El Cau de l'Ós Bru de Taradell

lluisdetaradell.net - des del 14 de juliol del 2004

El municipi del coneixement davant la iniciativa empresarial a Osona

Deixa un comentari

“El secret està en intentar no resoldre el problema sense saber quin és”

Lyn Heward (2006) La Màgia

El 2007 es va cloure amb la presentació pública, a la seu de Caixa Manlleu, d’Ausa Futur, la societat de desenvolupament i dinamització empresarial liderada per les que, possiblement, siguin les cinc empreses senyera de la comarca d’Osona: Bon Preu, Casa Tarradellas, Fundició Dúctil Benito, Farga-LaCambra i Casa Riera Ordeig.

Aquesta iniciativa empresarial, però, no és una proposta aïllada de l’empresariat de la comarca. I és que, un any abans, Bon Preu i la Fundició Dúctil Benito van donar a llum a la primera empresa de capital risc allunyada de Barcelona: Ona Capital privat. Una iniciativa de finançament d’empreses gasela, empreses amb una certa dimensió i gran capacitat de creixement.

L’èxit empresarial dels fundadors d’ambdues societats i la complementarietat de les apostes d’Ona Capital i Ausa Futur permeten ser optimistes davant una aposta empresarial que, segons afirmen els seus fundadors, es vol allunyar del creixement irracional de la Regió Metropolitana de Barcelona amb una proposta que respecti la manera de ser d’una comarca que encara es pot permetre el luxe de planificar el seu futur sense hipoteques excessives.

En la vessant més humana del projecte, les informacions aparegudes en premsa diuen que Ausa Futur vol aprofitar el capital intel·lectual representat per la Universitat de Vic alhora que atrau el talent local que ha marxat de la comarca per a impulsar-se professionalment.

La planificació conscient, l’atracció de capital intel·lectual i el treball en xarxa semblen ser els tres impulsors d’una iniciativa on els gestors municipals hi tenen un paper rellevant.

Més enllà de la planificació urbanística dels territoris que conformen la comarca, representada per plans directors, com el de la Plana de Vic, o per plans d’ordenació urbanística municipal, com el polèmic POUM de Taradell, els gestors municipals han de començar a reflexionar sobre allò que volen ser quan siguin grans. I per fer-ho han de ser analítics i assenyats, però també agosarats i creatius.

El futur dels municipis d’Osona depèn de la capacitat d’ubicar-se en el mapa comarcal que s’està dibuixant des de l’empresariat actiu i des dels quatre "majors" de la comarca (Centelles, Vic, Manlleu i Torelló). Un municipi del coneixement ha de ser capaç de reflexionar sobre el seu passat, sobre el seu present i sobre el seu futur. Ha de fixar-se una estació d’arribada (què vull ser d’aquí a….) i ha de cercar aquells elements que el permetin diferenciar-se de la resta de municipis de la comarca, per a posicionar-se en llurs trets diferencials i complementar la oferta present a la resta del territori. En definitiva, cal treballar-se la marca per tenir una reputació que permeti atraure activitat i, d’aquesta manera, millorar l’estat de benestar local dels veïns i les veïnes.

Ah! Per si algun gestor municipal té temptacions d’aquesta mena: Els pobles residencials, els municipis – dormitori, no suposen una millora del benestar local, tot i que l’aparent tranquil·litat del lloc sembli indicar que és una bona alternativa. L’experiència de la Regió Metropolitana és la millor escola en aquest sentit.

 



Mots de cerca:

Ausa Futur Osona dinamització economia política local municipalisme municipi coneixement Bon Preu Farga-Lacambra Fundició Dúctil Benito Casa Tarradellas Casa Riera Ordeig Ona Capital privat


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.