Fa uns dies un estudi de Deloitte, la primera firma privada de serveis professionals del món, va publicar un estudi ‘Global powers of retailing’ en què Mercadona apareixia en el lloc número 42 de les majors empreses de distribució per vendes minoristes al món, per davant fins i tot d’Inditex o d’El Corte Inglés.
El seu president, Juan Roig, apareix a la revista Forbes com la segona fortuna de l’Estat espanyol amb més de 5.800 milions d’euros acumulats, un home que sempre que parla en públic ho fa per exigir que treballem més, amb menys salaris i menys cobertures socials, tal i com ho fan els xinesos.
Aquestes i altres notícies relacionades amb la imparable expansió de l’empresa de Juan Roig són titulars freqüents en els mitjans de comunicació. Una empresa que la “mercadona-tècnia” ha convertit en modèlica, fonamentalment en quan a les relacions laborals amb els seus empleats.
Pràctiques com les de eliminar tota competència i la de derivar bona part de l’explotació social a les seus empreses proveïdores, formen part de la seua visió estratègica.
Malgrat la seua considerable plantilla, és molt difícil trobar treballadors disposats a donar un testimoni crític del que passa a l’empresa. Hi ha molta por entre els treballadors, no només pel seu lloc de treball, sinó també per si l’empresa poguera prendre represàlies contra algun familiar que “està dins”.
El que passa a l’interior de cada un dels centres de treball sol quedar dins de l’àmbit “privat”. Però afortunadament els és impossible controlar la dissidència, o la gent que ha eixit de l’empresa i compta lliurement el que hi ha vist i viscut.
Així, per exemple, per accedir a la paga anual de beneficis, cal sotmetre’s a una avaluació que demostre que s’han complert tots els requisits, i no tindre actes per haver fet alguna cosa malament. Negar-se a passar aquest examen constitueix un incompliment de les normes de la botiga i és una cosa mal vist per l’empresa. No superar aquest examen durant dos anys consecutius és motiu d’acomiadament, i el de tindre tres actes, també.
En cas de malaltia, s’està obligat a acudir al metge d’empresa, qui tracta de convèncer que, en comptes d’agafar la baixa, s’agafen dies de descans. Qui tot i així agafa una baixa, passa a estar mal vist dins de l’empresa. A més hi ha una gran pressió per part dels companys perquè no s’agafen baixes, ja que “repercutiria negativament en el col.lectiu”.
Hi ha una gran competència entre les diferents botigues “per ser la més modèlica, la que més productes ven”. Davant el descens de vendes s’accentua la pressió sobre tots els treballadors. Els coordinadors són amenaçats i, al seu torn, aquests amenacen els treballadors al seu càrrec, els quals es veuen obligats a aclaparar els clients per donar eixida als productes peribles.
Aquesta és solament un part de la cara oculta de la Mercadona que no es veu i que es censura, més enllà dels tòpics de l’empresa modèlica i de la imatge d’empresari triomfador de mirada serena, d’àmpli somriure i de braços creuats que ha estandaritzat Juan Roig.
Patraix, València (L’Horta), a 19 de novembre de 2013.