el tot 1a q. febrer: anem tots cap a l’escola
De tots els Drets Humans, el dret a l’educació és un dels que té més incidència en la construcció del futur, és a dir, és un dret el cumpliment del qual té conseqüències immediates i conseqüències a llarg termini, molt notables i massives. És una de les principals preocupacions de les famílies amb fills en edat escolar i una de les necessitats bàsiques que les administracions no poden passar per alt. (continua)
Una de les eines més potents de què disposa el nostre Sistema Educatiu per garantir la igualtat d’oportunitats i la cohesió social és l’escolaritat obligatòria fins als 16 anys: només garantint que la totalitat dels infants i joves, sense cap exclusió, assisteixin als centres educatius, i procurant una escolarització òptima en què no es reprodueixin mecànicament les desigualtats i les mancances que comporta l’actual estructura econòmica i social, podrem aconseguir que l’escolarització sigui una eina bàsica per a un futur més exitós,més igualitari i amb millor convivència social. En aquest sentit, és clau buscar l’èxit educatiu per a tothom, i és clau oferir contextos plurals, de barreja, evitant escolaritzacions segregades o guetitzades. La barreja és bona perquè ensenya a conviure i a desfer prejudicis entre persones de diferent sexe, procedència, situació socioeconòmica, creença religiosa, ideologia, caràcter, condició de diversitat funcional (física, sensorial, cognitiva, mental, d’atenció…), i amb diferents habilitats, expectatives, interessos…
Relacionem el dret a l’educació amb el dret a l’escolarització, perquè l’escolaritat és un puntal en aquest procés, però la màxima del “tot educa” és cada vegada més evident en la societat actual, i el pes de l’educació no formal i la informal en l’èxit final és una evidència. Cal celebrar, en aquest sentit, que Badalona desenvolupi Plans educatius d’entorn, una proposta innovadora impulsada pel Departament d’Educació en col·laboració amb l’Ajuntament, i que es basa en el treball i l’aprenentatge en xarxa de tots els agents educatius d’una zona per garantir continuïtat i coherència educativa i reduir desigualtats.
Ara que estem en ple periode de preinscripció, voldria remarcar com a tema clau això de la la pluralitat i la inclusivitat dels centres educatius i de les entitats que ofereixen educació no formal: l’oportunitat d’aprendre a conviure i de desfer prejudicis que aporten els espais educatius plurals és una inversió de present i de futur que marca i marcarà la cohesió social i el sentit de pertinença a la nostra ciutat. I al país.