EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Matemàtiques per a petits

Com molt de vosaltres sabeu estic estudiant el CFGS d’Educació infantil, i aquest  semestre dins del mòdul “Comunicació i expressió” hi ha una unitat formativa dedicada a la logicomatemàtica. Un tema, que estic trobant força interessant. Bé, us confeso que tot el que estic veient en aquest grau superior m’ho sembla.

Però vull compartir amb vosaltres alguns dels coneixements que estic adquirint. Comencem.

Què és la logicomatemàtica? És la base del coneixement matemàtic. El nivell més elemental de la construcció de coneixement lògic i matemàtic. Podem trobar la capacitat de fixar-se en una característica d’un objecte i prescindir d’altres.

Podem identificar, discriminar o abstreura una qualitat necessària per poder establir relacions. Podem comparar dos objectes perquè són del mateix color, o de la mateixa mida, o de la mateixa forma. En la primera infància es propicia i es contrueix tres operacions lògiques.

  • La classificació
  • La ordenació i seriació
  • Correspondència

La classificació

Tota relació d’equivalència (igualtat o semblança) en ser aplicada a un conjunt, produeix una classificació. Podem tenir diversos objectes i classificar-los pel seu color.

proyecto19_04

Classificació segons la forma i color segons els blocs lògics de Dienes

Ordenacions

Un cop que haguem classificat, podem passar a ordenar i per fer-ho cal relacionar dos elements i al mateix coordinar aquesta relació amb les altres que s’hagin fet o que es faran. Així, si ordenem una sèrie de fustes d’acord amb la seva allargada, haurem de relacionar-les i coordinar-les amb les relacions ja fetes. Així construim la sèrie. L’ordenació afecta a tots els aprenentatges matemàtics i a tot el desenvolupament del pensament lògic i matemàtic.

Captura de pantalla 2012-12-14 a la(s) 13.03.21

Reglets de Cuisenaire

Seriacions

És una repetició d’una col·lecció d’elements amb un ordre establert.

6d0fc9_aaa23ce6142a0e45169aa746f698e13e.jpg_1024

Després de veure aquestes tres sèries, sabriem con continuar-les?

Correspondència

S’estableix una relació d’un a un entre elements de dos conjunts. Per exemple: Hem de relacionar cada animal amb la seva caseta. O cada bata al seu penjador. 

scb0m5u3_13

Cada cargol al seu forat.

Però la logicomatemàtica no només queda aquí. També trobem la mesura (longitud, superficície,volum,capacitat,massa,temps) els nombres (agrupar,numerar,estructura numèrica, comptar de memòria, amb significat) el càlcul (càlcul mental) la geometría (dimensions dels objectes, les línies rectes i corbes, la superfície plana i corba, el límit de frontera o regió, obert i tancat, dins i fora, cossos geomètrics)  resolució de problemes dels 0 als 6 anys (provocar en els infants una sèrie de relacions i operacions numèriques a partir d’una relació).

Per acabar, us vull ensenyar aquest video, paga la pena veure-ho:

http://youtu.be/5koDhgVs_j8

Interessant oi? Segons Piaget (psicòleg i biòleg) aquest infant es troba dins de l’estadi preoperacional o de representacions mentals simbòliques (de 2 a 7 anys) l’infant sap discriminar una qualitat (en aquest cas l’alçada) però no sap transformar-ho, no capta el pas de la modificació, per això quan canvia el xarop de menta del tub al got creu que hi ha menys quantitat només perquè el got és més baix, i no veu una altra qualitat, que el got és més ample que el tub.

A mida que es faci gran, l’evolució intelectual serà el que li permeti reflexionar i interioritzar les característiques dels objectes i establir relacions entre diferents classes i subclasses. Cap al final de l’etapa infantil ja realitzarà operacions concretes.

ML.



  1. Com ja he dit més d´un cop, una educació infantil de qualitat és una bona base per una educació, de nivells superiors, d´éxit. Cal que la societat valori com cal als i les mestres que treballen amb els més petits, ja que sovint hi ha un cert menyspreu de la seva tasca.

  2. He aprovechado la hora de comer para hacerle el experimento a Pol. Le he puesto dos vasos, uno de agua y otro de coca-cola. Luego he puesto la coca-cola en un recipiente alargado y me ha dicho lo mismo que el niño del video. Es sorprendente!

  3. Jo tinc un dubte: l’apartat “ordenació” no em queda clar. Evidentment veig que estan ordenades segons l’allargada, però tu també dius en aquest apartat que abans les hem classificat i no veig quina classificació has fet amb aquestes peces abans d’ordenar-les i tampoc entenc el que dius de coordinar-les amb relacions ja fetes. Gràcies per la informació i endavant!

  4. Xavi; exacte, l’educació infantil són els fonaments de l’educació. Fa temps vaig llegir una frase que em va encantar “Ajudem els petits a fer-se gran”.

    Moltes gràcies per seguir el bloc, una abraçada!

  5. Marta; abans d’aprendre a ordenar, hem de saber clasificar., per això l’apunt de “Un cop que haguem classificat, podem passar a ordenar” Lo dels reglets de cuisenaire és un exemple del que seria la ordenació.

    Sobre coordinar-les amb relacions ja fetes, es refereix d’anar seguint el mateix criteri a l’hora d’ordenar. En aquest cas seria l’alçada de la peça de fusta, cada reglet que afegim hem de tenir en compte que serà més petit que l’anterior, d’això se’n diu coordinar.

    Espero haver aclarat els dubtes, gràcies per comentar i una abraçada!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Logicomatemàtica | s'ha etiquetat en , , , , per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent