Arriba setembre i molts docents estan treballant perquè aquest nou curs sigui d’allò més engrescador i motivador! És molta la feina que hi ha a desenvolupar, s’ha de decidir quina programació hi haurà durant el curs, com dividirem l’aula, quins materials uttilitzarem, quina selecció de racons farem, si hem de comprar material, étc.
Des de aquesta entrada farem un cas hipotètic de com podriem dissenyar un aula d’un grup de 2 a 3 anys en una escola bressol.
A l’entrada de l’aula hi hauria penjadors amb la imatge de cada nen/a (molt important perquè així l’infant sabrà reconèixer el seu espai) i a sobre de cadascun un casiller personal. Per delimitar l’entrada de l’aula de la resta de l’espai, col·locarem un moble aquest seria mòbil i tindria rodes per poder facilitar el seu desplaçament i així ens serveix per qualsevol altra activitat. Molt important ubicar un tauler de caràcter informatiu per els pares.
Dins de l’aula, comptarem amb una zona de canvi. Els lavabos estarien limitats arquitectònicament per un vidre gran de seguretat. Dins d’aquest espai, comptarem amb penjadors -també amb la imatge de cada infant- per penjar la seva tovallola per afavorir l’autonomia personal. Al costat tindriem un casiller personal de cada infant per poder posar tot el material per la seva higiene personal (necesser, pintes, bolquers..) Al costat de la pica hi hauria un prestatge per als gots, un mirall gran irrompible, tot a l’alçada dels nens i nenes perquè es poguessin mirar mentre es renten i es pentinen.
La zona de descans estaria delimitada per un casiller gran, on s’hi guardaren les màrfegues i altres elements necessaris per al descans, a més a més de les joguines. També seria mòbil i delimitaria l’espai. Per a fer-lo més íntim, es podria posar una cortina o una mampara des del casiller a la paret.
La zona de joc i activitats tot següent detallariem quins racons i/o zones podriem sel·leccionar per la nostra aula de P2.
Dins de l’aula podem dissenyar diferents racons, com el racó de la biblioteca, el racó de la coeducació, el racó dels experiments, el racó de la música, étc
Haurem de decorar l’espai amb pintures que els propis nens anirant realitzant al llarg del curs, cartells informatius per a les famílies (sobretot a l’entrada de l’aula). Enganxar pòsters i cartells amb l’assistència dels companys a classe, els hàbits, les rutines, la climotologia del dia. A sota trobareu exemples en aules reals:
Aula d’una classe de P3.
Rutines diàries: Fem el bon dia, passem llista, el temps que fa…
Des de “El racó del menut” desitjo a tots i totes un bon inici del curs escolar! Som-hi!
ML.
Moltes gràcies pels consells! Doncs sí, avui molts de nosaltres ja comencem a treballar… la tornada al col·legi! Igualment, bona tornada! enhorabona i fins aviat!
Molt bona planificació de l´aula i de l´espai la que has fet, Marta! No sóc un expert en la matèria, però mentres llegia l´article m´ho estava imaginant i tenia ben clar que, amb un espai així, de segur que els nens i nenes estarien la mar de bé. Molt bon curs escolar a tots els que traballeu amb la canalla!
Moltes gràcies Marta pel teu comentari, bona tornada a les aules!
Moltes gràcies Xavi pel teu comentari, celebro que t’hagi agradat i que no t’hagi costat visualitzar-lo. Una abraçada i fins aviat!