EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Jocs de coneixença

Ara que estem a punt d’encetar un nou curs de ben segur que hi han grups que s’enfronten per primer cop a l’escola bressol, grups que comencen P3, grups que assisteixen infants nous, grups on tenen un mestre nou…és per això que l’article d’avui la vull dedicar als jocs de coneixença.

Són jocs de presentació, que ens permeten conèixer millor els nostres companys. També són un bon recurs per treballar la memòria, l’atenció, el desenvolupament motriu,   iniciar-se en el llenguatge oral i la sensació de pertinença de grup. A continuació exposare una sèrie de jocs que podem fer…som-hi!

EL CABDELL

Possem els infants en dues fileres, i el mestre/educador comença a presentar-se i tot seguir li passa el cabdell a un nen/a i aquest a un altre, així consecutivament. Mirarem de passar el fil de la llana per radera de la cadires de forma que s’anirà formant una teranyina a força d’anar passar-la de company a company. Els infants al final del joc hauran de saltar entre el fil de llana per anar a saludar al company del davant.

EL PISTOLER

Recomanada per nens més grans, de P5 cap amunt. Es tracta de fer una rotllana. El mestre dirà un nom, aquest s’haurà d’acotar, i les dues persones que tenia al costat hauran de dir el nom de l’altra de la forma més ràpida possible. L’últim en dir el nom perd, i per tant queda eliminat. El que s’havia ajupit, es torna a posar dret i continua jugant. L’objectiu del joc és saber-se els noms i tenir agilitat a l’hora d’actuar.

GOMETS

Repartirem gomets. Els nens i nenes estaran distribuits per dins de l’aula. El mestre/educador dirà en veu alta: “Enganxarem un gomet al Pau” i els nens hauran d’anar a buscar en Pau.

PASSAR LA PILOTA

En rotllana, els nens es van passant la pilota i fan una breu presentació. Exemple: “Hola, sóc la Clàudia, m’agraden els macarrons i li passo la pilota al Nil” i en Nil fa el mateix. Així de forma succesiva. Podem accelerar el joc i que cada vegada vagin més ràpid.

ROTLLANA DE NOMS

Es tracta de posar-se en rotllana. Un nen/a diu el nom d’un company, s’aixeca i va al seu lloc, aquesta fa el mateix i així succesivament. No val repetir el nom d’un company que s’hagi dit, si no queda eliminat.

PAQUETS

Els infants aniran desplaçant-se per tot l’aula. L’educador o mestre exclamarà: “Paquets de 4” i els nens s’hauran d’agrupar en grups de 4. També es pot canviar la dinàmica i dir “Paquets de samarretes de color groc” o “Paquets de nens amb els ulls blaus”.

QUI ETS?

En rotllana convidarem els nens i nenes que tanquin els ulls. Tot seguit seleccionarem a un nen/a que es posarà al centre. Tot seguit els nens -encara amb els ulls tapats- preguntaran: Qui ets? i el nen/a del mig respondrà: Sóc el visitant. Per la veu hauran de descobrir qui és.

LA DIFERÈNCIA

Asseguts en rotllana, ens fixarem com van vestits els nostres companys. Convidarem als nens i nenes que tanquin els ulls. Escollirem un nen/a al atzar i li treure’m alguna peça de roba, una diadema, una polsera o bé li podem posar la samarreta del revès. De nou, direm els nens que obrin els ulls i ens diguin que té de diferent al nostre company/a. Aquest joc va molt bé per treballar la memòria i l’atenció.

Aquests són un petit recull de jocs que es poden fer el primer dia. El mestre/educador triarà aquella que per edat i per característiques del grup sigui la més adequada.

ML.



  1. Molt interessants aquests jocs! Curiosament jo no recordo (que no vol dir que no ho hagués fet) haver-ne jugat a cap, ni d´aquests ni d´altres, quan era petit, però sí que ho vaig fer a 3er de BUP, si o m´equivoco, és a dir quan ja era adolescent.

  2. Molt bon tema! Per cert, jo en conec un altre, de joc de coneixença! Et poses en rotllana i cadascú diu el seu nom, un per un. Això ho fem 2 o 3 cops. Després, tanquem els ulls i un nen de la rotllana ha de dir el nom de tots els altres per ordre, començant pel del seu costat fins a arribar al de l’altre costat seu. Després obrirà els ulls i veurà si ho ha fet bé. I així successivament amb tots els nens.
    El que passa és que no sé si es pot fer amb nens de 0 a 5 anys, jo ho vaig fer quan era més gran…

    Enhorabona i fins aviat!!

  3. M’han servit molt!! Moltes gràcies per compartir-ho!!
    Jo també en conec un d’interessant, tot i que és quan ja saben els noms, per anar una mica més enllà. Els infants estan en rotllana – si són petits, asseguts a sobre d’un cercle, i si són més grans, a un cadira- i un comença aixecant-se i diu “A mi m’agrada molt……..” i els qui també els agrada el que ha dit el company o companya, s’aixequen i van a buscar un lloc on seure -cercle o cadira-. El nen o nena que es queda dret, torna a començar: “A mi m’agrada molt……”. I així successivament fins que es decideix canviar de joc.

Respon a MartaLuque Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Jocs i joguines | s'ha etiquetat en per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent