Però què és exactament? És un aspecte molt important en el desenvolupament de l’infant ja que el primer contacte que fem amb l’entorn és a partir dels sentits. A partir d’aquí, és el desenvolupament posterior de les capacitats cognitives i motores.
J.R. Gimeno és un dels autors que proposa l’educació dels sentits basada en l’exercitació multisensorial i interactiva i en la concreció d’una metodologia de l’educació sensorial.
A les llars d’infants podem aprofitar el seu programa i fer una sèrie d’activitats relacionades amb els diferents nivells de coneixement o domini del sentit que volem treballar.
ESTIMULACIÓ VISUAL
Podem agafar una sèrie de fruites per treballar la visió.
OBJECTIU: Reconèixer diferents grandàries (gran-petit) i els diferents colors.
DESENVOLUPAMENT:
Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents fruites de diferents tamanys i colors. (Poma, Raïm, Melò, platán, maduixa, mandarina…)
Grau 1: Exercitacions. Domini. L’educador/a manipula diferents fruites i ensenya quines són grans i quines són petites. Després classifica els objectes en grans i petits o bé pel seu color.
Grau 2: Memòria. A curt termini: Després de l’explicació els infants han de buscar una fruita petita i una fruita gran. Passat uns dies han de trobar la fruita amb la grandària demanada.
Grau 3: Agudesa. Trobar fruites de color vermell
Grau 4: Aplicació. En un temps determinat endreçar les fruites de gran a petit.
ESTIMULACIÓ AUDITIVA
Podem agafar vàris materials sonors.
OBJECTIU: Discriminar els diferents sons de vàris instruments
DESENVOLUPAMENT:
Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents màterials sonors. Un triangle, un tambor, una flauta, una harmònica, un xilofòn, unes maraques…
Grau 1: Exercitacions. Domini. Escoltar el so de diferents instruments i identificar l’objecte amb el so que l’ha produït. Identificar entre dos sons (triangle i tambor) sense contacte visual.
Grau 2: Memòria. Passat uns dies identificar el so amb l’instrument senyalant quin es.
Grau 3: Agudesa. Sense tenir contacte visual, relacionará el so amb el instrument dibuixat en una lámina.
Grau 4: Aplicació. Posarem una audició musical i hauran de reconeixèr a través d’unes lámines quins instruments han sonat.
ESTIMULACIÓ TÀCTIL
Preparar diferents fruites.
OBJECTIU: Identificar les fruites segons com és la seva pell (rugosa, fina, llisa) i també es pot treballar el tamany (petit-gran)
ESTIMULACIÓ GUSTATIVA
OBJECTIU: Identificar les fruites segons pel sabor que tenen.
ESTIMULACIÓ OLFACTIVA
OBJECTIU: Identificar diferents olors.
Grau 4: Aplicació. En un temps determinat, classificar el nombre més elevat possible d’olors.
Després d’aquestes 5 activitats s’haurà de fer una avaluació de si els infants han assolit els objectius proposats. Es pot fer una taula d’observació, amb diferents indicadors i un codi qualitatiu (Molt bé, Bé, Regular, Malament…)
Es poden treballar els cinc sentits de moltes maneres, amb aliments, amb peces de colors, contes sensorials, joguines sonores, la panera dels tresors i el joc heurístic, tenim un gran ventall de recursos per treballar l’educació sensorial.
Però a l’hora de programar una activitat sensorial (o qualsevol altre) hem de tenir molt en compte l’estadi evolutiu d’un infant, ja que no és el mateix un de 6 mesos que un de 12 o un de 2 anys.
També hem de tenir present l’atenció a la diversitat es pot donar el cas que tinguem a l’aula un nen/a amb una deficiència de la visió o de la oïda i s’ha de fer una adaptació, anomenat PI (programa individualitzat) on marcaran els objectius i quina serà la metodologia que s’utilitzarà per fer l’activitat.
Però aquest darrer tema és molt més extens i en properes actualitzacions aprofundiré més sobre els infants amb necessitats educatives especials.
De moment, aquest ha estat un primer tast sobre l’educació sensorial.
ML.
HA SIGUT GENIAL
Gràcies Cande!
Vols veure com fer un llibre sensorial on es treballin els 5 sentits a travès de diferents textures i materials? Mira aquest video!!
https://www.youtube.com/watch?v=P9S0Scn-51s
Moltes gràcies per el video, mestrainproces!