EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Fem panallets!

“La camisa li va petita, la faldilla li fa campana, les sabates li fan cloc cloc i en ballar sempre gira així”

La castanyada és una festa popular de Catalunya que se celebra en les dates properes de Tot Sants, és típic menjar castanyes, moniatos, panallets acompanyats d’un moscatell. 

A les llars i les escoles es fan diferents activitats, contes, cançons, murals, tallers i l’arribada de la castanyera! En aquest article m’agradaria desenvolupar una activitat que es podria fer a partir d’una aula de nens de 2 anys.



FEM PANALLETS!


OBJECTIUS: 

–  Conèixer la transformació dels aliments: elaboració de panallets.
–  Experimentar a través dels sentits.
–  Reconèixer diferents aliments: ametlles, sucre, moniato, ous i pinyons.
–  Apropar-se a la cultura popular de Catalunya. 


DESENVOLUPAMENT: 

Explicarem als infants que farem un taller de panallets i que ens ajudaran amb l’elaboració i transformació dels panallets.

Primerament, podem fer un mural amb els ingredients que utilitzarem per fer els panallets perquè comencin a familiaritzar-se.

Quan ho treballem amb els nens i nenes sempre procurarem que toquin, olorin, tastin, experimentin amb tots els ingredients. 

Als nens i nenes els donarem a cada un/a una mica dels diferents ingredients per que també provin d’amassar. Si són molt petits acabarem donant-los una mica de massa ja lligada. Podem aprofitar per treballar alguns hàbits de neteja (rentar-se les mans, posar-se la bata i quan acabem la sessió els hi podem donar una balleta perquè netegin la taula i si posem una goteta de sabó encara poden disfrutar més amb la neteja).

RECEPTA:
Bullirem els moniatos durant 20 minuts (que quedin tous) seguidament els pelarem i els trossejarem i els xafarem una mica i ho deixarem refredar. Barrejarem l’ametlla picada molt fina, sucre, els ous i seguidament xafarem els moniatos ho anirem amassant una estoneta fins que ens quedi una pasta lligada. Quan la massa hagi agafat consistència hi afegirem la ratlladura de la pela de la llimona.

Com farem les diferents classes de panallets? Agafarem una mica de massa i…és l’hora de fer boletes! Aquí els infants podran participar! Un cop fetes les sucarem a l’ou batut i seguidament les arrebossarem en pinyonets o ametlles picades.

Per fer els panallets de coco també agafarem una mica de massa i afegirem el coco ratllat, ho amassarem una mica i el tallarem a trossets més petits. A cada un, li donarem una forma de con i li tirarem coco per sobre.

Quan els tinguem fets, els posarem damunt d’una safata de pa d’àngel i d’aquesta manera un cop cuits els posarem al forn gratinador a 250 graus durant uns 7 minuts  i controlarem que no se’ns rosteixin massa!

-Per fer la massa:
 1⁄2 kg. d’ametlla picada
 1/2 kg. de sucre ilustre (és com farina)
 150 grs de moniato 
 1 d’ou
 La ratlladura d’una llimona

-Per farcir i “engalanar” els panallets:
1/4 kg de pinyonets
1/4 kg d’ametlla picada (trossejada)
1/4 kg de codony
1/4 kg de coco ratllat
un ou
làmines de pa d’àngel


ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:

– Si tinguèssim a l’aula un nen celíac no podría menjar res que tingui gluten, hauriem de vigilar en la manipulació d’aliments.
– Els estris per cuinar, remenar, servir, colar, han de ser diferents dels que es fan servir per l’altre menjar o bé s’han de rentar acuradament a fi d’evitar contaminació amb gluten.
-Les superficíes (marbre) on s’elabora el menjar sense gluten ha d’ocupar un espai diferent o separat del de la resta de menjar amb gluten.
-Es convenient que els aliments específics sense gluten ocupin un espai diferenciat i estiguin correctament etiquetats.


RECURSOS MATERIALS:

Recepta de panallets (fitxa)
-Ingredients dels panallets
-Fitxa, mural i fotos
-Estris necessaris: balança, bol, forn, llauna, picador…
-Col·laboració de les famílies per els ingredients


RECURSOS ESPACIALS: 

-Ho podem fer a l’aula o el menjador de la llar/escola.


TEMPORALITZACIÓ: 

-Podem dividir el taller en dues sessions, una amb la presentació del taller , el mural, els ingredients i l’altra sessió en la finalització de l’elaboració del panallets.


AGRUPAMENT: 

-Tot el grup.


AVALUACIÓ: 

1. S’han implicat i han gaudit en l’elaboració dels panallets?
2. Coneixen els diferents estris i ingredients utilitzats?
3. Ordenen correctament les passes a seguir en l’elaboració dels panallets?
4. Identifiquen els panallets com a una festa tradicional catalana? 


ML.



  1. A mi, la castanyada, sempre ha sigut una de les festes que més m´han agradat (potser perquè soc una mica golafre 😉 ) i crec que és important que es fomenti a les escoles, ja que forma part de la nostra cultura popular. L´activitat que proposes hem sembla fantàstica, i a més ens dones una recepta per fer panallets! 🙂
  2. I si tenim un nen/a al·lèrgic als fruits secs, no pot menjar ni castanyes ni panellets! 🙁 “Bromes” a part, em sembla molt bona idea tractar aquest tema, ja que és una tradició catalana que amb el temps s’està perdent per culpa del Halloween. A més, està molt bé que els vagin aprenent les tradicions del nostre país ja des de ben petits, i a més s’ho passaran bé, perquè per a ells serà com una manualitat, tot el que sigui embrutar-se els encanta! 😀

Respon a Estrella Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Tradicions i festes populars | s'ha etiquetat en , , per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent