EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Publicat el 6 de març de 2015

El joc dramàtic amb el peix irisat

El joc dramàtic és un tipus de joc simbòlic (representar la realitat). Com bé va dir Piaget en la seva descripció dels estadis de desenvolupament infantil, defineix que al període sensoriomotor (dels 0 als 2 anys) apareix la funció simbòlica que precedeix amb el preoperatiu que va dels 2 als 7 anys. En aquest període l’infant representa mentalment persones o fets. En aquesta etapa, l’activitat principal són els dibuixos, les construccions, cançons, verbalitzacions dels jocs, jocs de rol, tot és joc simbòlic.

Al joc dramàtic, l’infant dóna veu a través seu a les persones que formen part de la seva vida. Podem trobar de dos tipus:

Joc dramàtic espontanireprodueix paraules, gestos i actituds de les persones del voltant.

Joc dramàtic dirigit, per l’educador/a que engresca els infants amb els seus comentaris o suggeriments per un espai creat.

En els dos casos, aquest exercici, afavoreix els infants a relacionar-se els uns amb els altres, permet als infants sentir-se un més del grup i que cadascú té un paper necessari donant sentit la dels altres.

Tant en el joc dramàtic espontani com en el dirigit, els infants sempre fan propostes a partir d’una situació inicial. La imaginació dels infants els permet convertir qualsevol objecte amb un estri necessari. L’educador/a ha d’aprofitar els recursos necessaris que proposen els infants com a manera de potenciar la seva capacitat i de respectar les seves iniciatives.

El joc dramàtic estimula l’expressió corporal de l’infant, fa ús de manera natural del seu cos i representa i interioritza la realitat que viu. 

Els educadores podem treballar-ho a l’aula de diverses maneres, a través de la representación d’un conte, amb disfresses, joc de titelles, dramatizació de cançons, de poemes…

En aquest cas, com a exemple de joc dramàtic, exposarem la representació d’un conte. 

Planificarem una sessió de joc dramàtic de 45 minuts amb infants de tres anys al voltant del centre d’interès del mar. La duració és massa llarga per l’edat dels nens que ens ocuparem, per això tindrem en compte fer diverses activitats per evitar el cansament i el desinterès.

ACTIVITAT 1 LECTURA DEL CONTE EL PEIX IRISAT

Objectius:

  • Escoltar atentament el conte
  • Mantenir l’atenció
  • Gaudir amb la història

Temporalització: 

10 minuts

Material:

  • Conte “El peix irisat” de Marcus Pfister, editorial Beascoa
  • Projector
  • Ordinador portàtil 

Desenvolupament:

L’educador/a explicarà el conte juntament amb els nens. Un cop estiguin asseguts, en silenci, se’ls introduirà el conte, i projectarem el conte a través d’un video https://www.youtube.com/watch?v=pPh0x130hFI o bé explicarem el conte ensenyant les pàgines perquè vegin les il.lustracions i així els infants els hi serà més fàcil seguir el fil.

ACTIVITAT 2 SOM EL PEIX IRISAT 

Objectius:

  • Posar-se a la pell del personatge que toqui
  • Potenciar el vincle amb els companys
  • Gaudir de l’activitat

Temporalització:

20 minuts

Material:

  • Teles de diferents colors
  • Espumes d’algues, petxines, estrelles de mar
  • Figures d’espuma representant el peix irisat i altres personatges

Desenvolupament:

Joc dramàtic espontani. En cap moment l’educador/a dirigirà la sessió. A partir del conte, deixarem que els infants d’una forma espontanea ens facin una representació del peix irisat i altres personatges.

 ACTIVITAT 3 PEIXOS I PESCADORS

Objectius:

  • Aconseguir caçar peixos i aconseguir no ser caçat
  • Potenciar el vincle amb els companys
  • Gaudir de l’activitat

Temporalització:

15 minuts

Material:

Una lámina de gomets

Peces de diferents formes, cubs, prismes, cilindres, ponts…

Desenvolupament:

Joc dramàtic dirigit. Dividir la classe en dos grups i cadascú es posarà en la pell del que li hagi tocat representar.

Els pescadors aniran amb una tela vermella per identificarse com a tal i hauran de caçar peixos enganxant un gomet. L’educador els guiarà i els que representen els peixos hauran de córrer, amagar-se, superar obstacles i no deixar-se atrapar.

Després farem intercanvi de papers i el joc serà a l’inversa.

ML.



  1. Molt bona idea això de treballar l’art dramàtic! la veritat és que és molt més que un simple joc: és realment útil per als nens tímids o amb problemes d’autoestima, els ajudarà molt a obrir-se als altres i a anar agafant seguretat en si mateixos.

  2. Una activitat molt interessant. Trobo que és una molt bona manera d´aprofitar la tendència que tenen molts infants a recrear, jugant, pel.licules o contes. Amb aquesta activitat se´n treu un recurs didàctic que els nens i nenes de segur que troben molt engrescador.

  3. Hola Gisela!

    Necessito saber l’edat del destinatari. No obstant, nens amb ceguesa, potenciaria el sentit del tacte i olfacte.

    Primerament, explicaria el conte i després prepararia una capsa, posant tot tipus de material, teles, mocadors, peixos de peluix simulant el peix irisat amb diferents textures, posant estrelles de mar, conxes, sorra del mar…que puguin tocar, manipular, olorar, étc

Respon a MartaLuque Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Contes, Joc simbòlic | s'ha etiquetat en per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent