Coneixen les característiques de l’hivern?
3. Coneixen les diferents peces de roba?
4. Saben per a que serveix les diferents peces de roba?
5. Tenen preferència per un tipus de roba?
6. S’han posa’t tota la roba? 
7. Han gaudit amb l’activitat?


ML.  

Tinc mocs

7
En aquesta epoca del any és bastant típic les grips, els encostipats…una acció tant quotidiana com mocar-se també es treballa a l’educació infantil.La higiene atén les necessitats quotidianes dels infants perquè els nens i nenes assoleixin un desenvolupament físic i psicològic adequat.

En el article d’avui parlarem una de les variants de la higiene personal, el mocar-se

En principi som els mestres i educadors que comencem a mocar l’infant però a mesura que l’infant va millorant el seu domini del cos, podem oferir-los un mocador i demanar-los que se’ls treguin i una de les formes per fer-ho és tenir a l’aula un racó dedicat exclusivament a mocar-se. El podem fer a partir de 18 mesos cap endavant.

EL RACO DELS MOCS


OBJECTIUS: 

– Treballar l’autonomia personal en un àmbit higiènic
– Identificar el moment de mocar-se
– Saber quins procediments ha de fer per mocar-se
– Aprendre a mocar-se
-Saber fer un ús correcte del mocador sense malbaratar
-Llençar el mocador a la paperera

 


DESENVOLUPAMENT DEL RACO:

Dins de l’aula tindrem un espai anomenat “El racó dels mocs” allà tindrem un dispensador de mocadors de paper, un mirall a l’alçada dels infants, una paperera i unes lámines amb una seqüència d’un nen mocant-se.

Primerament farem una presentació del espai i dels materials que tenen a la seva disposició representarem l’acte de mocar-se, després preguntarem: “Qui té mocs?” Els infants que tinguin mocs aniran al racó mentre els altres miraran com funciona per quan els hi toqui a ells mocar-se.

Agafarem un mocador i ens el posarem sobre el nas, ensenyarem com mocar-se. Si no s’ensurten encara, nosaltres els hi ajudarem. Tindrem un mirall al davant per assegurar-nos que ja no tenim mocs, un cop que haguem acabat preguntarem “Voleu llençar el paper a la paperera? si ens responen que no, els hi farem saber la importància de llençar les coses a la paperera un cop les haguem fet servir.

A mesura que vagin perfeccionant els moviments podran mocar-se ells sols.

JUSTIFICACIO:

Amb aquest racó es preten treballar l’autonomia personal i més concretament l’hàbit higiènic de mocar-se. És important que els infants a través d’aquest racó aprenguin a mocar-se correctament i tinguin el bon hàbit d’eixugar-se amb un mocador.


TEMPORALITZACIÓ:

No hi haurà un temps marcat, ja que el racó estarà de forma permanent dins de l’aula.


RECURSOS ESPACIALS:

L’aula de classe


MATERIAL:

-Mirall gran irrompible a l’alçada dels infants
-Dispensador de mocadors
-Paperera
-Làmines amb seqüències d’un nen mocant-se


AVALUACIÓ:

1. Identifica el moment de mocar-se?
2- Utilitza el racó dels mocs?
3. Sap seguir el procediment per mocar-se?
4. Utilitza adequadament el mocador?
5- Sap mocar-se?
6- Respecta el torn dels companys?
7- Sap compartir el racó?
8- S’adreça a l’educadora si té dubtes?
9- Llença el mocador a la paperera?

ML.

 

Publicat dins de Higiene i etiquetada amb | Deixa un comentari

Amb els cinc sentits

10
Esteu atents al article d’avui i poseu els cinc sentits perquè parlarem de l’educació sensorial.

Però què és exactament? És un aspecte molt important en el desenvolupament de l’infant ja que el primer contacte que fem amb l’entorn és a partir dels sentits. A partir d’aquí, és el desenvolupament posterior de les capacitats cognitives i motores.

J.R. Gimeno és un dels autors que proposa l’educació dels sentits basada en l’exercitació multisensorial i interactiva i en la concreció d’una metodologia de l’educació sensorial.

A les llars d’infants podem aprofitar el seu programa i fer una sèrie d’activitats relacionades amb els diferents nivells de coneixement o domini del sentit que volem treballar.


ESTIMULACIÓ VISUAL 

Podem agafar una sèrie de fruites per treballar la visió.

OBJECTIU: Reconèixer diferents grandàries (gran-petit) i els diferents colors.

DESENVOLUPAMENT: 

Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents fruites de diferents tamanys i colors. (Poma, Raïm, Melò, platán, maduixa, mandarina…)
Grau 1: Exercitacions. Domini. L’educador/a manipula diferents fruites i ensenya quines són grans i quines són petites. Després classifica els objectes en grans i petits o bé pel seu color. 
Grau 2: Memòria. A curt termini: Després de l’explicació els infants han de buscar una fruita petita i una fruita gran. Passat uns dies han de trobar la fruita amb la grandària demanada.
Grau 3: Agudesa. Trobar fruites de color vermell
Grau 4: Aplicació. En un temps determinat endreçar les fruites de gran a petit.



ESTIMULACIÓ AUDITIVA

Podem agafar vàris materials sonors.

OBJECTIU: Discriminar els diferents sons de vàris instruments

DESENVOLUPAMENT: 
 
Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents màterials sonors. Un triangle, un tambor, una flauta, una harmònica, un xilofòn, unes maraques…
Grau 1: Exercitacions. Domini. Escoltar el so de diferents instruments i identificar l’objecte amb el so que l’ha produït. Identificar entre dos sons (triangle i tambor) sense contacte visual.
Grau 2: Memòria. Passat uns dies identificar el so amb l’instrument senyalant quin es.
Grau 3: Agudesa. Sense tenir contacte visual, relacionará el so amb el instrument dibuixat en una lámina.
Grau 4: Aplicació. Posarem una audició musical i hauran de reconeixèr a través d’unes lámines quins instruments han sonat.



ESTIMULACIÓ TÀCTIL

Preparar diferents fruites.

OBJECTIU: Identificar les fruites segons com és la seva pell (rugosa, fina, llisa) i també es pot treballar el tamany (petit-gran)


DESENVOLUPAMENT: 
 
Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents fruites. Un albercoc, taronja, poma…)
Grau 1: Exercitacions. Domini. Classificar les fruites segons la seva pell, rugosa, fina…
Grau 2: Memòria. Demanar que ens senyalin una fruita amb la pell suau. 
Grau 3: Agudesa. Amb els ulls tancats fer una escala de fruites del més petit al més gran.
Grau 4: Aplicació. En un temps determinat, classificar les fruites segons el seu tacte.



ESTIMULACIÓ GUSTATIVA


Preparar diferents fruites.

 OBJECTIU: Identificar les fruites segons pel sabor que tenen.


DESENVOLUPAMENT: 
 
Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents fruites pel sabor que tenen. Àcid-dolç
Grau 1: Exercitacions. Domini. Classificar les fruites pel sabor que tenen.
Grau 2: Memòria. Amb els ulls tapats tastar una taronja, una mica de sucre i dir el sabor que tenen.
Grau 3: Agudesa. Provar diferents sucs i identificar a quina fruita correspon.
Grau 4: Aplicació. En un temps determinat, classificar el nombre més elevat possible d’aliments pel gust.



ESTIMULACIÓ OLFACTIVA


Preparar diferentes bosses que continguin canyella,taronja i vinagre.

 OBJECTIU: Identificar diferents olors.


DESENVOLUPAMENT: 
 
Grau 0: Coneixement. Identificació. Manipular diferents bosses petites amb olors i olorar-les.
Grau 1: Exercitacions. Domini. Classificar les diferents olors en agradables i desagradables
Grau 2: Memòria. Amb els ulls tapats indentificar una olor (coneguda abans per l’infant) i anomenar-la.
Grau 3: Agudesa. Olorar bosses que continguin canyella, taronja i vinagre i identificar el nom i dibuix que li correspon.

Grau 4: Aplicació. En un temps determinat, classificar el nombre més elevat possible d’olors.



Després d’aquestes 5 activitats s’haurà de fer una avaluació de si els infants han assolit els objectius proposats. Es pot fer una taula d’observació, amb diferents indicadors i un codi qualitatiu (Molt bé, Bé, Regular, Malament…)

Es poden treballar els cinc sentits de moltes maneres, amb aliments, amb peces de colors, contes sensorials, joguines sonores, la panera dels tresors i el joc heurístic, tenim un gran ventall de recursos per treballar l’educació sensorial. 

Però a l’hora de programar una activitat sensorial (o qualsevol altre) hem de tenir molt en compte l’estadi evolutiu d’un infant, ja que no és el mateix un de 6 mesos que un de 12 o un de 2 anys.

També hem de tenir present l’atenció a la diversitat es pot donar el cas que  tinguem a l’aula un nen/a amb una deficiència de la visió o de la oïda i s’ha de fer una adaptació, anomenat PI (programa individualitzat) on marcaran els objectius i quina serà la metodologia que s’utilitzarà per fer l’activitat.

Però aquest darrer tema és molt més extens i en properes actualitzacions aprofundiré més sobre els infants amb necessitats educatives especials.

De moment, aquest ha estat un primer tast sobre l’educació sensorial.

ML.

Sóc una nena i m’agrada el fútbol, i què?

4
Avui tractarem sobre l’adquisició de la identitat sexual i la coeducació 

A la primera infància ja és de una gran importància la determinació sexual, que encara que sigui per determinació biològica, socialment i psicologicament hi ha una representació del que significa ser un nen o una nena.

Abans dels dos anys ja reconeixeran que hi ha objectes i activitats que són de nena i altres que són de nen. Als 2 anys ja són capaços de classificar-se per si mateixos com a nenes o nens i a utilitzar els pronoms personals masculins o femenins.

L’infant se’n adona que és un nen o una nena a partir del llenguatge que utilitzem els adults quan pronunciem la paraula “nen” o “nena”  i utilitzem pronoms personals femenins o masculins per refernir-nos a ells o uns altres, també en l’observació dels seus cossos i comparant-los amb els altres.

Cap els tres anys imita tot allò segons el que està establert a la societat en la qual viu i sap el que és típic segons el seu sexe i rebutja el que és típic de l’altre.

Cap els sis o set anys ja tenen la constància de sexe, comprenen a quin sexe pertanyen i saben que encara que un nen es vesteixi de nena continuarà sent un nen i ho tindran clar perquè ara ja saben que el que determina si són nenes o nens són els seus genitals, ja no tenen por de perdre la identitat sexual encara que facin coses que són pròpies de l’altre sexe.

Però i la coeducació què és? és una educació que fomenta l’autonomia real dels alumnes més enllà d’estereotips adjudicats al seu sexe, que atorga igualtat d’oportunitats a nens i  nenes, que basa les diferències en la individualitat de cadascú i no pas del gènere al qual es pertany.

Des de l’escola o altres àmbits educatius es continua fomentant – moltes vegades de forma inconscient- aquest tracte diferencial.

Normalment, des de els centres educatius es proporciona material (contes, dibuixos, pel·lícules animades, joguines…) en el qual apareixen imatges estereotipades , per exemple mirem els contes tradicionals o els de fades que donen d’una forma força accentuada una clara jerarquia sexual a favor de l’arquetip masculí.

L’heroi sol ser un noi valent , audaç i de gran bellesa que acaba vencent el mal i acaba rescatant a la dolça princesa encisadora, bella, bona, innocent, submisa i indefensa que necessita ajuda i sol estar sota la tutela d’una dona gran lletja i malvada.

Aquests contes col·laboren a forjar rols masculins i femenins estereotipats que els influeix i ho assumeixen i ho reprodueixen després en els seus jocs.

La coeducació no significa donar una rellevancia a les nenes, també es mira pels nens, per trencar els seus estereotips i que també estigui acceptat que no els hi agradi el fútbol o que vulguin ser perruquers.

La vertadera coeducació és aquella en la qual es presta la mateixa atenció, es donen els mateixos missatges, es tenen les mateixes expectatives i es donen les mateixes oportunitats a tothom sense distinció de sexe.

A dia d’avui encara podem trobar comentaris del estil “Com és que t’agrada el fútbol si ets una noia?”

A l’aula es pot treballar aquest tema des de ben menut, a través d’activitats igualitàries, contes coeducatius, de cara al segon cicle d’Educació Infantil es poden fer tertúlies amb els infants…al llarg del blog aniré tractant el tema exposant contes, activitats que podem fer per tenir una educació coeducativa.

ML.
 

Dia universal de la infància

8
No és casualitat que avui hagi actualitzat en data de 20 de novembre. Avui fa 24 anys de la Convenció sobre els drets dels infants de les Nacions unides.

Però com va sorgir tot això? No va ser fins a principis de S. XX que se li va començar a donar importància a l’infància però tot i així no es va culminar fins l’any 1989.

L’inspirador d’aquesta convenció va ser Janus Korczak (en realitat es deia Henrik Goldsmit) i va ser el pioner en plantejar la necessitat de protecció cap els infants. Betty Jean Lifton va congefir la Carta dels Drets de l’Infant a partir dels textos de Janus.

Però la Declaració dels drets de l’infant va ser redactada per Jebb i adoptada per la International Save the Children Union el 23 de febrer de 1923. Finalment, va ser adoptat íntegrament per l’organització de les Nacions Unides i es va concretar en un document, la Declaració de Ginebra (1924) que va evolucionar fins a convertir-se en la Declaració dels drets dels infants (1959) però van haver de passar 30 anys perquè el reconeixement és fes de forma internacional amb l’aprobació de la Convenció sobre els Drets dels infants (1989) però no va entrar en vigor fins el setembre de 1990, l’estat espanyol la va ratificar el 30 de novembre de 1990.

La Convenció Internacional dels Drets dels Infants, ha estat ratificada quasi universalment, i considera els infants com a subjectes de drets i responsabilitats. Consta de 54 articles en els quals se subratlla la responsabilitat principal de la família i la necessitat d’una protecció i unes atencions especials de l’infant tant abans del seu naixament com després.

Al any 1997 quasi tots els països excepte Somália i Estats Units ja havien ratificat la convenció. Tot i així, no ha suposat cap canvi transcent de les condicions d’una majoria d’infants del món que ni tant sols tenen satisfetes les necessitats bàsiques de supervivència o que pateixen explotació, abandonament, maltractament, etc.

Hi ha diversos organismes internacionals i ONG que s’han anat desenvolupant les últimes dècades que impulsen tota menra d’accions perquè el reconeixement dels drets dels infants sigui un fet, no només en l’àmbit legislatiu sino en la vida quotidiana dels infants del món, tant com dels països subdesenvolupats com dels més desenvolupats

Alguns dels drets que es recullen a la Convenció sobre els drets dels infants són els següents:

ARTICLE 5:

L’Estat té l’obligació de respectar els drets i fer complir els deures d’aquells que legalment són responsables de l’infant, per tal que l’infant pugui exercir els drets reconeguts en aquesta Convenció.

ARTICLE 6:

L’infant té el dret intrínsec a la vida i l’obligació de l’Estat és assegurar la seva supervivència i desenvolupament.

ARTICLE 7:

L’infant té dret a un nom des del seu naixament i a adquirir una nacionalitat, de manera que mai no resulti un apàtrida; també té dret a conèixer els seus pares i a ser atès per ells.

ARTICLE 12

L’infant té dret, així que tingui un judici propi, a expressar la seva opinió en tot allò que l’afecta i a veure com aquesta opinió és atesa.

ARTICLE 24

L’infant té dret al nivell més alt de salut i a l’accés als serveis mèdics; i l’Estat té l’obligació d’assegurar les atencions primàries preventives, l’atenció sanitària pera les futures mares , la reducció de la mortalitat infantil, l’educació sanitària i l’abolició de les pràctiques tradicionals perjudicials per a la salut dels infants.

ARTICLE 28

L’infant té dret a l’educació i l’Estat té l’obligació de proporcionar educació primària obligatòria i gratuïta , de fer que l’ensenyament superior sigui accesible a tots, i de vetllar perquè la disciplina escolar es fomenti en el respecte i la dignitat de l’infant.
 


Malauradament moltes coses no es cumpleixen fet molt entristidor, però des d’aquest humil blog vol fer una crida per intentar construir un món millor i tal com ens diu la il·lustració d’en Joan TuRu “Crearem un món nou , un món on hi cabran tots els nens”.
 
ML. 

Dolços somnis

8
Abans d’anar a dormir escriure novament un altre article, el descans.

El descans forma part de les necessitats bàsiques de les persones, dormir és necessari per recuperar-nos de la fatiga diària i així poder mantenir un bon estat de salut, tant físic com a mental.

A les llars d’infants i les escoles (P3) es treballa també aquest aspecte, i els educadors infantils hem d’establir un equilibri entre les activitats i els descansos combinant-los adequadament dins l’horari escolar.

Segons l’edat de l’infant varia el període de vigíla i no són les mateixes hores de son als 2 mesos que als 12, ni tampoc els rituals abans d’anar a dormir. 

Nadons de menys d’un any: no necessiten llum ni ajuda per adormir-se. Es preferible dormir en una habitació diferent a la dels pares. Les hores de son varien molt d’un mes a l’altra. Els nounats dormen aproximadament de divuit a vint hores distribuïdes durant tot el dia i que s’interrompen només per ser alimentats, canviats o acaronats. Dels 3 als 6 mesos dormen 16 hores, dels 6 als 9 , dormen 13/15 hores i dels 9 als 12 mesos, dormen 14 hores.

D’un a dos anys: Si els hi costa agafar el son poden estar intranquils i ploraners. És un bon moment per afavorir l’aprenentatge de dormir sense la presència de l’adult, llum, rituals… No obstant, abans d’anar a dormir poden tenir objectes que els ajudin per dormir com un xumet, un peluix, un mocador…

Dels dos als tres anys: Continuen demanant l’atenció de l’adult i s’han d’evitar les situacions de ritual. Dormen en un llit normal i en cas que els costi dormir s’han de valorar les necessitats individuals i evitar les migdiades llargues. A poc a poc es començará a deixar de tenir objectes inadequats per la seva edat (els xumets) i se’ls ha ha d’ajudar a trobar la manera que es relaxin i puguin adormir-se sols.

Cap als tres anys: Aproximadament en aquesta edat deixen de fer la migdiada degut a les seves necessitats i el canvi de ritme escolar. Han de tenir les hores de son nocturn adequades. Poden tenir por de tenir malsons i mostrar rebuig a dormir en llocs poc habituals. 

Als 4 anys: Són conscients que han d’anar a dormir malgrat els altres encara no hi vagin. Tenen recursos que els ajuden a agafar el son com per exemple que se’ls hi expliqui un conte, una cançó o necessiten dormir amb una nina o qualsevol objecte que mantigui una relació afectiva.

Als 5 anys: Poden tenir malsons més sovint i poden allargar el moment d’anar-se a dormir per por de patir aquest moment. Ja són més autonòms i poden desvestir-se, posar-se el pijama i organitzar el seu llit.

Als 6 anys: Són més conscients de la necessitat d’anar a dormir i poden demanar ells mateixos que tenen son encara que estiguin fent alguna cosa interessant. Tenen autonomia i es vesteixen i es desvesteixen sols.

 


ALGUNS CONTES INFANTILS PER ANAR A DORMIR

JO DORMO 

Amélie Graux, Editorial Joventut. Conte destinat per a infants de 6 a 18 mesos. Consta de paraules i de il·lustracions referides al moment d’anar a dormir.

A DORMIR, VEURE, TOCAR I APRENDRE

VV.AA, Editorial Bruixola. Conte a partir de 9 mesos, estimula l’aprenentatge primerenc, toncant i manipulant diverses textures abans d’anar a dormir.


ANEM A DORMIR

Kathleen Amant, Editorial animallibres. Conte divertit que tracta sobre el moment d’anar a dormir.

A DORMIR, MONSTRES!

Ed Vere, Editorial Juventut. Conte a partir de 3 anys, que pretén trencar el mite de que els monstres són dolents. 



A part d’aquests contes n’hi han de molts més que es poden fer servir pel moment d’anar a dormir, i també es poden explicar els contes populars de sempre com “La caputxeta vermella”, “En Patufet”, “La rateta que escombrava l’escaleta” etc…

Ui! S’ha fet molt tard i servidora se’n va a dormir…que tingueu tots una molt bona nit.

ML.

 

Avui toca psicomotricitat.

5
Aprofitant l’avinantesa que estic fent un treball sobre la psicomotricitat als estudis que estic realitzant d’educació infantil, m’agradaria dedicar l’article d’avui a parlar sobre aquesta pràctica motriu. Però què és exactament la psicomotricitat? 

El concepte de psicomotricitat està directament relacionat amb el desenvolupament psicològic de l’infant, i aquest desenvolupament es produeix a través de la interacció activa de l’infant amb el medi que l’envolta, és un proces de coneixement i control del propi cos i arriba fins al coneixement i l’acció sobre el món que l’envolta.

Dins del marc curricular de l’educació infantil alguns dels objectius de la psicomotricitat- que s’expressen en termes de capacitats- són els següents:

1. Conèixer el seu propi cos i el dels altres, les seves possibilitats d’acció i aprendre a respectar les diferències.

2. Observar i explorar el seu entorn familiar, natural i social

3. Adquirir progressivament autonomia en les seves activitats habituals

4. Desenvolupar les seves capacitats afectives

5. Relacionar-se amb els altres i adquirir progressivament pautes elementals de convivència i relació social, així com a exercitar-se en la resolució de conflictes.

Com a mostra, m’agradaria desenvolupar una sessió de psicomotricitat amb infants de 2-3 anys. 

LES FULLES CAUEN 


OBJECTIUS: 

– Treballar el control i la consciència corporal
– Diferenciar entre les activitats mogudes de les relaxades
– Potenciar el coneixement de la imatge corporal
– Gaudir de l’activitat proposada


DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:

-RITUAL D’ENTRADA:

Els infants entraran a l’aula, es trauran les sabates, les col·locaran al sabater i es posaran els mitjons antilliscants. És important que els nens i nenes vagin amb roba còmode els dies que toqui psicomotricitat a classe.

Ens posarem en rotllana i els hi explicarem l’activitat que farem. Els hi explicarem les normes que hi hauran durant la sessió (de seguretat, de conducta, de relació…) i els hi explicarem el conte “Què en saps de…la tardor?”.

-MOMENT PER A L’EXPRESSIVITAT MOTRIU:

Aprofitant que som a la tardor a els nens i nenes els hi direm que són uns arbres mentre sona la cançó “Ja arribat la tardor” i aniran desplaçant-se lliurament per l’aula de psicomotricitat, els indicarem que poden córrer, caminar, saltar…

Quan soni la cançó “Cauen les fulles” voldrà dir que bufa molt de vent i començaran tots a balancejar-se i tot seguit mouran els braços que simularà que són les branques fins que cauran a terra i es convertiran en unes fulles que hauran d’arrosegar-se i rodolar per terra.

Després farem una petita relaxació en un espai més resguardat, baixarem la llum i posarem una música de fons relaxant, s’estiraran sobre els matalassos i anirem anomenant les parts del cos i si cal,  també senyalant-les fins que es vagin relaxant.

-RITUAL DE SORTIDA:

Els infants es trauran els mitjons antilliscants i es posaran les sabates, es pot aprofitar i comentar com anat la sessió, tot seguit, marxarem cap a la nostra aula.


TEMPORALITZACIÓ:

30 minuts


RECURSOS ESPACIALS:

L’aula de psicomotricitat


MATERIAL:

-Matalassos
-Conte “Què en saps de…la tardor?”de Núria Roca i editorial EDEBÉ. 
-CD cançons de tardor de Noé Rivas, editorial baula col·lecció Cantem


AVALUACIÓ:

1. Es mostra participatiu durant l’activitat?
2- Escolta el conte atentament?
3. Segueix les indicacions de l’educador/a?
4. Es desplaça lliurament per l’aula de psicomotricitat?
5- Es desplaça només caminant?
6- Ocupa tot l’espai mentre es desplaça?
7- Frueix el balanceig? 
8- Mou els braços?
9- Es deixa caure, s’arrossega i rodola imitant les fulles seques?
10- Ha gaudit amb l’activitat? 



ML. 

Publicat dins de Psicomotricitat i etiquetada amb | Deixa un comentari

Fem panallets!

8
“La camisa li va petita, la faldilla li fa campana, les sabates li fan cloc cloc i en ballar sempre gira així”

La castanyada és una festa popular de Catalunya que se celebra en les dates properes de Tot Sants, és típic menjar castanyes, moniatos, panallets acompanyats d’un moscatell. 

A les llars i les escoles es fan diferents activitats, contes, cançons, murals, tallers i l’arribada de la castanyera! En aquest article m’agradaria desenvolupar una activitat que es podria fer a partir d’una aula de nens de 2 anys.



FEM PANALLETS!


OBJECTIUS: 

–  Conèixer la transformació dels aliments: elaboració de panallets.
–  Experimentar a través dels sentits.
–  Reconèixer diferents aliments: ametlles, sucre, moniato, ous i pinyons.
–  Apropar-se a la cultura popular de Catalunya. 


DESENVOLUPAMENT: 

Explicarem als infants que farem un taller de panallets i que ens ajudaran amb l’elaboració i transformació dels panallets.

Primerament, podem fer un mural amb els ingredients que utilitzarem per fer els panallets perquè comencin a familiaritzar-se.

Quan ho treballem amb els nens i nenes sempre procurarem que toquin, olorin, tastin, experimentin amb tots els ingredients. 

Als nens i nenes els donarem a cada un/a una mica dels diferents ingredients per que també provin d’amassar. Si són molt petits acabarem donant-los una mica de massa ja lligada. Podem aprofitar per treballar alguns hàbits de neteja (rentar-se les mans, posar-se la bata i quan acabem la sessió els hi podem donar una balleta perquè netegin la taula i si posem una goteta de sabó encara poden disfrutar més amb la neteja).

RECEPTA:
Bullirem els moniatos durant 20 minuts (que quedin tous) seguidament els pelarem i els trossejarem i els xafarem una mica i ho deixarem refredar. Barrejarem l’ametlla picada molt fina, sucre, els ous i seguidament xafarem els moniatos ho anirem amassant una estoneta fins que ens quedi una pasta lligada. Quan la massa hagi agafat consistència hi afegirem la ratlladura de la pela de la llimona.

Com farem les diferents classes de panallets? Agafarem una mica de massa i…és l’hora de fer boletes! Aquí els infants podran participar! Un cop fetes les sucarem a l’ou batut i seguidament les arrebossarem en pinyonets o ametlles picades.

Per fer els panallets de coco també agafarem una mica de massa i afegirem el coco ratllat, ho amassarem una mica i el tallarem a trossets més petits. A cada un, li donarem una forma de con i li tirarem coco per sobre.

Quan els tinguem fets, els posarem damunt d’una safata de pa d’àngel i d’aquesta manera un cop cuits els posarem al forn gratinador a 250 graus durant uns 7 minuts  i controlarem que no se’ns rosteixin massa!

-Per fer la massa:
 1⁄2 kg. d’ametlla picada
 1/2 kg. de sucre ilustre (és com farina)
 150 grs de moniato 
 1 d’ou
 La ratlladura d’una llimona

-Per farcir i “engalanar” els panallets:
1/4 kg de pinyonets
1/4 kg d’ametlla picada (trossejada)
1/4 kg de codony
1/4 kg de coco ratllat
un ou
làmines de pa d’àngel


ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:

– Si tinguèssim a l’aula un nen celíac no podría menjar res que tingui gluten, hauriem de vigilar en la manipulació d’aliments.
– Els estris per cuinar, remenar, servir, colar, han de ser diferents dels que es fan servir per l’altre menjar o bé s’han de rentar acuradament a fi d’evitar contaminació amb gluten.
-Les superficíes (marbre) on s’elabora el menjar sense gluten ha d’ocupar un espai diferent o separat del de la resta de menjar amb gluten.
-Es convenient que els aliments específics sense gluten ocupin un espai diferenciat i estiguin correctament etiquetats.


RECURSOS MATERIALS:

Recepta de panallets (fitxa)
-Ingredients dels panallets
-Fitxa, mural i fotos
-Estris necessaris: balança, bol, forn, llauna, picador…
-Col·laboració de les famílies per els ingredients


RECURSOS ESPACIALS: 

-Ho podem fer a l’aula o el menjador de la llar/escola.


TEMPORALITZACIÓ: 

-Podem dividir el taller en dues sessions, una amb la presentació del taller , el mural, els ingredients i l’altra sessió en la finalització de l’elaboració del panallets.


AGRUPAMENT: 

-Tot el grup.


AVALUACIÓ: 

1. S’han implicat i han gaudit en l’elaboració dels panallets?
2. Coneixen els diferents estris i ingredients utilitzats?
3. Ordenen correctament les passes a seguir en l’elaboració dels panallets?
4. Identifiquen els panallets com a una festa tradicional catalana? 


ML.

El més important és participar

8
Sovint hem sentit anomenar aquesta frase, però que té de cert?

Si fa setmanes vaig escriure sobre el joc simbòlic, en aquest article m’agradaria parlar del joc en grup , de l’esperit d’equip i la cooperació amb els companys.

El joc és l’activitat per excel·lència dels infants, contribueix al desenvolupament integral i els hi proporciona plaer i diversió. La majoria de pedagogs reconeixen el valor educatiu del joc i consideren imprescindible per a l’aprenentatge infantil.

A partir dels 4 anys s’inicia el joc en grup, és quan comença a aparèixer la figura del company preferit i normalment prefereixen jugar nens amb nens i nenes amb nenes però en ocasions també poden arribar a jugar tots junts o inclús amb nens més petits quan els hi interessa (necessita un nen per fer de pare o una nena petita per fer de filla). 

Comencen a sorgir els líders del grup, els que obeeixen, els que no accepten imposicions i formen un subgrup. El joc en grup estableix vincles i s’inicia el sentiment de pertànyer a un grup i que van sorgint les primeres amistats.

Però, que passa quan el joc és competitiu? Des d’un punt de vista educatiu suposa no potenciar l’empatia amb les necessitats i les emocions dels altres i fomenta un model on els valors se supediten als resultats, per promoure la competència i la rivalitat entre els infants, l’educador/a ha de tenir present promoure sentiments de cohesió, de superació, de victòria , d’equip, de respecte al contrari i a les regles del joc, sens dubte un gran repte per els que eduquem. 

Dit això, us adjunto l’enllaç d’un documental anomenat “L’equip petit” té una duració d’uns 9 minuts i val molt la pena de veure’l. Es tracta d’un cas real, de dues escoles de Vilanova i la Geltrú, El Margalló i el Cossetània que s’han unit per fer un projecte en comú: un equip de futbol anomenat “Margatània CF“, l’equip pre-benjamí és el protagonista, un equip de nens de 6-7 anys que sempre perden i mai han marcat un gol, malgrat tot els nens s’ho prenen amb una gran filosofía. Una lliçó de saber perdre.

 https://vimeo.com/25397042

ML.

El cistell de la tardor

6
Des de fa unes setmanes hem entrat a la tardor i és una bona temàtica per treballar a l’aula.

Es pot programar una unitat didàctica sobre la tardor i durant 3 setmanes fer tota mena d’activitats perquè aprenguin les coses tipiques d’aquesta estació: Contes, cançons, colors típics, fruites, fruits secs, paisatges, clima, tradicions populars catalanes…

A continuació desenvolupare una activitat que es podria fer a l’aula a partir dels 2 anys.

EL CISTELL DE LA TARDOR 


OBJECTIUS:

1.Conèixer els diferents aliments que s’utilitzen per aquesta època del any
2.Experimentar la percepció d’estímuls sensorials a partir de la manipulació d’aliments
3.Habituar-se a tenir cura dels elements del marc natural i social que té al seu abast
4.Iniciar-se en l’aqdquisió de vocabulari nou relacionat amb la tardor


DESENVOLUPAMENT:

Convidarem els nens i nenes a seure en rotllana i tot seguit es fara la presentació de “El cistell de la tardor“. Explicarem que dins del cistell hi ha fruits i fruites típiques d’aquesta epoca del any: la tardor.
Treure’m un fruit o fruita i direm el nom, què és, com és, quin color té i ens l’anirem passant perquè cada nen/a el pugui tocar i manipular.
Després farem una petita conclusió del que ens ha semblat i tindrem preparat un tast dels aliments que hem estat veient.


ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:
 
Es tindra en compte l’alumne/a que pateix al·lèrgies alimentàries.
 


RECURSOS MATERIALS:

-Un cistell ple de castanyes, avellanes, nous, ametlles, pinyons, taronges, codonys, cireres, xirimoies, mandarines, moniatos, raïms i caquis. 
-Tindrem plats de plàstic per fer la degustació.


RECURSOS ESPACIALS i TEMPORALITZACIO: 

L’aula de la classe. S’utiltizarà una moqueta o matalàs per fer la presentació de “El cistell de la tardor” i les taules de l’aula per fer el tast d’aliments.

Està previst que la sessió duri aproximadament una hora.


AGRUPAMENT: 

Tot el grup 


AVALUACIÓ: 

1. Els infants s’han implicat i han participat a l’activitat?
2. Han manipulat els diferents aliments?
3. Coneixen els diferents aliments típics de la tardor?
4. Han volgut tastar els diferents aliments?
5. Han gaudit amb l’activitat? 


ML. 

Nyam nyam

4

S’apropa l’hora de dinar i que millor que començar a parlar sobre l’alimentació i de la importància de fer una bona introducció d’aliments.

L’infant de 0 a 4-6 mesos només s’alimenta de llet ja que el sistema digestiu de l’infant i el seu metabolisme només estan preparats per rebre aquest aliment. La llet més adequada és la materna, aporta tots els nutrients necessaris i també conté una quantitat suficient d’aigua.

Abans dels 4 mesos no s’ha d’iniciar l’alimentació no làctia (complementària) perquè interfereix en la lactància materna i provoca la sensibilització a al·lèrgies alimentaràries. Un cop que l’infant té uns 4-6 mesos les seves funcions disgestives han madurat i les necessitats nutritives requereixen l’introducció d’aliments diferents de la llet materna o artifical.

L’artifical és la que supleix la materna en cas que no fos possible, són llets de vaca modificades per assimilar-los a les llets maternes i n’hi ha de dos tipus la d’inici -4-6 mesos i la de continuació que coincideix amb l’inici de l’alimentació complementària. 

A continuació s’exposa un quadre orientatiu ja que depenent del desenvolupament i característiques del nadó es pot reorientar les edats d’incoporació de nous aliments. És bàsica la col·laboració i coordinació entre la família i l’equip de pediatria.
Els mestres i educadors també hem d’estar informats per poder tractar adequadament  l’alimentació a les llars d’infants i les escoles.
 

Mesos

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

18

LLET D’INICIACIÓ

LLET DE CONTINUACIÓ

LLET DE VACA I DERIVATS (formatge, petit suisse…)

CEREALS SENSE GLUTEN

CEREALS AMB GLUTEN

FRUITES

VERDURES (carbassó, pastanaga, patata, mongeta verda…)

VERDURA CRUA (enciam, ceba, pastanaga, cogombre, naps…)

PASTA

LLEGUMS

CARN (pollastre, vedella, xai…)

OU SENSER (rovell i clara)

PEIX BLANC

IOGURT

GALETES

 

La introducció d’aliments cal començar-la entre els quatre i els sis mesos.

Cada nou aliment s’introduirà per separat en petites quantitats que augmenten gradualment a mesura que l’infant l’accepta i el tolera.

L’aliment nou s’accepta millor si s’ofereix triturat o diluït i entre dos aliments nous es deixarà passar entre una i dues setmanes.

No s’ha d’aportar més de la meitat dels requeriments energètics diaris.

La ingesta diària de llet o derivats làctics ha de ser de 500 ml.

Els aliments amb gluten s’han de donar a partir dels vuit mesos.

És important seguir les pautes del quadre anterior perquè l’aparell digestiu de l’infant no té encara la flora bacteriana adequada que l’ajudi a assimilar correctament els aliments i poden aparèixer alteracions o trastorns alimentaris (al·lèrgies, hipertensió, obesitat…) 

Si voleu saber més informació, a sota de tot teniu un arxiu que us podeu descarregar sobre l’alimentació infantil en edats de 0-3 anys.

Així que un cop dit tot això, bon profit! 

ML. 

Children See. Children Do.

10
Una de les teories que m’agradaria parlar en aquest article és la del aprenentatge social d’Albert Bandura, es tracta de que els infants aprenen observant altres persones, adults o infants a través de la imitació.

Fa temps la NAPCAN FOUNDATION va publicar aquest video:

http://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU

És important el nostre paper com a model davant dels infants ja que els infants imiten els models corresponents a persones significatives per a ells.

Aquest comportament està estretament relacionat amb el joc simbòlic. A partir dels 2 a 7 anys apareix la capacitat de representació real o imaginària, l’infant es transforma en un personatge o bé imita algú proper.  És possible que jugui amb una nina fent que s’ho mengi tot o castigar-la per haver fet alguna cosa malament.

Com a exemple, explicaré que quan tenia 2 anys observaba com la meva mare llegia les revistes del cor i com trigava a passar pàgina! Quan em queia una revista a les mans feia el mateix, també trigava a passar pàgina, la meva mare deia que semblava que estigues llegint de veritat! Una clara imitació. 

A l’aula, poden haver racons de joc simbòlic com per exemple el racò dels metges, la cuineta, la botiga, un restaurant tot plasmant escenes quotidianes. Ja se sap, children see, children do.

ML.