El Cau de l'Ós Bru de Taradell

lluisdetaradell.net - des del 14 de juliol del 2004

Seguint les passes de l’exiliat

Deixa un comentari

“A la porta de casa comença l’aventura” i aquest és el camí que seguiré a partir de demà darrera les petges deixades pels amics republicans fins la vella frontera amb Europa. Alguns dubtes ocupen la meva ment en aquestes hores prèvies a la marxa: Serà la darrera vegada que es pugui fer aquest camí sense l’autopista d’alta tensió Sentmenat-Baixàs? El vell camí dels republicans esdevindrà un nou camí del progrès mal entès? Per què ens vènen l’AVE com a raó per a fer la línia d’alta tensió i no es deixen d’AVEs i arreglen d’una vegada la línia de Puigcerdà per fer un veritable tren dels Pirineus?

El meu camí per aquests quinze dies surt de la porta de casa per enfilar-se als turons de Taradell, segueix cap a Sant Julià de Vilatorta, Vilanova de Sau, Tavertet i Rupit tot seguint les marques del GR-2, baixa cap a La Garrotxa per passar per Les Presses, Santa Pau i Besalú i s’endinsa a l’Empordà, tot acostant-se a Figueres, el pantà de Boadella i La Jonquera. D’allà els ex-companys republicans -conten els llibres d’història- creuaven la frontera pel Portús, peró jo travessaré l’Albera per ullar vells búnquers abandonats de la Guerra Civil i m’acostaré a la marinera vila de Portbou, on, després d’una remullada salada en aigües de la Mediterrània, una combinació de trens em retornarà cap a casa.

L’autopista d’Alta Tensió Sentmenat-Baixàs és la famosa THT fortament rebutjada pels veïns de la Catalunya Nord. És curiós veure com manifestacions fetes en una part del territori que a voltes ens semblen llunyanes no ho son tant. La flama ha de córrer per cremar una línia que, a Taradell, arrelarà en les tombes dels avantpassats prehistòrics de la vila i farà de paret amb el Montseny i tot per aprofitar l’energia nuclear dels veïns del Nord. Tant costa seguir projectes com el de l’energia solar a la zona del Fòrum de Barcelona o generar energia a partir dels residus com passa a la planta de cogeneració de la plaça del Fòrum? Veritablement es necessita esquinçar el territori amb obres mastodòntiques i sense sentit? Suposo que soc un guarà i un marrà i, per això em costa entendre-ho.

L’AVE és un producte per anar volant d’un lloc a una altra a velocitat de vertigen, per a millor profit dels yuppies que tanquen negocis internacionals de gran volada i d'”interès mundial”. Clar, és millor invertir en AVEs i autopistes de peatge que en bones comunicacions ferroviàries per a la gent del carrer que els permeti acostar-se als Pirineus a un preu raonable. Alguns en diuen el model suís. L’altra dia per la ràdio comentaven que hi havia un projecte del 1932 per obrir ramals des de Puigcerdà cap a la Seu i d’allà cap a Sort i Andorra amb un cremallera cap a la Vall d’Aran.

Mentre tant a les carreteres catalanes milions de cotxes fan cues en autopistes de peatge per anar a prendre la fresca als Pirineus. Cada dia un cotxe més, cada decenni un nou carril a l’autopista, cada vintenni una nova via ràpida per a transport rodat! El tren és l’alternativa i amb els diners que ens costarà l’AVE tindríem unes línies regionals i de rodalies en condicions més que acceptables.

Opinions, opinions, opinions. N’hi ha per tots els gustos i cal donar raons.

Vols saber com em va anar?

Aquesta entrada s'ha publicat en 02a. Excursions i senders el 1 d'agost de 2004 per Lluís Mauri Sellés

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.