La paella mecànica

"València té oberts, davant seu, dos camins: l’un travessa l’horta de tarongers florits i va a perdre’s en l’estepa castellana; l’altre segueix la línia lluminosa de la costa i s’enfila pel Pirineu. Cadascun va unit a un nom gloriós: el primer és el camí del Cid; el segon, el de Jaume I. Aquell significa la historia forçada, el fet consumat; aquest el retrobament de la pròpia essència nacional" (Artur Perucho i Badia, Acció Valenciana, any 1930)

El “nou” logotip de Canal nou: simplement una nova imatge corporativa o una sofisticada estratègia de manipulació subliminal?

El passat 9 d’Octubre, Diada del País Valencià, Radiotelevisió Valenciana (RTVV) estrenà la seua nova imatge corporativa, un logotip amb la paraula “nou” amb diferents tonalitats del color aigua marina i que representa un “canvi radical” i la “nova identitat” d’una empresa “totalment nova quant a dimensió , objectius i gestió”, en paraules de la seua directora general de RTVV, Rosa Vidal.

El logotip ha estat dissenyat per grafistes de la mateix empresa, i amb un baix pressupost. “És molt xicotet. Em fa una mica de vergonya dir l’import del pressupost, quan ho compare amb els d’altres televisions autonòmiques que han fet canvis i destinen més de 4 o 5 milions d’euros”, va afegir la directora.

Rosa Vidal va dir també que en el nou logotip destaca la forma triangular de les lletres, associat al botó del play i que simbolitza les tres províncies de la Comunitat Valenciana. A més va subratllar que el nou color de la marca, l’aigua marina, que remet al  “mar Mediterrani i la seua frescor” i a la textura del vidre, que representa “l’aposta d’aquesta casa per la transparència i la pluralitat en aquesta nova etapa”.

Jesus Aliaga, un dels creadors de la nova imatge de RTVV, va destacar que és un logotip de formes arrodonides, que genera una figura que és “acollidora, propera i amable” i amb el qual podrà donar lloc animacions i composicions estètiques.

Fins ací la bonica explicació “oficial”.

Però tothom no ho veu així de bonic ni de clar.

Una d’aquestes persones és Xavier Angulo, periodista i especialista en Comunicació Corporativa i Institucional.

Pel seu interès vaig a reproduir la seua opinió, expressada el passat 11 d’octubre al seu bloc:

“NOU: NOVA ÈPOCA O  EL DARRER EXPERIMENT DEL PP?

Dimecres passat, coincidint amb la diada de tots els valencians, el 9 d’octubre, Canal 9 TVV deia adéu a 24 anys d’història amb un nom i unes sigles que l’han caracteritzada, per a bé o per a mal, durant tota una època. La mutació corporativa arriba després d’un desprestigi progressiu i continuat del mitjà de comunicació des del seu naixement fins als nostres dies. El resultat no podia ser més inquietant que l’anterior.

ANTECEDENTS

Diverses han sigut les causes de la degradació d’aquest mitjà de comunicació fins a conduir-lo a actituds de rebuig i marginalitat per part de l’audiència potencial dins la seua àrea de cobertura. La manipulació informativa i la propaganda partidista constants, la corrupció com a forma de gestió dels seus dirigents, el nepotisme en la contractació de familiars i amics del partit al govern de la Generalitat (PP), a la manera d’una agència de col.locació per a pagar favors, els abusos de poder que han esdevingut crims repugnants per abusos sexuals i una gestió catastròfica que l’ha conduït a la ruïna total i a l’acomiadament mitjançant un Expedient de regulació d’ocupació (ERO), ple d’irregularitats, de vora 1000 treballadors qualificats, alguns d’ells fundadors del canal.

L’arribada de la TDT coincideix amb el grau més alt de deteriorament de Canal 9 i de la seua influència social. Aquesta nova modalitat de televisió afavoreix la dispersió de les audiències per la gran quantitat de canals ofertats, la qual cosa empitjoraria els nivells d’audiència de la cadena (3%) fins a convertir-la en un mitjà irrellevant i, el que és més preocupant per al Govern del Partit Popular, la pèrdua d’influència social.

Davant tots aquests fets que han provocat, sens dubte, la decadència de la televisió pública de tots els valencians i la seua transformació o “mutació” sobrevinguda (el proppassat 9 d’octubre), cal fer-se diverses preguntes: ens trobem davant d’una nova època? Es pot qualificar l’actuació d’honesta i trencadora amb les pràctiques del passat? És una nova televisió o és el darrer experiment del PP al Govern de la Generalitat?

La resposta a tots aquests interrogants la trobem en la preocupació quasi alarmant del Govern de la Generalitat i del PP per la pèrdua d’influència social de Canal 9 Televisió Valenciana, incapaç de ser un instrument eficaç al servei del poder, com ho va ser en un passat no llunyà. Una preocupació relacionada amb el deteriorament de les expectatives electorals del partit al front del Govern durant més de 17 anys i una erosió espectacular dels indicadors de popularitat dels seus líders, especialment del President del Consell Alberto Fabra.

En aquest sentit, una televisió amb uns nivells tan baixos d’audiència (els menors de tots els temps), que ha donat l’esquena a la societat valenciana, que ja no suscita l’interès general, perquè ha sigut objecte d’abusos reiterats per part del poder, ha esdevingut un dels principals impediments per al PP en les seues aspiracions de conservar el poder de la Generalitat en 2015.

Si algú pensava que la televisió anava a experimentar un canvi radical, un gir de 180 graus respecte als anys anteriors, si creia que es trobava davant d’un vertader exercici d’honestedat i transparència, s’equivoca. Després d’haver analitzat de forma detinguda els canvis introduïts en els darrers dies, la conclusió no pot ser més inquietant: es tracta d’un procés de manipulació més sofisticat que els experimentats en el passat per la cadena, que respon a l’urgència d’obtindre resultats positius de caràcter electoral per part del partit al poder de la Generalitat.

LA MIMETITZACIÓ CORPORATIVA

La mutació experimentada per Canal 9, ara rebatejada amb el nom de NOU, respon a una estratègia de comunicació corporativa anomenada Mimetització. Aquest fenomen es caracteritza per la Mímesi o imitació de les imatges corporatives de la televisió i del Partit Popular.
Aquesta tècnica de manipulació subliminal o inconscient, s’aplica de forma intencionada i conscient davant la necessitat d’obtenir resultats immediats en credibilitat i en audiència, alhora que presenten el nou producte resultant com a rupturista o, fins i tot, renegat del passat.
La mimetització corporativa no és cap novetat en la història de la manipulació política o mediàtica a Espanya. En 2003 i 2004, durant el govern de José María Aznar, la imatge corporativa del PP mimetitzaria la imatge dels Telediaris de la Primera de TVE.

 

 



Les característiques més comunes de la mimetització corporativa plantejada son:

1.- La tria cromàtica corporativa de NOU respon a una premeditada gamma de blaus que juntament amb el gris obscur (nivellador) produeixen un efecte òptic uniformador dels blaus i, per tant, manipulador, equivalent a una determinada gamma de blaus del PP.

2.- La doble direccionalitat dels efectes [Televisió – Partit -societa ] i [Partit – Televisió – societat] fa pensar en actuacions coordinades durant el temps que dure l’estratègia (Elecions Municipals i Autonòmiques de 2015).

3.- La mimetització corporativa és un “parany”. Les altres forces polítiques són utilitzades per a conferir “credibilitat” al procés. És el que anomenem els “agents de projecció positiva” de la Televisió i del Partit Popular. També considerarem “agents de projecció positiva” a les personalitats del món de la cultura o de la societat valencianes, a les associacions i entitats de caràcter públic o privat, les universitats, etc.

4.- La recuperació de l’autoritat i l’oficialitat perdudes en els darrers anys en la seua doble vessant televisiva i institucional: major credibilitat informativa (conferida pels agents de projecció positiva, o partits a l’oposició) i major credibilitat institucional del govern i del PP (en la fusió de les imatges corporatives i les diferents actuacions coordinades).

5.- La creació i consolidació de la superioritat deteriorada del PP per tal d’assentar els seus missatges en els pròxims mesos, la fusió de les imatges corporatives confereix al partit un grau de superioritat major que a la resta de formacions polítiques.

6.- Gràcies a la mimetització corporativa la TV crea una vertadera Campanya Permanent (gratuïta) del PP al govern de la Generalitat, pagada per tots els valencians.

7.- Objectiu: millora de l’imatge del partit al govern i dels seus representants (diferents candidats), especialment la del president de la Generalitat, el qual es troba molt per darrere en les enquestes.

8.- Reforça l’electorat fidel i atrau electors decebuts amb el PP mitjançant una movilització mediàtica i la millora del prestigi de la TV (Campanya Permanent).

9.- La mimetització corporativa té especialment cura de la coherència estètica dels referents a imitar. [Televisió-Partit] i [Partit-Televisió]. El vestuari, els complements, la perruqueria, el maquillatge, la propaganda del partit (videos, fotografies, etc).

10.- La mimetització corporativa respon a un pla més ample de comunicació que farà ajustar progressivament els continguts de NOU i NOU24 a partir del coneixement de les dades d’audiència i projeccions electorals del PP. D’una fase més plural i participativa (parany) a una fase de promoció (desinformació i propaganda) del PP més clàssica pròpies del passat més immediat.

 

 

CONCLUSIÓ

Ens trobem davant el darrer experiment del PP en la televisió pública de tots els valencians. Lluny de ser un projecte il.lusionant, honest i transparent, NOU és una mutació que respon a una estratègia de comunicació preelectoral del PP. Recuperar el prestigi perdut de la cadena no podia fer-se sense unir les imatges corporatives del partit i de l’ens públic.
La finalitat d’aquesta estratègia partidista és millorar les expectatives electorals amb resultats positius el més aviat possible. D’haver triat un disseny i uns colors diferents, els resultats esperats no podrien arribar a temps per a consolidar el PP en les enquestes de cara a les Autonòmiques de 2015.
El PP no ha pensat en un projecte de televisió plural i de qualitat a llarg termini. Els que observem com treballa aquest partit sabem que qualsevol iniciativa important no la fan mai de forma gratuïta. La mimetització corporativa del partit i de la TV està pensada a curt termini, per tal de donar resultats satisfactoris en els dos referents mimetitzats, la TV i el Partit. L’èxit de la TV és l’èxit del partit.

Aquesta estratègia de mimetització corporativa crea un Parany en el que faran caure als partits de l’oposició i a les organitzacions socials en general com a agents de projecció del prestigi perdut de la cadena.
Aquests agents es pot dir que faran la feina bruta de l’estratègia manipuladura i partidista, els que li conferiran al cap d’uns mesos, l’autoritat informativa a la TV i la superioritat política al PP. Aquest procés de manipulació suposa, al mateix temps, una Campanya Permanent del partit al Govern, l’imatge del qual ha sigut mimetitzada per la nova mutació Televisiva NOU i anirà modificant-se segons milloren les dades d’audiència i valoració política.

En una societat democràtica la manipulació dels mitjans de comunicació és un atemptat contra els drets fonamentals. La llibertat d’expressió i la pluralitat d’opinions és un bé que cal preservar i protegir en tot moment. Els mecanismes de manipulació, ja siguen evidents o sofisticats, amb l’utilització de recursos públics destrueixen la democràcia i afavoreixen concepcions totalitàries del poder, que cal denunciar de la forma més enèrgica possible. Aprofite l’ocasió per solidaritzar-me amb tots els treballors de RTVV afectats per L’ERO. Considere que no es tracta d’un acomiadament massiu, sino de la darrera purga efectuada des del poder pel PP a la Generalitat.

Espere que la meua contribució a aquest debat faça a tots reflexionar sobre els perills que sofreix la democràcia valenciana, sobretot quan s’instrumentalitzen les institucions per tal de perpetuar-se al poder un determinat partit polític.”

Patraix, València (L’Horta), a 13 d’octubre de 2013.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General per Lluis_Patraix | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent