EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

El meu pare és mestressa de casa

Una bona manera de treballar la coeducació és relacionar-ho amb els oficis. Hi ha professions d’home i professions de dona? 

Una manera de trencar amb els estereotips és treballar-ho conjuntament amb els infants a partir dels 2 anys. Però com podem fer-ho? A continuació exposo diferents activitats amb la finalitat de introduir el tema dels rols de gènere als més petits.

ACTIVITAT 1: ASSAMBLEA ELS OFICIS

En rotllana, crearem un clima càlid, acollidor i plantejarem diferents situacions per saber què en pensen els infants. Cada infant dirà a què es dedica el seu pare/mare. En cas de que hi hagi un pare perruquer o una mare polícia plantejarem: “Pot ser perruquer?” o “Pot ser Polícia?” “Per què?” transmentent la idea de que hi ha professions estereotipades i no haurien de ser així.

ACTIVITAT 2: EL MEU PARE ÉS MESTRESSA DE CASA, I QUÈ?

elmeupare

Llibre a partir dels 8 anys (autor: Silvia Ugidos, editorial: La Galera) també podem introduir-lo abans adaptant segons l’edat a convenir. Què passa si el pare és mestressa de casa? Ho pot ser? Per què? Intentarem reflexionar sobre aquest fet.

ACTIVITAT 3: EL RACÓ DE LES PROFESSIONS

Tindrem dos espais diferenciats amb la representació de dues professions amb tendència a desenvolupar-la un sexe determinat. En aquest cas, un racó de mecànica i un altre de la perruqueria. Els infants hauran d’anar passant pels dos espais. Tot seguit farem una rotllana i debatrem com hem jugat i si ens hem sentit a gust fer de mecànic/a o de perruquer/a i parlarem sobre els estereotips que hi ha adjudicats per a cada sexe.

OBJECTIUS

  • Fomentar la igualtat d’oportunitats a través del joc
  • Reflexionar sobre els estereotips adjudicats a cada sexe
  • Treballar en equip
  • Gaudir amb l’activitat proposada

MATERIALS

  • Racó de mecànica: construccions, cotxes, eines de joguines, monos de mecànics
  • Racó de la perruqueria:  bates, rulos, pintes, raspalls, mirall irrompible…

ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL RACÓ

Els infants aniran passant pels dos racons de manera lliure sense les directrius de l’educador/a que només observarà el joc. No obstant, anirem suggerint que vagin passant per tots els racons. Després farem una rotllana i explicarem què hem fet i iniciarem una conversa que afavoreixi la participació de tots els infants tot parlant sobre els rols estereotipats.

AVALUACIÓ FUNCIONAMENT DELS RACONS

RACÓ DE MECÀNICA

  • És atraient el racó
  • Els materials són els adequats
  • Ha faltat algun material característic
  • L’espai era l’adequat

RACÓ DE LA PERRUQUERIA

  • És atraient el racó
  • Els materials són els adequats
  • Ha faltat algun material característic
  • L’espai era l’adequat

AVALUACIÓ ÚS I APROFITAMENT DELS RACONS

  • Mostra preferència pel racó de la mecànica
  • Mostra preferència pel racó de la perruqueria
  • Li costa canviar de racó
  • Juga amb els seus companys
  • Pren la iniciativa a l’hora de jugar
  • Reclama la presència de l’adult
  • Es disfressa de mecànic/a
  • Es disfressa de perruquer/a
  • Participa a l’assamblea
  • Respecta el torn de paraula dels companys
  • Escolta els companys
  • Ha gaudit amb l’activitat proposada

ML.



  1. Hem sembla perfecte que des de petits es fomenti que el fet de ser dona o home no ha de ser un impediment per a poder exercir qualsevol professió. S´ha de veure amb total normalitat que una dona pugui treballar de macànic o que un home pugui ser professor en una llar d´infants.

    Tot i així, és evident que hi ha feines que per l´eixigència de força física que representen, és difícil que hi hagi moltes dones capacitades per fer-les, com per exemple les feines relacionades amb el sector de la construcció, o, per altre banda, hi ha feines en que potser als homes ens falta una certa serta sensibilitat per realitzar-les amb garanties, per exemple feines que requereixen el contacte amb nadons. Això, però, no significa que aquestes professions hagin de ser vetades per als components del sexe contrari ni estigamitzar als que les realitzin. Tot al contrari, han de ser mereixedors de la nostra admiració, doncs sovint els comporta realitzar un esforç superior als dels seus companys o companyes.

  2. Moltes gràcies pel comentari Xavi.

    És innegable que hi ha feines que requereixen esforç físic com la construcció i que les dones no estem tant preparades per desenvolupar aquestes tasques.

    Tot i així, parlem d’altres professions com ara infermers/infermeres o sense anar més lluny, penso que els homes poden estar perfectament a l’etapa d’educació infantil (primer i segon cicle) sense cap problema. Sé que no és habitual perquè és més una professió de dones, però als nens també els hi va bé tenir un referent masculí.

    He tingut companys que han estat amb edats de 3 i 4 anys i se’n han sortit molt bé, tant per dinamitzar com tasqués més de ‘dones’ com la higiene personal.

    He tingut companys treballant en edats de 3-4 anys

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Coeducació per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent