EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Guarderies? No. Escola bressol o llar d’infants

De tota la vida em sentit anomenar aquesta paraula Guarderia per referir-nos a una escola bressol o una llar d’infants.

Cap els anys 70′ les guarderies per a infants de 0 a 2 anys depenien del Ministeri de Treball  i aquest era de caràcter assistencial, sense formar part del sistema educatiu, per tant no existia cap legislació educativa. La manca de reglamentació feia que hi hagues molts centres incontrolats, amb llocs no habilitats per portar aquesta activitat, sense condicions de seguretat i higiene, sense criteris pedagògics, poc personal i sense qualificar…de manera que molts actuaven amb afany de lucre i sense pensar en les necessitats dels infants. La llei de 1970 parlava d’educació preescolar a partir dels 4 anys, edat en la qual començava el parvulari.

Cap els anys 80′ va començar haver un lleuger canvi i es criticava cada vegada més la denominació guarderia i es va començar a parlar d’escola infantil. També va augmentar l’escolarització dels infants.

Va ser al any 1990 que l’ordenament legislatiu de la LOGSE va reconèixer l’educació infantil com l’inici de tot el sistema educatiu: l’educació infantil és una etapa que comprèn del 0 las 6 anys i es divideix en dos cicles, de tres anys cadascun. A partir d’aquest moment, l’etapa de 0-3 anys s’obligava a les administracions a anar creant places.

L’any 2002, el PP va aprovar la LOCE, que tornava a excloure l’educació infantil de primer cicle del sistema educatiu, però la derrota electoral d’aquest a l’any 2004 va impedir el desenvolupament d’aquesta proposta, que suposava un retrocés en tornar a posar el cicle de 0-3 anys com algo assistencial.

Amb la LOE (2006) es va tornar a considerar l’educació infantil de 0 a 6 anys com a primera etapa del sistema educatiu, dividida en dos cicles (0-3 anys i 3-6 anys) voluntari i gratuït només en el segon cicle.

A Catalunya tenim plena competència en matèria d’educació. La LEC – Llei de 12/2009, del 10 de juliol, d’Educació  és la primera vegada que Catalunya desplega un model educatiu propi. 

També disposem del decret 101/2010 d’ordenació dels ensenyaments de primer cicle,  pel qual es regulen el primer cicle de l’educació infantil i els requisits dels centres. En canvi, el segon cicle de l’educació infantil hi ha el decret 138/2008, de 9 de setembre.

El PP va aprovar la LOMCE per a tot l’estat espanyol, una llei que entre moltes propostes  vol que el castellà també sigui llengua vehicular. Des de varies plataformes com som escola s’han fet diverses iniciatives per demanar una escola en català. La consellera d’educació Irene Rigau va declarar que no s’aplicaria estrictament i que l’entrada en vigor serà merament administratiu.

somescola_14j_adhesiu_690x370

I·lustració de Joan Turu.

En definitiva, l’educació infantil tant el primer com el segon cicle es basa en els principis següents:

  • Educació comuna, inclusiva i coeducadora
  • Atenció especial a la diversitat del infants
  • Relació amb les famílies (cooperació, participació)
  • Detecció i interveció primerenca en les dificultas d’aprenentatge
  • Motivació i integració de les experiències i aprenentatges de l’alumnat
  • Adaptació al ritme de cada infant
  • Necessitat d’establir una adequada coordinació amb el primer cicle i amb el cicle inicial de primària

Per tant, no només es juga o es pinta per tenir-los entretinguts sense cap finalitat. Desenvolupen capacitats que els han de permetre créixer integralment com a persones a través dels quatre eixos següents:

  • Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma
  • Aprendre a pensar i a comunicar
  • Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
  • Aprendre a conviure i habitar el món

ML.



  1. Pol des de que tenía 18 meses que lo he llevado a una escuela infantil y él estaba encantado con sus profesoras y sus compañeros, se lo pasaba super bien y si un día no podía ir se enfadaba. Yo creo que la franja de 0-3 años esta muy olvidada y creo que es tan importante como las demás etapas educativas ya que des de bien pequeñitos aprenden a sociabilizar y ser más autónomos.

  2. El que avui ens expliques és una qüestió que fa temps hem va cridar l´atenció. Ja fa uns quants anys, per la televisió, vaig escoltar a una persona explicar que el fet de dir-li “guarderia” o escola bressol suposava un punt de vista completament diferent. Amb la primera denominació es considerarva un lloc on deixar els nens vigilats i entretinguts sense cap altre finalitat. Amb la segona suposa donar-li la consideració de ser el primer nivell educatiu.

    En l´actualitat l´educació infantil és l´inicin de l´escolarització dels infants i per això les mestres i educadores han de tindre uns coneixements i una formació determinada. Val la pena difondre aquesta realitat ja que, malauradament, encara hi ha molta gent que no n´és conscient.

Respon a Xavi HN Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent