EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

A dalt, a baix, davant o darrere!

Què és la geometria? Així comencem l’article d’aquesta setmana, escrivint sobre una branca de les matemàtiques que estudia l’espai i els cossos que l’ocupen.

Des de ben menuts es comença a introduir aquests conceptes i començar a tenir una base del coneixement logicomatemàtic que és present a totes les àrees, concretament en l’àrea Comunicació i llenguatges i l’àrea Descoberta de l’entorn.

Dins de la geometria podem trobar:

1. CONEIXEMENT DE L’ESPAI

-Per orientar-se a l’espai, cal orientar-se en el propi cos, trobant-hi els punts de referència i les dimensions: dalt/sota, davant/darrere, costat dreta / costat esquerra. L’exploració de l’espai en l’infant comença amb el moviment propi del seu cos. Reconèixer i situar objectes de l’entorn i establir una relació permeten a l’infant orientar-se espacialment. 

Com bé sabeu, a l’hora de programar una activitat hem de tenir en compte la fase evolutiva de l’infant, relacionar què és el que sap amb què és el que volem que aprengui.

Aquí una mostra per etapes.

PRIMER CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL (0-3 ANYS)

La sala dels lactants (4 mesos a 1 any) està pensada i organitzada per permetre potenciar el moviment i la exploració de l’entorn. El primer espai en aquesta etapa és el racó de la manta, un racó còmode, acollidor i amb molts objectes que estimulen el moviment. Amb el pas del temps, el nadó ja començará a desplaçar-se i aconseguir petites fites, a reconèixer al final de l’espai on dorm.

A mida que es vagin fent més grans, ampliarem l’espai i estructurarem l’aula per racons de joc que facilitarà l’organització espacial. Alguna activitat ideal per facilitar aquest coneixement és l’experimentació de l’espai.

Prepararem caixes de cartro de diverses mides i formes de forma que permeti treballar diferents experiències: ficar-se a dins, omplir caixes amb caixes petites, apilar i fer torres, étc.

 SEGON CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL (3-6 ANYS)

Fase evolutiva Possible activitat Exemple
Exploració de l’ espai Establir el vocabulari adient de la relació estàtica entre dos objectes.Establir el vocabulari adient de la relació dinàmica entre dos objectes Observem els objectes que tenim al davant, darrere, a un costat, a l’altre, a dalt, a baix, verbalitzant-los.En rotllana juguem amb una pilota i la passem cap a dalt, cap a baix, cap al davant, cap al darrere, cap a un costat, cap a l’altre. Verbalitzant les diferents accions.

 

Si anem a la platja caminant estarà a prop o lluny?

Nocions geomètriques bàsiques Explorar diferents objectes i establint-ne les característiques geomètriques Explorem un cub i verbalitzem que té cares planes, resseguim on comença i on acaba cadascuna de les superfícies.
Transformacions geomètriques Establir transformacions topològiques

Establir transformacions

projectives

 

Establir transformacions mètriques

Agafem un globus i dibuixem una casa. Ara inflem i veiem com s’ha deformat la casa.Agafem i projectem l’ombra d’un pal amb un focus de llum que modifica l’orientació del focus.

 

Agafem un triangle rectangle i el presentem des de diferents perspectives.

 

 2. CONEIXEMENT DE FORMES

Les característiques principals que defineixen les figures són: obertes o tancades, tenir els constats o les cares rectes o corbes i tenir una dimensió, dues o tres. A partir de P2 podem fer les següents activitats:

-Descriurem figures, comparar-ne o buscar-ne que tinguin una característica determinada. Poder trobar línies, superficies, volums, objectes oberts i tancats.

-El Tangram (fustes de diferents formes) és una bona oportunitat per iniciar-nos en cossos geomètrics ja que es poden fer varies combinacions de tal manera que podem formar un quadrat o un triangle.

-Les construccions també son una bona opció ja que es treballen diferents objectes amb diversitat de pesos, formes, mides i volums i es fan formes en tres dimensions.

ML.



  1. Aquest blog és molt útil perquè la gent no especialitzada en infantil no Sabem a quina edat es pot fer cada activitat i la veritat és q això pot ser molt útil per als pares i mares per a pensar activitats per a fer als seus fills. Endavant!!!

  2. Un cop més ens expliques la raó de ser de cada activitat que es realitza a les escoles bressol i a pre-escolar. Una molt bona manera de dignificar la feina de les mestres i les educadores.

  3. Moltes gràcies per el teu comentari, Xavi. Sí, és un objectiu delo blog, dignificar la feina de les mestres i educadores, també ensenyar tot allò que es fa en l’etapa de 0 a 6 anys. Una salutació!

Respon a MartaLuque Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Logicomatemàtica | s'ha etiquetat en , per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent