DIARI DEL CIRC

PER MARCEL BARRERA

24 de desembre de 2020
0 comentaris

Alba Sarraute & Les Ofèlies, la Producció Nacional de Circ i My!Laika, entre els guanyadors dels Zirkòlika

L’espectacle Desdèmona, la versió circense de l’Otel·lo de Shakespeare dirigida per Alba Sarraute & Les Ofèlies i estrenada el passat estiu al Festival Grec (Millor Espectacle de Sala), la primera Producció Nacional de Circ que ha iniciat recentment una gira per 17 teatres de tot Catalunya i protagonitzen joves amb una mitjana de 26 anys (Millor Companyia de Circ Emergent), i el número acrobàtic Liñaza de My!Laika, companyia que actualment dirigeix el 25è Circ d’Hivern de l’Ateneu Popular de 9Barris, són tres dels premiats de l’onzena edició dels Premis de Circ Zirkòlika que s’han donat a conèixer el dimecres 23 de desembre durant la Nit de Circ que s’ha celebrat a la sala MAC del Mercat de les Flors, a Barcelona. A causa de les noves restriccions per la pandèmia decretades per la Generalitat, l’acte es va fer sense públic ni nominats i només Jango Edwards va poder assistir-hi rebre el premi. Es va retransmetre tot a través de les xarxes de la revista Zirkòlika en directe i es pot veure íntegrament AQUI.

La resta de guanyadors han recaigut en l’espectacle de malabars amb estris de cuina Oyun, de Federico Medini Cia. El Fedito (Millor Espectacle de Carrer); la creació Toca Toc, que la companyia Cia. PakiPaya presenta en una nova carpa molt especial amb capacitat per a 75 espectadors (Millor Espectacle de Carpa); i l’espectacle tragicòmic ambientat en un circ de la Guerra Civil Espanyola El Gran Final, de Bucraá Circus (Millor Espectacle de Pallassos). Per la seva banda, el festival Cantilafont, que fomenta el circ i alhora el patrimoni del Lluçanès, ha obtingut el premi a la Millor Iniciativa per a la Projecció del Circ, la producció del Mercat de Música Viva de Vic Constel·lacions de Núria Andorrà ha guanyat el Premi Especial per la seva música, i el projecte Circus Time de Kanaya Circ ha guanyat la primera edició del nou premi de circ social.

Per la seva banda, el premi a la Millor Trajectòria ha estat per al clown Jango Edwards i el premi de votació popular, que ha batut el rècord de participació amb 5.700 vots, ha estat per a Pasquale Marino de Cia. Bergamotto per l’espectacle Bergamotto Show. Ha rebut 476 vots, el 8,2% del total.  A poca distància s’ha quedat Desdèmona d’Alba Sarraute i de Xampatito Pato, que han empatat a 415 vots. Han rebut més de 300 vots Ex-Libris de Cia. Voël, La maquina y yo de Circo Dabitxi, A la fresca de Cia. Anna Confetti, i ‘Toca Toc’ i Cia. PakiPaya.

Els onze premiats s’han triat d’entre els 37 projectes, espectacles, companyies, números de circ i iniciatives per a la projecció nominats aquest any d’entre les 95 candidatures presentades per 60 companyies i projectes de circ, la xifra més alta des de la creació dels premis l’any 2010. L’espectacle, retransmès per les xarxes socials de la revista Zirkòlika i a partir de les 23.00h per catorze canals de la Xarxa de Televisions Locals, ha comptat amb la música en directe del grup Sakapatú i les pallasses Pepa Plana i Nöel Olivé. A més, hi hagut actuacions de Luis Niño ‘Totó’ (malabarista), Martina Covone (corda aèria), companyia Nom Provisional (perxa xinesa), Léa Legrand (bola d’equilibri) i Felipe Nardiello (roda Cyr).

A CONTINUACIÓ, TEXTOS LLEGITS DURANT L’ACTE JUSTIFICANT EL PREMI CONCEDIT.

MILLOR ESPECTACLE DE CARPA. ‘TOCA TOC’ DE LA COMPANYIA PAKIPAYA. Pel seu bon treball gestual i teatral, perquè després de molts anys amb actuacions al carrer han  volgut fer un pas valent i apostat per un nou espai escènic, i perquè ho han fet en una carpa incomparable, original, diferent, única i molt i molt especial. ‘TOCA TOC’ DE LA COMPANYIA PAKIPAYA

MILLOR ESPECTACLE DE CIRC DE SALA. DESDÈMONA D’ALBA SARRAUTE  I LES OFÈLIES. Per un treball d’anys i panys, per no haver-se rendit mai en aquesta travessia, per haver assolit un somni, per una versió d’Otel·lo de William Shakespeare amb molt de circ i molt actual, per un excel·lent treball escenogràfic i una brillant dramatúrgia. I perquè reivindica el paper de les dones i ho fa amb un llenguatge fresc, desinhibit i molt coral.

MILLOR ESPECTACLE DE CIRC DE CARRER. OYUN’ DE FEDERICO MEDINI LA COMPANYIA EL FEDITO. Per crear un univers únic, per un treball d’investigació i experimentació molt reeixit, per trencar les formes convencionals i per reconvertir simples estris de cuina -olles, plats, culleres- en objectes per a fer equilibris i malabars!! Per la seva especial personalitat i per crear una harmonia i complicitat única i sorprenent amb el públic.

MILLOR ESPECTACLE DE PALLASSOS O PALLASSES.  EL GRAN FINAL’ DE LA COMPANYIA BUCRAÁ CIRCUS. Perquè aconsegueixen emocionar-nos, commoure’ns i explicar-nos una història sobre els estralls de la Guerra Civil amb una gran sensibilitat, una gran compenetració i una gran humanitat. Perquè sota una brillant posada en escena i un original vestuari, i malgrat la seva joventut, aquesta parella té ànima de pallasso. I perquè la seva tragicomèdia ens sorprèn fins a un espectacular Gran Final.

MILLOR NÚMERO DE CIRC. LIÑATZ (линя́ь) DE LA COMPANYIA MY LAYKA. Perquè posa els pèls de punta, per la seva exhibició de bona tècnica, per un espectacular número violent i sense pietat que deixa tothom bocabadat, per la força, brutals i turbulents exercicis de les dues dones acròbates, per la seva integració amb la música en directe i perquè revolucionen la tècnica del mà a mà.

MILLOR ARTISTA O COMPANYIA EMERGENT. ESTAT D’EMERGÈNCIA, DE LA PRODUCCIÓ NACIONAL DE CIRC. Per haver superat tots els obstacles imaginables i inimaginables, per tirar endavant un espectacle en plena pandèmia i no haver-se volgut aturar, per la tenacitat del seu director, per haver apostat per joves artistes de circ, pels bons números de l’espectacle, per les emocions que ens trasllada i perquè busca respostes i ens ajuda a entendre un món a punt a punt del col·lapse.

PREMI ESPECIAL. ‘CONSTEL·LACIONS’ DE NÚRIA ANDORRÀ. Per l’ús de les noves tecnologies, per un espectacle molt plàstic i innovador, per unes imatges suggerents que ens condueixen a nous camins estètics i sonors. Per integrar el circ amb la música i per les seves impactants imatges que fan d’aquesta espectacular creació una experiència única on els sons viatgen per l’espai.

 MILLOR INICIATIVA PER A LA PROJECCIÓ. FESTIVAL CANTILAFONT. Per la seva aposta pel circ, per programar-lo al costat d’altres arts escèniques, amb una producció impecable i una mirada amb molta cura cap a l’artista i el públic. Treballant per la creació de nous públics i descentralitzant la programació de circ amb un festival que també dona a conèixer el patrimoni del Lluçanès.

MILLOR PROJECTE DE CIRC SOCIAL. CIRCUS TIME. Perquè té en compte la inclusió de persones en situació de risc social, perquè ha realitzat una pràctica d’aprenentatge i ensenyament de tècniques de circ de manera continuada en el temps i perquè ho ha fet amb objectius educatius.

 PREMI A LA MILLOR TRAJECTÒRIA. JANGO EDWARDS. Per tota una vida dedicada a l’humor, a la provocació i a l’excentricitat. Per viure amb passió cada moment, per la seva inesgotable energia, per deixar-se la pell a les pistes i a l’escenari, perquè aquest premi l’ajudi a trobar el Sant Grial del Clown, per fer-nos riure, per estimar al seu públic i per dedicar-se també a la formació de joves pallassos través del seu Institut de Clown. Perquè és tota una llegenda viva del circ.

 

 


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.