Primeres impressions de ?Público?, el nou diari de l?esquerra espanyola

El
progres espanyols (i, els catalans
hispanocèntrics) estan d?enhorabona, ha nascut ?Público?, un nou diari
situat ideològicament a l?esquerra d?El País i al costat de ZP.

Com
em deia l?altre dia un bon blocaire: ?Cal deixar passar uns dies per a poder
criticar amb consciència?. I, té tota la raó. Per tant, no entraré tant en el
contingut, sino més aviat en les formes i les primeres impressions.

Público és propietat de Mediapro (Jaume Roures) i neix al costat d?altres mitjans del mateix grup com
La
Sexta
.
No
és ni un gratuït ni un diari
?normal?, ja que es ven a 0,50 euros
(i durant 6 dies, amb una peli en DVD de regal! Avui, ?Los lunes al sol?). El seu director, el reconegut blocaire de 31
anyets, Ignacio Escolar (fill del
director de 20 Minutos, Arsenio Escolar),
ja fa dies que en parla des del seu bloc.
El seu pare li desitja sort, però
no s?està de dir que té els seus dubtes que un diari en format paper i de
pagament tiri endavant
. No hi estic d?acord, crec que el paper té molta vida per endavant. Avui, moltíssims
blocaires han escrit sobre aquest tema
, cosa que fa pensar que no ha passat
gens desapercebut i, aquest fet ja demostra que ha sortit amb bon peu (comercial). Diuen que tot el què toca el
Jaume Roures es converteix en or. Ja ho anirem veient. Un altre apunt destacat
és el del català Pau Llop (impulsor
del diari de participació ciutadana Bottup): ?50
céntimos de gasto ?Público?
?. En aquest apunt, fa una exposició molt
detallada de les primeres impressions que li ha donat el diari.

La presentació oficial d?aquest
nou mitjà es va fer ahir a Madrid (seu central del diari), amb una festa de
presentació al Madrid Arena de la Casa de Campo.

El
seu competidor directe, El País (Prisa)
li ha declarat la guerra
des de fa dies i, diuen, té molt a veure amb la problemàtica dels drets del futbol. És
molt clarificador aquest gràfic
de la guerra de mitjans
. Òstia, però fixeu-vos amb el grup 3! Si tenen
raó -i, per què no?- ens trobem a TV3
al costat de La Sexta i Público. Mmmm, ja
fa temps que La Nostra està malalta
, però tant?! El director
general de la CCRTV en dóna la culpa (o la responsabilitat) a la immigració
,
però jo no ho tinc tant clar. Jo, d?immigrant en tinc poc, i ja fa temps que he
deixat d?estar enganxat a La
Nostra
(sobretot, als telenotícies!).

Bé,
tornem al tema del dia: Público ha
nascut en un moment de molts canvis en els mitjans de comunicació
i, com no
podia ser d?una altra forma, ha d?intentar ser trencador en alguns aspectes. Per exemple el preu, ni puta ni
ramoneta, 50 cèntims i t?emportes un diari més gruixut que un gratuït i més
prim (per dir-ho d?alguna forma) que un diari ?normal?. A més, el 100% d?aquest preu va íntegrament a la
butxaca dels quiosquers,
amb la qual cosa s?asseguren que el col·loquin en
un lloc ben destacat de la paradeta. Ben pensat!

Ja
he parlat més d?una vegada que estem en un moment que s?està fent ?el salt de la xarxa al
paper
?
(en termes generals) i aquest diari n?és un bon exemple. El seu
director és un periodista reconegut blocaire, la tria de la plantilla es va fer
en un 30% des d?una oferta on line, és un diari que apostarà fort per internet
i els blocs
, a més de complementar les notícies de la seva edició en paper
amb enllaços a webs, i estar 100% interrelacionada la plantilla de l?edició en
paper amb l?edició digital (és la mateixa plantilla, vaja). Tot plegat demostra un cop més la
importància de la xarxa a ?la vida real?,
al paper, als mass media tradicionals, als mitjans que
arriben al públic passiu.

Per
cert, podeu veure
l?anunci televisiu de Público
, una mena d?espot electoral del PSOE.

Com
a coses innovadores, també podem dir
que no publicarà Editorials (potser
no cal, no?) i que tampoc aposta pels
suplements setmanals
. La veritat, amb el segon punt no m?hi fico, però els
editorials trobo que no són sobrers, és a dir, no veig què aporta no disposar
d?una línia editorial clara. Bé, la publicitat institucional de les
Administracions Públiques tampoc té editorials, només cal posar un article
d?opinió de l?Alcalde, per exemple, en primera pàgina, i ja està.

Diuen
que s?han
esgotat els 250.000 exemplars que s?han posat a la venda
, però jo no he
vist a ningú per trens, metros i carrers de Barcelona amb aquest diari sota el
braç.

Trobo
molt encertat que els periodistes
que faran aquest diari siguin, en la seva gran majoria, molt joves i provinents de la generació Internet. El diari -a tot
color- es presenta amb dues portades,
la del darrera dedicada als esports, per donar resposta a la molta gent que
comença a llegir els diaris al revés. Però, vès que no ho facin per començar
amb temes més, diguem-ne banals. Potser no és tant una necessitat física, sino
més aviat les ganes de començar llegint els temes d?espectacles, del cor, de TV,
d?esports… i ja arribarà la informació pesada de política i internacional. És
curiós, i original alhora, dedicar una secció de 8 pàgines diàries a la ?ciencia?, on hi cabran des de temes
mediambientals, passant per tecnologia, Internet,…

Tinc
el diari davant i, a simple vista, la portada
(veure foto) és horrorosa, ja no només pel fons negre totalment prescindible,
sino per tot plegat -titulars inclosos-. El
paper és de baixa qualitat, però el disseny en general no està malament.

Aquest disseny, creat per l?empresa Cases
i Associats
, vindria a ser una barreja
de l?ADN, El Periódico i l?AVUI.
Trobo encertat intercalar opinió com a
complement de les notícies, ja que ajuda a situar-les en el seu context. Fins i
tot, intercalen humor enmig d?alguna notícia (pàg. 9), però això ja no ho veig
tant útil. La secció d?opinió és
justeta,
i per mi és una de les més importants. Ja veurem com evoluciona.
M?agrada molt la constant presència
d?Internet com a complement d?informació de les notícies
, ja sigui posant
una adreça web sobre el tema, ja sigui redireccionant al lector al web
publico.es per tal que participi amb les seves opinions. A la secció de
societat en diuen ?Actualidad?, com
si tota la informació restant no fos actual! I, a la secció d?economia en diuen
?Dinero?, com un intent de ser més
proper al lector poc il·lustrat (els socialistes acostumen a tenir un cert
menyspreu pel grau intel·lectual del seu públic o, potser ja els va bé que així
sigui). M?agrada molt una cosa
que va dir Nacho Escolar (director) en una entrevista al seu bloc
:

?MaoMeno: Esta pregunta define si un
periódico es serio o no lo es: ¿Tendrá horóscopo?

No. Hablaremos de
astronomía, no de astrología.
?

Molt encertat!

La secció de cultura en diuen ?Culturas? en plural, cosa que serà
d?agrair per aquest públic potencial que es fa dir federalista i que encara
creu en utopies ?encaixistes?.

Es diu que el 2008 potser
sortirà una edició en català (només
pel Principat, no fos cas que ens passéssim de federalistes!), fet que seria
positiu -i, més, considerant que el delegat a Catalunya és el periodista
(independentista) David Miró-. Ara
bé, a l?igual que passa amb la llengua, que tothom la sap, però molts menys
l?utilitzem, no fos cas que acabéssim tenint la majoria de mitjans en català,
però pensats en castellà (=hispanocèntrics).

Me?l compraré uns dies, però no crec que passi a ser un diari de capçalera
per mi.

En quant al web -que li ha
costat molt arrencar aquest matí-, ja hi aprofundirem un altre dia, però
algunes coses es poden destacar. S?assembla molt al web de ADN.es, també dirigit per un blocaire de
reconegut prestigi (Juan Varela). Fa una aposta important per la TV per internet i la
participació dels lectors, ja sigui en format comentaris, votacions de
popularitat de les notícies, participació en els blocs, etc…, permet sindicar
continguts per seccions (això és bàsic!), i de moment poques novetats més, però
en destacaria la possibilitat que ofereix per obtenir l?embed dels vídeos i poder-los penjar als blocs, webs,… Amb tot, tinc
entès que aquest web el canviaran aviat i per a millor.

[Entrevista a
David Miró
, delegat de Público a Catalunya (Font: Comunicació21.com)]

[Envia?l a Independència]
[Envia?l a La
Tafanera
] [Envia?l
a Politi.cat
]

[Envia?l a
Remoume.net
] [RSS
d?aquest bloc
] mailto:markusrv@icab.cat

Ja us podeu subscriure al Bloc Marcús (newsletters): Només cal que aneu a sota de tot de la pàgina d?aquest
bloc, poseu la vostra adreça de correu electrònic i rebreu un mail per activar-lo.
Un cop l?activeu, anireu rebent les novetats del bloc a mesura que aquest es
vagi actualitzant.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *