DIARI DEL CIRC

PER MARCEL BARRERA

16 d'agost de 2022
0 comentaris

Un passeig per les Nits de Circ de Besalú

La lluna és un focus més de les Nits de Circ que Circus Arts Foundation ha organitzat durant quatre dies en uns antics horts de l’abadia de Besalú (La Garrotxa). L’espai, reconvertit en un gran circ a l’aire lliure, està situat als peus de Circusland, el museu del circ inaugurat fa quasi dos anys i amb ganes de créixer.

La segona edició de Nits de Circ són un èxit. Durant aquests quatre dies hi han passat més de 5.000 espectadors, amb una excel·lent taxa d’ocupació del 96%. Ara es desplaça a la Ciutadella de Roses, on l’organització ha afegit una funció a causa de l’èxit de públic i d’haver superat les 10.000 entrades venudes.

El dia de l’estrena de la segona edició de Nits de Circ (10 d’agost), i quan encara faltaven quasi dues hores per a l’inici de la funció a Besalú, ja hi havia una mica de cua per entrar. El públic accedia a través d’un petit arc sobre el qual, inscrit en una rajola il·lustrada amb la figura d’un sant a cavall, s’hi podia llegir: “Santiago apóstol patrón de esta huerta”.

Eren tres quarts de vuit del vespre. L’espai, envoltat d’horts, comptava amb food tracks i desenes de taules on la gent va poder seure per menjar i beure relaxadament abans i després de la funció. A partir de les 20.15, i durant tres quarts d’hora, els set músics de la Circus Paris Orquestra, sota la direcció de Pierre Pichaud, van amenitzar la vetllada amb chançon française. Va ser tot molt refinat, però més enllà del “Bonsoir” d’entrada no hauria sobrat alguna salutació també en català.

Circus Paris Orquestra toca als Jardins del Molí de Besalú durant l’estrena de Nits de Circ 2022, el passat 10 d’agost. Foto: Marcel Barrera.

Les taules es van anar omplint de públic molt heterogeni. Pares amb quitxalla, adolescents, parelles, gent gran i també un marrec amb la samarreta de Pallassos sense Fronteres, el projecte solidari de Tortell Poltrona. Tot eren cares alegres i ganes d’estar bé. A les 21.00 ja no quedava lloc a les taules. A aquella hora, Genís Matabosch va pujar a la pista elevada dels Jardins del Molí i al costat dels músics va animar a acabar-se el menjar i entrar al circ per veure els 95 minuts de la primera de les 13 funcions previstes entre Besalú i Roses.

El ritme de l’espectacle és frenètic. Una successió sense pausa de bones atraccions circenses 

El públic va entrar esglaonadament al recinte del circ, unes graderies i amb una cúpula per als focus i els números aeris. L’acomodació de les quasi 1300 persones que van abarrotar la primera funció va ser fluïda i puntual. A les 21.30 quasi tothom ja estava assegut al seu seient de color vermell.

Durant els prolegòmens, Eric Boo s’acostava al públic i amb un plomall improvisava escenes còmiques. El pòrtic d’entrada, el mateix que s’utilitza pels altres grans esdeveniments de Circus Arts Foundation -Circ de Nadal i Festival de Girona-  estava ja il·luminat sota la gran esfera de lona on es podia llegir amb una elegant tipografia Nits de Circ.

Acompanyava l’entrada, la banda sonora de Black Orpheus, entre d’altres. La funció va arrencar. Els músics van començar a tocar en directe sobre la catifa blava que cobria la pista i els 24 artistes van presentar un bon xarivari que va acabar amb Camila Palma sobre el trapezi. Després, amb la pista ja buida, l’artista xilena (sisena generació d’artistes), va presentar al compàs de la cançó Bring me to life un número ple de força, amb dobles piruetes i equilibris amb els talons amb al trapezi al vol.

La nit havia començat amb brillantor. Després del trapezi, paraules de Genís Matabosch mentre es preparava la doble perxa de la troupe Hassan. El sextet de Kazakhstan va oferir un sèrie de salts, creuaments i també una espectacular figura en bandera que va comptar amb la participació de la meitat de la companyia. El ritme de l’espectacle era frenètic. Una successió d’atraccions circenses sense pausa.

Gràcies a Circ de Nadal i ara a Nits de Circ, hem pogut conèixer de primera mà el gran talent d’Eric Boo, pallasso barceloní, durant molts anys al Mouline Rouge de Paris, que fins ara havíem vist molt poc a Catalunya.  El còmic va presentar l’entrada de la moto invisible, el partit de tenis i, finalment, la coneguda entrada del cinema, que tot i ser un clàssic a les pistes de circ estaria bé renovar-la als temps actuals.

Un moment del frenètic número de la roda de la mort presentat a Besalú. Foto: François Dehurtevent.

L’espectacle també va incloure un excel·lent i vibrant número de patins acrobàtics a càrrec de The Skating Donnert’s, la parella hongaresa revelació de la passada edició del festival de Budapest. Impressionants algunes de les figures que van presentar i que van provocar grans ooohs d’exclamació del públic.

Impossible contrastar, però un dels moments més màgics de la nit va ser l’actuació de l’equilibrista de Bulgària Krasimir Vasov. L’evolució de les seves figures, juntament amb una perfecte coordinació amb l’orquestra i una música que elevava l’ànima, va permetre crear un moment de gran intensitat i plasticitat.

Van venir altres atraccions. L’ascensió sobre escales de la troupe Hassan, el número de cintes aèries de la parella de Vietnam Moment of Love (Thanh Hoa i Hien Phuoc), i un dels números més imponents que es poden veure en un circ: la roda de la mort de Rony Navas, que  a Nits de Circ està acompanyat per John Sergio Cordoba.

La funció va acabar com una gran festa del circ, amb el públic dempeus i els artistes i l’orquestra sobre la pista i tocant els ritmes africans del Waka-Waka de Shakira.

 

 


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.