És evident que dins de la franja d’edat de 0 a 6 anys hi ha una gran evolució en el desenvolupament motor. Un infant comença a gatejar, després a caminar, a ser cada vegada més autònom. A mesura que el sistema neuromotor madura, els moviments comencen a ser més precisos. Hem de tenir en compte la coordinació neuromuscular que permet el control de la postura i el del moviment. Per això, hi ha tres tipus de moviments:
El to muscular també juga un paper molt important perquè influeix en els primers reflexos ,en la postura, en el desplaçament i en la prensió. és el grau de tensió o relaxació dels grups musculars. Quan hi ha un excés de tensió, es parla d’hipertonia en canvi, quan hi ha més flexibilitat, es parla d’hipotonia.
Tot això, sumat amb el to muscular és la base de tota activitat motriu. Dins del desenvolupament motor trobem tres aspectes importants:
A les escoles bressol, que ocupa el tram de 0 a 3 anys (una franja plena de canvis constants) se’ls estimula i es treballa diferents capacitats.
Per implementar aquestes activitats cal saber quina fase es troba l’infant i reflexionar sobre quines són les fites que es volen assolir. Tanmateix, s’ha de tenir sempre en compte que cada infant té el seu propi ritme de desenvolupament i que les conductes que s’esperen per a cada edat es basen segons en les mitjanes d’estudis realitzats. Això voldrà dir que dins d’un aula hi haurà nens i nenes més avançats i d’altres que s’endarreriran.
En cas d’endarreriment, són els especialistes que detectaran si hi ha alguna dificultat o senzillament es tracta d’un nen/a amb un ritme de desenvolupament més lent.
Una proposta per traballar la coordinació i l’equilibri amb infants de 4 a 5 anys és la següent:
EL JOC DELS CÈRCOLS
Objectius:
Desenvolupament de l’activitat:
L’Educador explicarà en que consisteix l’activitat i les normes que hauran de seguir. Repartirem cèrcols de colors i els posarem escampats per l’aula / gimnàs / pati.
Els infants hauran de seguir les ordres de l’Educador, quan escoltin “Córrer” els nens i nenes correran. Quan l’Educador digui “dins” els nens buscaran el cèrcol més proper per posar-se dins. Quan l’Educador digui “fora” els nens sortiran del cèrcol. Quan l’Educador digui “entrar a dins a peu coix” els nens i nenes ho faran. Podem provar diferents variants, com que es dirigeixin a un cèrcol groc o blau, caminar de puntetes…
Material:
Avaluació:
SEMPRE – SOVINT – DE VEGADES – MAI
Tal i com he comentat anteriorment, a l’hora de programar una activitat d’aquestes característiques hem de tenir molt en compte el moment maduratiu de l’infant. Per exemple, seria inviable fer la mateixa activitat proposada amb infants de 2 anys, ja que en aquestes edats encara no acaben de mantenir l’equilibri.
A grans trets això seria un resum molt i molt resumit del desenvolupament motor de 0 a 6 anys (i més concretament la franja de 0-3 anys) ja que l’article es faria massa llarg.
Espero que us sigui d’interès. Bona setmana!
ML.
Molt interessant! És molt important saber a quina fase de desenvolupament es troba l’infant per a poder preparar les classes de manera adequada, i gràcies a aquest blog podem ser més conscients d’aquestes fases, moltes gràcies! Endavant!
Activitats com la que proposes poden semblar simples jocs, però cal ser conscients de la seva importància. Amb activitats d´aquest tipus s´ajuda al desenvolupament dels infants i per això cal que estiguin ben organitzades i preparades.
Bona nit.
He estat fent una ullada al bloc i trobo interessant les activitats que proposes. Jo sempre pensava que a les guarderies només dibuixaven i jugaven i resulta es fan moltes més coses. Quina sorpresa! Ah! Moltes felicitats pel bloc.
Una salutació.
Helena Gomis.
Marta, moltes gràcies per el teu comentari. Exacte, a l’hora de programar una activitat hem de saber a quina fase es troba l’infant. Gràcies pels ànims!
Xavi, efectivament a primera vista ens pot semblar jocs senzills, però radera d’això hi han uns objectius i fites a assolir. Moltes gràcies per el teu comentari!
Helena, me’n alegro que gràcies aquest blog hagis pogut veure la importància de les escoles bressol. Gràcies per escriure. Una abraçada!