DIARI DEL CIRC

PER MARCEL BARRERA

9 de maig de 2012
Sense categoria
43 comentaris

La mala intenció tampoc basta. En defensa de l?Anuari

En primer lloc, agrair a Jordi Jané que s’hagi mirat amb deteniment l’Anuari de Circ 2011 presentat el 20 de desembre del 2011 i que hagi tingut la santa paciència de repassar amb lupa les 68 pàgines i els prop d’un miler de noms que hi apareixen. Aquesta àrdua tasca li ha costat ni més  ni menys que cinc mesos, ja que avui publica a El Punt Avui, el mateix diari on he treballat durant 12 anys i he compartit espai amb ell, un article on intenta desacreditar un treball honest i independent que ha rebut, per cert, moltíssimes felicitacions. 
Per citar-ne només una de rellevant, la de la junta directiva de l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC). Diu Jordi Jané que els “errors i defectes n’invaliden la hipotètica utilitat documental” i “desacrediten totalment aquesta publicació”. Doncs bé, l’APCC, en una carta del 23 de desembre del 2011 firmada pels dos màxims responsables, el president Joan Ramon Graell i la gerent Nèlida Falcó “agraeix i felicita” -en nom de la junta, l’oficina de l’APCC i per extensió tots els socis de l’entitat- a Marcel Barrera i Vicent Llorca per la “gran feina que han fet a l’hora de recollir les informacions més rellevants en el primer anuari de circ”, alhora que assenyala que “gràcies a la vostra feina, tant a Zirkòlika com a través d’altres mitjans de comunicació, els documentalistes i periodistes especialitzats en circ sumeu a l’hora de documentar el sector en la mateixa mesura que també contribuïu a generar literatura sobre circ per mitjà de cròniques, crítiques, entrevistes etc”.

En segon lloc, agraeixo a en Jordi Jané que hagi exposat els defectes de producció de l’anuari i lamento també, com diu molt encertadament, que algunes reproduccions fotogràfiques recordin “l’era del ciclostil”. Malauradament, no hem disposat dels elevats pressupostos públics als quals ell deu estar acostumat i ens hem hagut de conformar amb imprimir-lo en blanc i negre. Fer-ho en color costava 1.000 euros més. El pròxim anuari -ara segur que hi haurà un segon- l’imprimirem, si cal, en una màquina vietnamita o, com fèiem a l’escola, amb `membrillo`.

En tercer lloc, alguns aclariments

-Em sembla fora de to la desqualificació subtil que fa dels mitjans generalistes com El Punt Avui. Diu Jordi jané que “hi ha moltes raons per justificar que els mitjans generalistes tinguin un coneixement superficial de les arts del circ, però a les publicacions especialitzades se’ls ha d’exigir el mateix rigor i solvència exigit als artistes”. Què vol dir amb això? Que un mitjà com El Punt Avui no pot tenir periodistes especialitzats que treballin amb rigor? En Jordi Bordes, l’especialista de teatre que visita totes les sales, no se li pot exigir rigor perquè treballa en un mitjà generalista? O en Guillem Vidal, l’especialista de música, no en sap prou de música i només pot escriure articles superficials? O en Jaume Vidal i en Xavier Roca són uns principiants del còmic? Tot una mostra de prepotència i superioritat cap al mitjà que, al cap i a la fi, li cedeix l’espai. I un exemple més del que ens té acostumats. La utilització dels mitjans de comunicació, entre ells El Punt Avui, per la desqualificació sistemàtica amb l’únic objectiu que només quedi rastre de les seves tesis.

-I què vol dir que l’anuari té informació “no sempre veraç per sovint incompleta?”. És un anuari i no pas una enciclopèdia.

-Una altra crítica sorprenent és la barreja que diu que l’anuari fa entre informació i l’opinió. Res més lluny de la realitat. L’anuari és estrictament informatiu i els textos no van firmats, excepte un article -separat de la resta i firmat per Marcel Barrera- que la presentació del treball ja aclareix que és de balanç i on es fa una interpretació del que han estat els últims 10 anys de circ a Catalunya. 

-Jordi Jané assenyala que “voreja el periodisme groc” assegurar que la Generalitat va reaccionar amb el pla integral a la plantada del circ Cric l’any 2007. Aquesta afirmació que es fa a l’anuari ha estat doblement contrastada amb la Sílvia Duran, encarregada de circ durant l’etapa del tripartit, i amb l’exconseller de Cultura de la Generalitat, Joan Manuel Tresserras, que va ser consultat per a l’elaboració de l’article i va declarar que “arran d’una protesta del Cric es va  reconèixer que el sector tenia raó i que havíem de posar-nos urgentment a millorar el tema”.

-També assenyala com a “falsedat documental” la relació entre el desallotjament de La Makabra i La Central del Circ. L’article de l’anuari es limita a dir que La Central del Circ es va inaugurar dos anys després del desallotjament de La Makabra, i defineix un fet com a positiu i l’altre negatiu. És això  fer periodisme groc?

-En relació a la fira Trapezi, persones vinculades al CAER han reconegut que Trapezi havia perdut embranzida els últims anys. Només cal mirar la programació, el pressupost i algunes cròniques. Sense anar gaire lluny,  el mateix Jordi Jané va escriure que l’edició del 2011 “no va ser de les més brillants”.

-Sobre les actuacions de Los Excéntricos a La Seca, l’anuari es limita a dir que són les últimes actuacions de l’espectacle ‘Rococó Bananas’. Els mateixos artistes van assegurar dies abans que segurament no tornarien a presentar l’espectacle a Barcelona.

-L’article també qualifica proper al periodisme groc assegurar que hi ha hagut els últims temps “fantasmes de fragmentació”. Que li preguntin a Joan Ramon Graell si no van existir aquests fantasmes de fractura, precisament com a conseqüència d’una reunió que es va fer d’esquenes a la junta de l’APCC i que va instigar el mateix Jordi Jané. Molts dels assistents a la trobada, avergonyits, van demanar disculpes. Per quin motiu el discurs de Graell quan va ser elegit president va girar entorn de la unitat si no existien aquests perills?  

-Per últim, Jordi Jané assenyala que l’anuari publica una “informació esbiaixada” quan assenyala que el Circ Raluy va prorrogar el mes d’octubre a Girona a causa de l’èxit de públic. Aquesta informació havia estat facilitada a través d’una nota de premsa pel mateix Circ Raluy. Ha criticat Jordi Jané el diari on escriu aquest article per haver publicat la mateixa informació, el 7 de novembre del 2011. Els periodistes ja no ens podem creure les notes de premsa? 

L’anuari és un treball rigorós i solvent, útil per als documentalistes. Ens hauria obert les portes per a la seva presentació pública la biblioteca de Nou Barris si no ho fos? Ja perdonareu si trobeu algun error en aquesta rèplica i si la redacció no us sembla prou florida, de l’estil “enferritjat” que li agrada dir a en Jané. Però no he tingut cinc mesos per repassar-me-la.

A la imatge, presentació de l’anuari al Circ Raluy amb Vicent Llorca, la pallassa Pepa Plana, Marcel Barrera i l’artista Adrian Schvarzstein. Foto: Manel Sala “Ulls”.   

 



Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. En el meu blog de referència, el dia 17 gener 2012 vaig escriure un elogi merescudíssim a l’ANUARI DEL CIRC 2011, que avui reitero i invito a tothom a llegir, guardar i estimar

    ANUARI DEL CIRC 2011, de MARCEL BARRERA I ZIRKOLIKA

    A la festa del circ organitzada ja per segon any consecutiu per la revista Zirkolika en el marc del Circ Raluy situat arran de mar a Barcelona el dia 20 de desembre passat, vaig tenir l’honor de rebre l’Anuari del Circ 2011, escrit per Marcel Barrera i editat per la pròpia revista Zirkolika, sempre dirigida per Vicent Llorca.

    Un Tresor.

    Un Tresor que tots i cadascun dels assistents a la gala circense haurien de voler tenir-lo, gaudir-lo, saborejar-lo, tant si hi són mencionats com si són els companys de professió qui en tenen el protagonisme. Es tracta d’Història, de la nostra Història; si ens omplim la boca assegurant que el circ és cultura, hem d’aprofitar totes les eines que el propi món circense ens posa a l’abast per aprofundir en la nostra realitat professional.

    Em digueren que escassament se n’havien venut mitja dotzena. Segurament no fou degudament publicitat en la pròpia convocatòria de l’acte. També hauria ajudat que en mig de la gala, intercalat en l’entrega dels diferents premis, s’hagués fet la presentació de l’Anuari amb la presència del seu autor, dels col•laboradors, dels fotògrafs que hi han participat, se n’hagués fet saber el preu, segur que és un preu ben assequible per la realitat de les butxaques.

    Tant de bó que l’Anuari 2012 sia presentat i acceptat d’una altra manera a la Gala que celebrarem el pròxim Nadal.

    I si no sabeu de quin Tresor estic parlant us diré que en Marcel Barrera va desgranant tots els aconteixements circenses ocorreguts durant l’any 2011, mes a mes. Ja la presentació inicial del resum de l’any és una lliçó de claretat. I a partir de fets puntuals, els emmarca meravellosament amb unes reflexions periodístiques molt pertinents que fotografien la nostra realitat, la que diem volem millorar. Reflexions acompanyades de unes fotografies esplèndides del propi autor o d’altres fotògrafs, d’entre els quals m’agrada destacar les de’n Manel Sala Ulls.

    I a mi em venen al cap algunes reflexions personals: la primera és que la majoria dels actuals artistes i companyies que hi apareixen no els conec. Hauré de reflexionar-hi.
    La segona és que el circ està ben implantat al llarg de la geografia catalana: Granollers, Mataró, Figueres, Reus, Tàrrega, Cornellà, Terrassa, Vilanova, Valls, La Bisbal de l’Empordà, El Masnou, Manresa, Girona, etc.
    La tercera és que un Anuari no pot evitar el mencionar aquells companys que han volat més enllà de la carpa durant 2011 o anys anteriors: menciona en Joan Busquets i en Joan Armengol, en Totó, i en Jesús Silva. Descansin en pau a l’espai còsmic. Les pàgines que els són dedicades s’inclouran a la meva Història sentimental a títol pòstum, on recopil•lo vida i obra dels circenses que ens deixen.

    I per acabar, voldria mencionar les paraules que apareixen en les pàgines del mes de maig quan en Jordi Aspa i la Bet Miralta fan una roda de premsa de presentació de la 15 edició de Trapezi:

    “El circ és un art representatiu per la seva essència mateixa. Reivindica una manera de viure, reivindica l’espai públic, reivindica les emocions, reivindica el compartir, reivindica la pluriculturalitat, reivindica moltes facetes dels humans. Uns éssers que es posen davant dels altres, que fan proeses, que meravellen. És l’art del meravellament. Nosaltres sempre l’hem agafat pel costat de la poesia, de l’humanisme, i ens agradaria que el circ tirés cap a aquesta veta. Hi ha moltes maneres de fer circ. Hi ha moltes maneres d’entendre el circ. Hi ha moltes influències en aquest món. Nosaltres creiem en l’essència. El circ és un art ancestral que està a dins de tots nosaltres. Quan naixem entenem les lleis de l’equilibri i de la gravetat. Uns el desenvolupem treballant-hi i fent una professió, i uns altres l’admiren. Amb tot això és el que hem intentat fer la programació any rere any. L’edició d’aquest any és fa amb una crisi global i general que és, sobretot, existencial i humana. La cultura té una llavor i unes eines molt importants a donar. El circ català és una eina molt important per ensenyar el circ que som. El circ s’està destapant i s’ha d’anar posant-hi adob. S’ha de regar. S’ha de cuidar i s’ha d’estimar. Estimar no només és voler-lo veure gran i potent, sinó que s’ha d’ajudar amb molt bon sentit”

    Millor explicat, impossible, gràcies Jordi i Bet.

    I gràcies de nou a Marcel Barrera i a Vicent Llorca per la confecció de l’Anuari. Segur que l’esforç que han fet, mai prou recompensat, és una prova d’aquesta estimació que tots diem tenir.

  2. Endevant Marcel i Vicent per tant interessant treball documental sobre el circ
    en les circunst’ancies actuals veig que esser periodista de circ és de màxim
    risc … i sense xarxa!
    felicitats
    Claret Papiol 
  3. Very good article, I totally share your opinion on the subject. It is important to note because things are abmigües and not at all clear. Thank you for this analysis that is missing on many websites.
  4. A traditional circus performance is often led by a ringmaster who has a role similar to a Master of Ceremonies. The ringmaster presents performers, speaks to the audience, and generally keeps the show moving.
  5. A variety of animals have historically been used in acts. While the types of animals used vary from circus to circus, big cats, elephants, horses, birds,sea lions, bears and domestic animals are the most common.
  6. It’s always good to learn tips like you share for blog posting.  I just started posting comments for blog and facing problem of lots of rejections. I think your suggestion would be helpful for me. I will let you know if its work for me too. Thanks and keep post such a informative blogs about on Apocalypse, Kind-Of.
  7. Don’t focus on your own skills when you are wandering around the event, be on the look out for people who might be interested in seeing a few tricks or having a try at spinning a plate or learning to juggle. You will soon develop a useful radar for such people and also for knowing which people to avoid completely!
  8. The circus of Rome is thought to have been influenced by the Greeks, with chariot racing and the exhibition of animals as traditional attractions. The Roman circus consisted of tiers of seats running parallel with the sides of the course, and forming a crescent around one of the ends.
  9. The stream was probably bridged at an early date, at the two points where the track had to cross it, and the earliest races would have been held within an agricultural landscape, with nothing more than turning posts, banks where spectators could sit, and some shrines and sacred spots.
  10. juggling can provide the cognitive benefits that will enhance your mind and your thinking ability. In order for a student to master this art of balancing and moving things, he must understand first a pattern, he has to set targets for his throws, and then work on the rhythm and the timing of those throws.
  11. Juggling can also provide a great and tremendous break in the day-to-day routine of the learners. As a college student, when I was bogged down in academic work, intensive lectures, studies, and discussions, juggling motivated me to feel fresh and alert when I went back to the books.
  12. Students of Kinesthetic and Physical learners who have been always active and sports-minded, will eventually love learning juggling. If juggling will be introduced and given at intervals in the daily school works, students will be more inclined to learn academically since they will be motivated.
  13. Juggling is definitely a great and fun way to exercise. The more tricks and routines you learn, the more your body will respond positively to juggling. This is also the case when you’re just learning! Bending to pick up dropped balls and clubs, stretching to reach thrown objects, and the repetitive act of throwing and catching builds muscles and tone.
  14. Juggling is great for children’s mental health because it boosts self esteem & if you have good self esteem you’re more likely to be able to cope with the knocks that life sometimes brings.
  15. A basic rule of soccer says that if you want your team to keep possession for as long as possible, and today’s game is based around prolonged possession, the ball must stay on the ground as much as possible.
  16. Circus is one of the oldest form entertainments. Even in today’s modern age, most people are still being entertained by watching circus. You will see in this article 5 of the most common stunts and acts that are performed by people in a circus.
  17. There are many specials for getting tickets in person. A lot of these promotions change from city to city. Each city varies however you can usually find Ringling Brothers circus coupons in a grocery store. This is one way that the circus advertises it is in town by providing coupons at local shops and stores.
  18. It is another very common and famous attraction in circuses. Toss juggling is the one that you see in many circuses and movies. The juggler is the person who performs the said entertainment. The juggler usually uses balls, clubs, or rings as his props.

  19. In order to learn 5 ball juggling, it is assumed you can already juggle a very good 3 ball cascade pattern and do quite a few tricks. It is not essential that you have learned 4 ball juggling as odd numbers of balls are juggled differently than even numbers, but there are several 4 ball tricks that can help you to learn 5 ball juggling.
  20. Soccer juggling is probably both the most exciting and difficult facet of the game of soccer and this article contains some helpful tips to learn and eventually master this important skill. 
  21. I believe, especially in this era of Information Technology is developing rapidly at this time, of course, a career mirc indir woman, should have modern cellphones, fashionstyle, sophisticated and elegant to support his performance. I by seruu stumbledupon it 😉 I may revisit yet again since i have book-marked it. Money and freedom mevlana sözleri  is the best way to change, may you be rich and continue to guide other people

Respon a Antoine Blanchemaison Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.