DIARI DEL CIRC

PER MARCEL BARRERA

24 de juliol de 2011
Sense categoria
16 comentaris

Casa Sebas

Ara fa quatre anys Manuel Sebastian Sebas (Barcelona, 1967) es passejava per les botigues de brocanters i d’antiquaris de Vilanova i la Geltrú i Els Encants de Barcelona a la recerca dels objectes pera l’escenografia del seu espectacle Acorde,estrenat a la fira Trapezi de  Vilanova i la Geltrú després d’un procés de creació que va començar l’any 2006 i va culminar el 2007. L’artista català ja ha fet més de150 funcions de l’espectacle codirigit amb Cristian Atanasiu. 

A finals de l’any 2006, mentre presentava l’espectacle Cartón Combo, Sebas es va plantejar l’ambiciosa nova creació amb una idea de sortida. No volia fer teatre de carrer, sinó portar un espectacle de teatre al carrer. Per aquest motiu tampoc es conformava amb un espai despullat a l’aire lliure. Calia desenvolupar, doncs, una sofisticada escenografia. Va pensar en fer-se una casa que servís alhora com a aparador per als invents prodigiosos d’un científic estrafolari que s’aixeca del llit amb lleganyes i es topa, de sobte i sense esperar-ho, amb el públic. Com  faria qualsevol interiorista, va començar a imaginar i a furgar fins a acabar construint una casa que va fer amb l’ajuda de l’escenògrafa Txell Janot. Va comprar un marc de fotos antic, una dinamo, un assecador de cabell de peu i una caixa de música, entre molts  altres objectes antics.  “Anava als brocanters i intentava agafar confiança perquè m’ensenyessin més objectes, he buscat la majoria dels objectes que m’interessava tenir fins que els he trobat”. Per exemple, la caixa de música que va acabar comprant a Els Encants de Barcelona. “En alguns llocs em demanaven fins a  150 euros per una caixade música, al final vaig optar per comprar-ne una a Els Encants i arreglar-li el motor”, comenta.

Aquest article s’ha publicat al número 29 de la revista Zirkòlika. A la fotografia, imatge del cartell de l’espectacle.  


Per a la creació i direcció de l’espectacle va anar a buscar a Christian Atanasiu, i en una primera fase de pluja d’idees anava a casa seva. Entre cafè i cafè van sortir moltes idees i fins i tot dibuixos, però només el 10% s’han acabat soldant a l’espectacle. Després va venir una segona fase més fructífera. La gestació de l’espectacle es va fer quan van començar els assajos amb en Christian, que es van fer a cavall de dos espais: La nau J de La Escocesa, a Barcelona, i la residència de circ de Mas Cabanyes, a Vilanova i la Geltrú. “És molt difícil escriure un espectacle de circ abans de començar a assajar, amb els assajos vaig començar a improvisar amb diferents emocions  fins a trobar el personatge que ha acabat sortint”.

Premi a Itàlia

El jurat del festival Luglio Bambino, que va concedir a Acorde el premi al millor espectacle destaca del muntatge la “màquina escènica simple i fascinant, artesanal i alhora tecnològica”. I és que hi ha un assecador que fa música, una dinamo que dóna llum i so i un micròfon misteriós que reprodueix els sons dels objectes que se li apropen.  Són treballs d’enginyeria més o menys casolana que ha anat creant Manuel Sebastian per a l’espectacle. “Molta gent se’n va pensant que tot allò que veu i sent és real”. Sebas explica el moment més àlgid de la creació: “Al matí treballava el ferro amb en Luis Nevado, al migdia assajava amb en Christian i a la les tarda/nit treballava l’escenografia amb la Txell Janot.” “El poc temps lliure que em quedava  –afegeix- l’aprofitava per donar a conèixer el projecte a programadors. Aquest ritme frenètic va durar aproximadament un mes”.

L’espectacle no para d’evolucionar. Per a la versió de sala, estrenada l’any 2010, Sebas ha creat un mecanisme que amb unes canyes de pescar i a través d’uns esquís que permet transportar un got fins a la posició estirada de Sebas, que enllaça algunes accions quotidianes com dutxar-se amb diferents números de circ. Una escombra es converteix en un monicicle, i la dutxa acaba sent un número de bombolles de sabó i malabarisme. “En algunes escenes com a la dutxa vam retallar tècnica i exercicis de malabars per donar més coherència a la història, en el moment de la creació vam descartar alguns números per què no trobàvem la manera de posar-los dins el relat”, explica. Producte d’un treball d’impovisació és el moment en què Sebas fa un fusió de músiques i sons d’estils molt variats; des de la cantant Jeanette fins a El borriquito de Peret passant pelYellow Submarine dels Beatles o els cotxes d’un carrer i l’ambient d’una corrida de toros. “Durant els primers mesos de l’espectacle no em trobava gaire a gust, fins que vam anar polint detalls i ara m’hi sento molt còmode, m’agradaria continuar amb aquest muntatge durant més temps tot i que també  em plantejo començar a pensar en una nova creació”, comenta Sebas, que durant els 50 minuts de durada de l’espectacle Acorde fa malabars, monicicle i acaba amb un número de salt de comba a ritme de bollywood corda.

Només solucions

En la versió de sala, Sebas crea una tensió controlada amb el públic  a l’inici de l’espectacle, quan descobreix que l’està observant un dia qualsevol a casa seva i demana que marxin. “Com no volen marxar intento que s’ho passin bé”. A partir d’aquí  va ensenyant els invents que té a casa i superant tots els obstacles amb què es troba: “Aquí no hi ha problemes, hi ha solucions”, diu Sebas al públic quan es troba amb un contratemps. Finalment, aconsegueix tot el que es proposa. L’espectacle s’acosta al teatre d’objectes, i Sebas presenta un número de pilotes de rebot –un clàssic en aquest artista- que ja es va poder veure al Circ Cric de Tortell Poltrona i Montserrat Trias i després a l’exitós Circus Klezmer de l’Ateneu Popular de 9 Barris.  Durant les transicions d’aquest número aprofita per jugar amb una trucada de telèfon que, precisament, donarà peu al final de l’espectacle: una denúncia contra l’especulació immobiliària i que dóna sentit a tot un espectacle ple d’humor i d’ironies sobre la propietat. Acorde és un muntatge que es va transformant. De funció en funció fins a l’espectacle final.

 


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. 한 사람이 표현과 같은 항목이 바로 여기에 자신에게 정말 충실합니다! 내 자신의 블로그 사이트에서이 부분에 대한 기사 웹 링크를 적용해드립니다. 나는 우리의 웹사이트 방문자들이 해당됩니다 정말 중요한 찾을 확신합니다.
  2. I bet you think circuses are all fun and games. I bet you think all the circus freaks are people like you and me, who are having just as much fun performing, as you are watching. I bet you think those “freaks” have always been like that; deformed and “different” that is. You think that clown with two heads was born like that. 
  3. The stunts that these people do in circus are made possible through years of hard work and practice. Those things are done by professionals and should never be done at home. Stilt walking is probably the safest among them all.

  4. Juggling is a skill of throwing and catching with rhythm, timing and hand-eye co-ordination. Learning how to juggle is a very rewarding and joyful process. It is not only fun to practice but also a great way to exercise.
  5. Juggling can also provide a great and tremendous break in the day-to-day routine of the learners. As a college student, when I was bogged down in academic work, intensive lectures, studies, and discussions, juggling motivated me to feel fresh and alert when I went back to the books. 
  6. Balancing motherhood with your career and love life can be a tricky juggling act to master. With all of the demands you face from the kids, job, and significant other, you might be struggling to just maintain your sanity. 
  7. If you have decided to jump straight from 3 clubs to 5, then you may not have learned how to juggle clubs using double spins yet. Double throws/spins are the norm for 5 ball patterns, so here is an explanation:
  8. Juggling is one of the most entertaining skills in soccer but ironically, a player rarely gets the chance to juggle, or have the reason to do so, during the match. A basic rule of soccer says that if you want your team to keep possession for as long as possible, and today’s game is based around prolonged possession, the ball must stay on the ground as much as possible.
  9. Fire breathers are the people who perform this act. Fire breathers use a special kind of fuel that only ignites if it is sprayed from the mouth into the air in tiny mist. The mist form of the fuel makes the fire bigger and looks thrilling. Fire breathing requires proper fuel and skill to succeed.

  10. I believe, especially in this era of mevlana sözleri Information Technology is developing rapidly at this time, of course, a career woman, should have modern cellphones, fashionstyle, sophisticated mirc indir and elegant to support his performance. I by seruu stumbledupon it 😉 I may revisit yet again since i have book-marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide other people

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.