glosa, escola, estiu, espolla…

Fa uns dissabtes, a Sant Quirze del Vallès, en una exquisida mostra de glosa, s’hi van improvisar uns minuts de publicitat. No us els deixeu perdre. Fa molts mesos que es gesta aquesta moguda, i ara ja ha començat l’hora de la veritat: la inscripció ja és oberta! Es va començar a fer públic en una animada taula rodona de la Mostra taller de cant imporvisat, a Reus, fa uns mesos, on l’entrada de la glosa a l’escola va generar un interessant i controvertit debat sobre l’efecte de fer entrar la cultura popular en l’àmbit escolar. La mateixa taula rodona on es debatia si la cançó improvisada havia de sortir del Museu o si aquesta pregunta no tenia cabuda, perquè en realitat la cançó improvisada mai hi havia entrat al Museu, sempre ha estat al carrer. I mai tant com ara. El temor que la glosa pugui infantilitzar-se i perdre el seu sentit cultural popular propi no sembla, de moment, que es materialitzi. Només cal veure i escoltar l’efecte de la glosa entre els joves que ho tasten, i com a bon exemple tenim la gent dels instituts participants al Projecte Poesia Oral Improvisada del Programa ARCE , la gent de l’Escola Puig d’Arques de Cassà de la Selva.que acaba de rebre el  Premi Baldiri Reixac. i  els arguments  d’questa taula, també a Reus(segueix)
 

Aquest entusiasme s’encomana. El mateix entusiasme creixent que ha portat la tasca iniciada per l’Albert Casals amb un equip de mestres, fa uns quants anys. a convertir-se en un llibre i tot un projecte, el Corrandescola.  vinculat a la UAB i actualment al Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístic del Departament d’Ensenyament. Una tasca creixent que ha arribat a  fer pensar als organitzadors de la Trobada de Cantadors d’Espolla que organitzar una Escola d’Estiu de Glosa podria tenir sentit.
 
Sempre s’acusa a l’escola d’anar tard, d’anar per darrera dels canvis de la societat, de  trigar molt a incorporar-los. Aquesta vegada, en canvi, en això d’incorporar la cançó improvisada, l’escola va un pas per endavant. Aquesta darrera dècada, la creixent popularització del cantar improvisant ha facilitat que cada cop siguin més les persones que descobreixin la força lúdica, comunicativa i social d’aquest art. I que cada vegada siguin més les persones que s’animen a practicar-lo. Descobrir-ne el potencial pedagògic i l’aplicabilitat didàctica dins el món educatiu ha estat un pas relativament ràpid. Aquí no tenim l’experiència escolar d’altres racons del país, com les Illes Balears, ni la del País Basc, però ja s’ha començat a fer camí.

 Aquesta primera Escola d’Estiu de Glosa, immersa en la 10a Trobada de Cantadors d’Espolla, ofereix un marc immillorable de formació intensiva que donarà eines i millorarà les competències de tots els seus participants, tant si són persones que ja coneixen i practiquen la glosa a diferents nivells, com si són persones que s’hi apropen per primera vegada, i tant si són persones vinculades al món educatiu com si no ho són. Aprendre a glosar o augmentar la competència en fer-ho, i aprendre a ensenyar a glosar a partir d’una bona didàctica, són alguns dels objectius d’aquesta Escola d’Estiu: la glosa com a recurs pedagògic i lúdic.

L’Escola compta amb el reconeixement i el suport del Departament d’Ensenyament i s’oferta en el Pla de Formació Permanent del Departament d’Ensenyament. També és una de les activitats formatives d’aquest estiu del Campus de Cultura Popular del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana
Tot fa pensar que ha de ser una experiència d’èxit, per gaudir-la. Jo ja no em sé imaginar l’estiu sense aquesta conjunció de glosa, Espolla, escola, ni em sé imaginar Espolla sense la conjunció de glosa, escola, estiu. I espero que en un futur no em pugui imaginar escola sense la conjunció d’estiu, Espolla, glosa. perquè això haurà volgut dir que aquesta innovació per promoure i posar en valor la glosa, com a eina lúdica, com a eina pedagògica i com a patrimoni artístic i cultural ric, viu i actual, i per aprendre i ensenyar a glosar en el marc de la Trobada de Cantadors d’Espolla, haurà estat una innovació encertada, i l’Escola d’Estiu de Glosa a Espolla haurà encetat una singladura de llarg recorregut.

Ens hi trobem?

Quant a mariadolors

Darrerament veig que em defineixen com a activista social i cultural. Mantinc la  inquietud motor de la meva vida, la de transformar la realitat per fer-la millor (més justa, més humana, per a tothom...) sinó que he canalitzat aquest afany revolucionari per discretes vies no violentes, de creació d\\\'estat d\\\'opinió, i en àmbits de mitja abast. Diuen que combino amb encert la força i la calidesa, i crec que això és perquè capto el sentit poètic de la vida i perquè crec molt en les relaciona humanes basades en la confiança i el respecte. El lema denunciar i construir dels setanta segueix vigent en el meu tarannà, i intento aplicar-lo a tots els àmbits i a totes les circumstàncies de cada etapa de la meva vida. 
Aquesta entrada ha esta publicada en glosa que glosaràs. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*