La mirada fluida

Educació, societat i noves tecnologies

21 de juliol de 2006
Sense categoria
4 comentaris

Les vacances dels mestres

TÒPIC 1: les escoles tanquen gairebé 3 mesos a l’estiu (… deixant al carrer a la població escolar, un trastorn col·lectiu,  comparat amb el qual les vagues de metges fan riure). Ho diu Eduardo Mendoza a El País, el dilluns passat.

TÒPIC 2: la majoria de mestres participen en activitats de formació d’estiu durant el mes de juliol (… per tant, només tenen 1 mes i uns dies de vacances). Ho he sentit a dir o ho he llegit a la premsa.

Contra el tòpic 1: tots els mestres i professors estan fins a l’últim dia de juny i comencen l’1 de setembre; les escoles només tanquen a l’agost; durant gairebé tot el juliol, l’equip directiu, i de vegades alguns mestres, estan a l’escola i preparen el curs següent.

Contra el tòpic 2: diu el conseller d’educació que més de 15.000 mestres participen en activitats de formació durant l’estiu. Segons les estadístiques del propi Departament del curs 2004-05 (les últimes publicades), hi havia 47.292 professors d’infantil i primària i 39.066 d’educació secundària; en total: 86.358 professors. O sigui, durant el mes de juliol es forma o treballa als centres entre un 20-25 %, sent generosos, i fan vacances un 75 %.

Entre els tòpics i la realitat hi ha un llarg camí.

Llegiu a continuació l’article d’Eduardo Mendoza: "Vacances"

Vacaciones

EDUARDO MENDOZA (El País, 17.07.06)
Que en verano las escuelas cierren casi tres meses dejando en la calle a la población escolar es un trastorno colectivo, comparado con el cual las huelgas de médicos dan risa. De esta costumbre perniciosa, las víctimas notorias son los padres, obligados a compaginar sus trabajos con unas tareas hogareñas amplificadas y desorganizadas y, por añadidura, a entretener a unos hijos que carecen de iniciativa en este terreno o que tienen unas ideas que más vale cortar de raíz. Que esto es así lo prueba el hecho de que los ricos resuelven el problema y los pobres, no. Los padres ricos envían a sus hijos al extranjero, tienen segundas y terceras residencias, y los huecos los cubre el club de tenis. Los menos afortunados recurren a breves colonias estivales, exiguo apartamento en la playa, piscina municipal y sobredosis de paciencia y energía.
Pero aun así, este tormento lacerante es menor que el infligido a los alumnos. La infancia es una etapa presidida por la inseguridad y el aburrimiento. Para un niño, la plena ocupación rutinaria y benévola es, a lo sumo, un mal menor. Dejado a su arbitrio, el mundo se le viene encima. Como un axioma trasnochado equipara la escuela a la cárcel; todos los niños del mundo esperan las vacaciones con una ilusión que luego, enfrentada a la insulsa realidad, les hace creer que no son capaces de disfrutar tanto como deberían y como sin duda disfrutan los demás. Esto redobla su malestar y tiñe de insatisfacción su vida adulta. Sin herramientas intelectuales para rebelarse contra las ideas recibidas, van a desgana a colonias y cursillos, e incluso creen divertirse cuando sólo están matando el tiempo delante del ordenador. Como en la escuela, mal que bien, se ejercita la inteligencia y se inculca el conocimiento, este aprendizaje del embrutecimiento cumple una función social, pero es nefasto a nivel individual, porque sólo la razón da sentido a la vida, mal que les pese a ciertos ideólogos y a las empresas de venta al por menor.
El trabajo de los maestros es extenuante, a menudo ingrato, y necesitan y merecen un largo descanso. Pero se podría organizar de otra manera. Al fin y al cabo, también los maestros tienen hijos, y ahora están contando los días que faltan para que empiece el curso.

  1. Conec la vostra situació (dels mestres) i, per tant, entenc la vostra indignació en haver de llegir aquestes coses. Penso que és molt important que els professionals mireu d’aclarir aquest malentès.
    Ara bé, penso que en Mendoza té raó, si més no, en part. Que les llargues vacances de les criatures (no dels mestres, d’acord) suposen un problema social, és indubtable. I no ho dic pensant en un model d’escola-parking sinó, sobre tot, en els "nens" ja més grandets… Que se suposa que han de fer tot el dia pel carrer? No en pot sortir res de bo, segur. I no et dic res si, a sobre, els pares han de treballar el mes d’agost (cosa que passa cada vegada més): ni colònies ni res de res. Que la solució no està en les escoles ni ha d’anar a càrrec dels mestres? Més que probable…

  2. Bé, aquest és el parenostre de tots els principis de les vacances d’estiu. I jo sempre em pregunto: per què aquell que t’han critica la posició "priviligiada" del docent no ha triat aquesta professió? Ja se sap que de demagògegs n’hi ha més dels que necessitem., i com diuen aquí, a alguns els agrada triar del patís "les panses" a pessics.

    Per cert, les nostres vacances d’estiu són de 6 setmanes "neto", tret dels dos darrers anys que hem hagut començar amb claustres i reunions anticipades a causa de noves lleis i programes escolars.

  3. Benvolgut Àngel,

    considerar que formar-se equival a participar en "activitats de formació d’estiu", potser també és una mica una simplificació.

    Hi ha moltes formes no reglades de formar-se a l’estiu. Llegir a consciència un bon llibre de pedagogia, aprofitar la redacció de la memòria del curs per a reflexionar sobre la pròpia pràctica docent, conversar sense urgències amb companys de feina rera un àpat estiuenc… poden ser activitats tant (o més) "formatives" com assistir a un curset d’estiu. Això sí, no queden registrades a les estadístiques del Departament, ni afecten quantitativament a l’obtenció dels "punts" necessaris per acreditar triennis…

    La formació del professorat és un tema qualitativament tant important que potser no l’hauríem d’abordar a partir de les estadístiques, ni de les naturals consideracions que, honestament, fan/fem els pares veient les vacances dels nostres fills.

    Molt cordialment,

    B.

  4. Coincideixo en que aquest tema no es pot simplificar (en educació millor no simplificar gairebé mai), però precisament jo només plantejo dos tòpics força estesos, i contradictoris entre ells, que no es corresponen a la realitat. Ja dic que molts mestres es formen a l’estiu, encara que molta gent no ho sàpiga o no ho vulgui saber, però em sembla que la proporció real està força allunyada d’una suposada "majoria" que de vegades alguns argumenten contra el tòpic anterior. No jutjo, només constato.
    Ah, i gràcies a tots pel debat en plena temporada estiuenca.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!