El Cau de l'Ós Bru de Taradell

lluisdetaradell.net - des del 14 de juliol del 2004

Què és el municipal branding?

Deixa un comentari

Un municipi és com un vaixell en moviment enmig d’un estol de vaixells molt semblants els uns dels altres. Un municipi és la traducció jurídica d’un aplec de sentiments i tradicions sovint mil·lenàries.

Un municipi és quelcom més que una administració mercantilista al servei dels veïns i les veïnes que en ell s’apleguen per viure.

Tot això és el que hauria de tenir present qualsevol governant local a l’hora d’exercir les seves funcions directives i representatives. El càrrec públic local ha deixat de ser individu per esdevenir símbol d’un indret, d’una gent. I ha de ser capaç de tenir en compta el parer i la manera de ser dels ciutadans del municipi al que ha decidit servir per impulsar-lo i fer-lo rutllar amb suficiència i garanties.

Tot municipi té una ànima, una identitat, un atractiu que el diferencia dels municipis veïns. Aquest esperit ha de ser conegut pels càrrecs públics que ostenten responsabilitats de govern. Ja que el coneixement d’aquest cor, els ha de permetre mostrar-lo a l’entorn, oferir-lo al comú i, aplegat amb els cors dels municipis veïns, fer-se veure sense complexes i atraure la curiositat dels altres, una curiositat que, a la llarga, ajudarà a millorar el benestar de la seva ciutadania.

Aquest cor és l’empremta, és la marca que el municipi deixa per allà on va. Descobrir-lo, potenciar-lo i posar-lo en valorar és el que fa el municipal branding, la gestió de la identitat local, de l’empremta, de la marca, del municipi. Una gestió que, tornem a repetir, comença amb la detecció dels atractius, llur catalogació i la posada en comú amb els atractius dels pobles veïns, ja sigui per oferir un paquet d’identitats complementàries, ja sigui per diferenciar-se localment per esdevenir globalment atractiu.

Aquesta tasca no dóna resultats immediats als municipis que inicien el camí, però assegura èxits si la definició es fa amb el màxim consens possible, ja que permet una gestió a llarg termini. Casos com el de la "capital del Ter", la "ciutat de Fires i Mercats" o "la millor botiga del món" poden rebre crítiques, però mostren una capacitat de concentrar en una mínima frase el valor d’una localitat i, amb ell present, ajuden a atraure persones i, amb elles, diners. Uns diners que ajuden a posar en valor els municipis que s’han iniciat en el municipal branding i, d’aquesta manera, els permeten tenir més recursos per destinar a la millora del benestar dels seus habitants.

Qui no sigui capaç de fer-ho, qui copiï aquell camp de golf, aquell restaurant, aquell hotel que fa tanta patxoca en un altre poble, està abocat a esdevenir una còpia d’una identitat aliena o un mer poble dormitori sense cap mena d’ànima. I és que, com deia el poeta, qui perd els orígens, perd la identitat. I qui no és capaç de definir-los i mostrar-los esdevé un difunt de la memòria, un mort en vida, un fantasma.

N’estàs segur que el teu poble no està encegat en els èxits dels altres? N’estàs segur que no abandona el seu camí? Que defineix correctament la seva identitat?

Si tens dubtes comença a definir l’empremta, la marca del teu municipi. Allò que el fa diferent i fresc i no una còpia més de l’èxit del veí.


Mots de cerca:

Poble municipi municipalisme del coneixement municipal branding marca identitat


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.