Desenredant la tuitesfera terrassenca

La tuitesfera terrassenca va prenent força, però li cal una mica d’ordre i criteri. Amb la col·laboració d’una quarantena de persones he fet una anàlisi de l’ús que fem de Twitter la gent, entitats, institucions i empreses de Terrassa i, més concretament, de les etiquetes (o, ‘hashtags‘ en anglès).

Fent una simple ullada a la suma de coixinets (‘hash‘) i etiquetes (‘tag‘) que utilitzem a la xarxa de ‘microblogging’ per excel·lència, veiem que hi ha un excés de l’etiqueta #Terrassa. La posem massa i, sovint, en continguts que no tracten de la ciutat. Si aconseguim fer un ús adequat de les etiquetes i n’anem creant de més específiques quan alguna ja és massa utilitzada (com #Terrassa), podrem fer un seguiment més útil dels temes que ens interessen de la ciutat.

En aquest enllaç http://bit.ly/etiquetesTRS podem veure el recull de dades que he fet per a elaborar aquest article, distribuït en tres apartats: per una banda he descrit com utilitzem les etiquetes actualment, per una altra he fet una proposta de millora i, finalment, podeu trobar-hi un llistat de la gent que ha col·laborat en el recull d’informació.

Si anem més al detall, veiem que utilitzem moltes paraules per a classificar els continguts que publiquem a través de Twitter. Les podríem distribuir en les següents categories: 1) genèriques com #Terrassa, 2) de serveis com #trsmobilitat, 3) temàtiques com #culturaTRS, 4) d’activisme que han anat prenent força com #acampadatrs i 5) d’esdeveniments —molt ben utilitzades en general— com #firamodernistaTRS o #FMTerrassa.

Aquesta classificació em sembla útil com a punt de partida per a fer una proposta de millora, només hi afegiria dues categories noves: 6) una de geogràfica, per trobar la informació per barris, on utilitzaríem etiquetes com #cananglada o #canjofresa, per exemple, i 7) una altra de combinacions, on hauríem de jugar amb dues o més etiquetes a través del cercador, per exemple, “@minyons OR @CDTerrassa” per seguir tot el què es diu sobre les dues colles castelleres de la ciutat [nota: dues formes de fer cerques a Twitter són utilitzant OR per cercar una o l’altra paraula, i AND per a cercar tuits que portin les dues paraules que cerquem].

Twitter és una eina de comunicació que facilita seguir informació segmentada per temes que són del nostre interès. Podem segmentar la informació a través de la nostra cronologia (‘time line‘), amb les llistes que ens fem nosaltres mateixos o, com estem veient, seguint les etiquetes.

Les dues primeres formes depenen exlusivament de la nostra forma de fer, però l’èxit de les etiquetes depèn de l’ús col·lectiu que en fem, per això crec important seguir un mínim de criteris de forma generalitzada. Això si, el què pugui dir jo aquí pot servir o no, però l’última paraula sempre la tenim entre tots els usuaris, a través de l’ús que en fem diàriament. Aquesta és una de les grandeses de les xarxes, podem fer propostes per a millorar-ne l’ús, però serà la comunitat la que tindrà l’última paraula.

La proposta —fruit de la meva observació i seguint tots els comentaris que he anat rebent de la gent que ha col·laborat de forma voluntària emplenent una enquesta online i a través de comentaris amb l’etiqueta #etiquetesTRS— passa per seguir utilitzant el genèric de CIUTAT #Terrassa, però només quan parlem de temes que fan referència a la ciutat, obviant-la quan un terrassenc parla d’altres temes (una mala praxis, molt generalitzada). És recomenable, també, posar-hi alguna altra etiqueta per concretar-ne la informació.

Quant a SERVEIS, trobo útil les que ja s’estan utilitzant: per seguir temes de mobilitat #trsmobilitat, per tractar temes meteorològics #TRSmeteo i per trobar la comunitat fotogràfica Instagram de la ciutat #insterrassa. També són molt útils les tres que utilitzem per seguir les incidències en els transports públics #fgcvall #rod4 i #expres2. I, proposo afegir-ne una de nova: #agendaTRS, una etiqueta genèrica per centralitzar tota la informació d’agenda ciutadana. Si creixés molt, es podria segmentar temàticament més endavant.

Una altra forma de mencionar #Terrassa és fer-ho de forma TEMÀTICA. Així, la que actualment està funcionant molt bé és l’etiqueta cultural de la ciutat #culturaTRS i algunes sub-etiquetes d’aquesta com #jazzTRS. A la cultural hi proposo sumar #esportsTRS (acompanyada de les genèriques per categories i modalitats com #3div5 #1cat1 #futbolcat #hockeyDHA #hockeyDHF #wpcat #rugbicat,…), #políticaTRS (amb sub-etiquetes com #pleterrassa i #acampadatrs, entre altres) i #economiaTRS (amb quatre sub-etiquetes noves que podrien ser molt potents si les acabem utilitzant: #formacióTRS, #idigitalTRS (innovació digital), #comerçTRS i #ofertesTRS).

Una altra categoria que pot ser útil per a distribuir les etiquetes és l’ÀMBIT GEOGRÀFIC. Així, serà útil mencionar el barri on transcórrer el fet noticiable, ja que a la gent li pot interessar seguir un tipus d’informació més propera si és de #cananglada o del #barriseglexx o de #canaurell,…

Quant a ESDEVENIMENTS, a Terrassa en tenim quatre amb les seves corresponents etiquetes que ja estan funcionant molt bé: #reistrs, #SantJordiTRS, #FiraModernistaTRS i #fmterrassa.

I, finalment, podem tenir en compte dues categories més d’etiquetes més sui generis, una seria la COMBINACIÓ de hashtags a l’estil “#castellers AND #Terrassa” i, l’altra, estaria formada per una MISCEL·LÀNIA molt variada amb etiquetes per a fets puntuals com #relatsfm o #terrassavintage o més de petites comunitats com #carbópertothom (de l’equip de rugbi els @carboners).

Pel què fa a la forma d’utilitzar les etiquetes i al format que aquestes poden prendre, hem de tenir en compte que Twitter no distingeix les majúscules de les minúscules, només és important de cara al format, a la forma que queda millor visualment.

Respecte al lloc d’ubicació de l’etiqueta dins del tuit, no hi ha un criteri únic, pot estar al davant, al mig de la frase o al darrera, indiferentment. Sempre és recomenable no abusar amb massa etiquetes dins d’un tuit i pensar en la utilitat que poden tenir. Encara que també es poden utilitzar amb un objectiu més desenfadat, sense pensar sempre en la seva utilitat (de l’estil, #nomagradenlesetiquetes;-)). I, tenint en compte que una de les característiques de Twitter és la seva brevetat, només admet 140 caràcters per contingut, fer etiquetes curtes ajuda i molt, per això s’està implantant tant l’ús de TRS en comtpes de Terrassa.

Si volem crear una etiqueta nova, també és recomenable fer una cerca primer per comprovar que no existeixi per a un contingut diferent del que li volem donar. I, si utilitzem molt una etiqueta concreta, que a més ens defineix, posar-la a la bio del nostre perfil també ajuda molt a donar-la a conèixer.

I, fins aquí la teoria. L’actitud de la comunitat terrassenca marcarà el camí, això només és una proposta. Entretant, podem seguir amb el debat a través de l’etiqueta #etiquetesTRS.

Article publicat a La Torre del Palau del mes d’agost de 2013 (edició paper). 

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *