La vida versió Champions League

Què vols que et diga?

Reflexió sobre la “literatura de dones”

Tot fent zapping per les publicitats -a voltes és divertit, però s’ha de lluitar contra els programes que posen entre propaganda i propaganda-, em trobe amb noves col·leccions: llibres sobre biografies d’estrategues de guerres i batalles (…), la col·lecció completa de les novel·les de Ken el Follet, i també em tope amb una col·lecció de "literatura de dones". De dones? Què està escrita, en Nushu?

Si fóra que la seua destinació és únicament a dones, farien bé d’ampliar aquesta "literatura de dones", ja que en qüestió d’hàbit lector, solem guanyar per golejada.
Perquè és "de dones"? Perquè està escrita per dones? Perquè només ens interessa a les dones? Perquè el que escriuen les dones només interessa a les dones? I la "literatura d’hòmens" què fa, interessar a tothom? Les dones ens podem dirigir només a la nostra comunitat, la de dones, mentre els hòmens es poden dirigir al gran globus de la humanitat? A voltes pense que algunes actituds -masclistes i feministes-, tenen aquest rerafons (capciós o mal calculat) d’aïllar o reduir el fet d’escriure per part d’una dona. Perquè a voltes, amb intencions benintencionades, després de llegir premsa literària, hom corre el perull de traure l’absurda conclusió que un poeta escriu poesia, i que una poeta escriu poesia per a dones.
Confesse que jo també vaig caure -en la meua joventut- en aquest error; considerant i parlant sobre literatura de dones o per a dones. Però posar-li l’adjectiu dona a la literatura produeix un cert efecte nushu, és a dir, restringeix -en el millor dels casos- o converteix en ghetto -en el pitjor dels casos- la lectura d’una obra que no té perquè deixar de dirigir-se a la totalitat de la comunitat de parlants d’una llengua.
Faig l’exercici contrari, d’imaginar què pensaria si isquera una col·lecció anomenada "literatura d’hòmens", el que em suggereix, i se’m posen els pèls de punta. Faig l’exercici contrari, també, i em pose en la pell d’un home que veu que ix una col·lecció de "literatura de dones", i també se’m trauen les ganes de llegir-la.
En una època com aquesta, de coeducació, internet, TDT i energia solar, no ens podem limitar a tindre simplement literatura?


  1. En aixó d’escriure hi ha escriptura o literatura. Jo escriptor i tu escriptora, fem escriptura, i amb sort literatura. L’etiqueta del génere ja la farem servir per altres coses i no emboliquem la troca. Si no soc feminsta, vol dir això que sóc masclista?. No, som persones, l’etiqueta del sexe ja ens la posarem quan calgui lluïr la diferència.

  2. (Marta, disculpa la longitud del comentari, que ha sobrepassat la
    ratlla que separa la generositat de la intromissió – menys mal que hi
    ha confiança…)

    Durant segles (mil·lenis) la proporció de dones que han participat en
    àmbits com la política, la ciència o la cultura ha estat (i continua)
    per sota de la que hom deuria esperar d’acord amb la seua proporció
    numèrica (que és dalt o baix la meitat, com tots sabem). I fins i tot
    les poques que ho han fet amb èxit sovint han hagut de pagar el peatge
    d’una relativa masculinització. Això els dona, almenys històricament,
    un valor qualitatiu que va més enllà dels seus mèrits propis o del que
    els pertocaria en comparació amb els homes coetanis. Sor Juana Inés de
    la Cruz no és Cervantes, ni Quevedo ni Garcilaso: però per ser dona la
    seua obra té el valor afegit de l’escassedat, perquè no potser no hi ha
    millors opcions d’acostar-se a la vida interior d’una dona d’aquella
    època. En aquest aspecte, l’èmfasi posat en la recuperació històrica de
    les obres de dones està més que justificat.

    Però personalment tinc dues notes, dos matisos que afegir al que he dit
    fins ara. Primer: tinc dubtes de si les autores d’ara han de seguir
    gaudint d’aquest privilegi, d’aquesta plusvàlua de l’escassedat. La
    dona actual necessita malauradament discriminació positiva en molts
    àmbits: el professional, l’econòmic, el polític, etc. Però si ha deixat
    de necessitar-lo en altres (com el de la creació artística, que no ho
    sé), si ja li és tan fàcil o difícil participar o destacar com a
    creadora com a un home, aquesta discriminació positiva pot tornar-se en
    contra seua. "Separar" les dones en els àmbits on ja no ho necessiten
    és encara una forma subtil, inconscient de masclisme. En quin punt
    aquesta separació passa de ser un ajut necessari a una llosa de què
    desprendre’s és una qüestió més delicada, que em sent incapaç de
    jutjar. Espere que al segle XXI ja no hi haja "literatura de dones" –
    però és importantíssima la poca que n’hi haja pogut haver en tots els
    segles anteriors.

    I segon: aquest reconeixement del valor de la diversitat no ens ha de
    dur a l’extrem acrític de fer-nos creure que les dones saben fer millor
    que els homes tot allò que per desgràcia no han tingut mai l’ocasió de
    fer. Si més dones hagueren fet política, per exemple, probablement
    l’hagueren feta distinta, més diversa – però la de que ho hagueren fet
    molt millor que els homes (sense fam, sense morts, sense guerres) és
    una afirmació com a mínim discutible. O posant un exemple que m’és més
    proper: si més dones hagueren fet més ciència, segur que haguérem
    avançat més de pressa, però no puc compartir la suposició que hagueren
    fet coses "distintes" a les del homes, sinó que hagueren contribuït al
    mateix corrent acumulatiu de coneixements.

  3. Una explicació podria ser que es tracta d’un exemple més d’un problema no resolt i  situació lamentablement vigent al S. XXI. Mentre es parli de paritat , molt de moda en certs àmbits, ens demostra que no hi ha una situació de normalitat ni igualtat, és tot una fal·làcia. Penso que s’ha de superar, sóc feminista però lluito per no ser diferenciada pel fet de ser dona.

  4. Podem estar anys i anys discutint d’aquest necessitat (mania,costum….) que
    tenim per clasificar tot allò que ens envolta.

    Posar una etiqueta no és una
    posició reduccionista? Fer una classificació ( de qualsevol cosa, fins  i tot de
    refranys:) ) no suposa minvar una part dels significats. I si mirem al nostre entorn vorem milers i milers d’etiquetes que posen els altres i que noslatres mateixa posem…

    Això no vol dir que no siga necessari posar al descobert aquelles etiquetes que volen manipular amb una intenció oculta.

  5. des del punt de vista modern i il·lustrat, qualsevol veu de l’escriptura és vàlida per si mateixa, independentment del seu gènere, ètnia o classe (i açò funciona com un desideràtum moral); des del punt de vista post-modern, es cerquen les identitats especials i els trets col·lectius distintius latents en cada veu literària (i això és un immens camp d’anàlisi empíric);

    és una llàstima que moltes operacions comercials vagen per darrere de les inquietuds socials particulars; caldria que entre uns quants blocaires ens animarem a crear un "Observatori de Noves Tendències Culturals", per tal d’analitzar per on van les preferències centrals i disperses del personal,

    salut i endavant,

    Joan-Carles

Respon a Albert Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.