La independentista constant

Bloc de Blanca Serra i Puig.

22 de maig de 2012
Sense categoria
3 comentaris

Totalitarismes del segle XXI (I)

Deien que les ideologies havien certificat la seva mort a l’entrada del nou segle i res més lluny de la realitat; per dir-ho en el llenguatge de moda totes les ideologies “s’han reinventat”, sobretot les lligades als totalitarismes del segle XX: els feixismes i els materialismes dialèctics.

Com s’han reiventat? Quina és la seva fesonomia actual? Quines concomitàncies conserven amb el passat i quines són noves en el present?
Els totalitarismes feixistes  però també en alguns aspectes els de tradició comunista estalinista  conserven del passat la relació ambígua entre la modernitat i la tradició: per exemple l’adoració dels francesos més feixistes per Joana d’Arc i el seu imaginari pot combinar perfectament amb el culte a les formes més modernes del comportament: la forma de vestir, de divertir-se en colla, de relacionar-se amb les màquines (cotxes, motos, armes…) el culte a una certa estètica, tot això combinat amb idees pseudocientífiques i d’una inversemblança total sobre el passat de la humanitat, les “races”, etc.; també conserven del passat la radicalització de les classes mitjanes mitjançant la comunicació de masses (ara expandida per la tecnologia de la informació  i la comunicació),  la reducció a tòpics i la infantilització del pensament més complex (abans amb els pàsquins, la ràdio i la propaganda,  ara reduït als 140 caràcters d’una piulada de twitter): així neixen i s’expandeixen com a mantres els eslògans sobre rics i pobres, especuladors i pobres miserables, “tots els polítics són un xorissos”, “capellans i monges són uns pervertits”,”tots els desnonats han estat miserablement enganyats”, l’homosexualitat és una perversiò o una malaltia” etc., etc. En el pensament totalitari abans i ara no hi ha lloc per al matís, per als clar-obcurs, per a les mitges veritats o les mitges mentides, en definitiva:  no hi ha lloc per a la vida real.  Tant feixisme com  comunisme estalinista han heretat també del passat la idolatria envers l’estat: com deia Mussolini “Tot dins l’Estat, res fora de l’Estat, res contra l’Estat”; això pressuposa que l’acció privada, l’existència d’una esfera privada és vista amb molt de recel, com una cosa que comporta corrupció  i males pràctiques: “la privatització” d’una cosa, (una empresa, una entitat, una activitat…)  és el summum del mal, perquè s’escapoleix de l’esfera de l’estat; aquesta característica és la que comporta actualment  un xoc i una contradicció  més evident amb la idolatria que ara existeix envers la individualitat i les seves prerrogatives en tot tipus d’activitat humana.
També era una característica dels totalitarismes del segle XX, que està perdurant ara mateix,  el culte a la joventut, a la seva força física i a les potencialitats polítiques de les conductes irracionals i de força que es donen en els estadis de la vida corresponents a l’adolescència i a la joventut: adolescència i joventut han adquirit un estatuts particular molt estudiat i tingut en compte com a nous tipus de consumidors de tota mena  de productes, inclosos els ideològics i sociològics (com els comportaments, les tendències i modes, etc.)  Tampoc no és nou el rebuig de la democràcia representativa present tant en les ideologies feixistes com en les comunistes : aquesta és una característica que deixa confús i bocabadat a més d’un opinador o estudiós de les idologies; i és que sembla que no es tingui en compte els origens “socialistes” de pensaments com el mussolinià o el hitlerià. Són els narradors d’històries els que han posat de relleu aquesta coincidència amb més perspicàcia: narradors com el gran Vassili Grossman a Vida i destí o Les Bienveillantes de Jonathan Littell posen de relleu els punts de contacte que hi ha entre partidaris del tatalitarisme nazi i els partidaris del totalitarisme estalinista.

A part d’aquestes persistències del passat, els totalitarismes del segle XXI presenten  tot un procés de reinvenció i posada a punt amb característiques noves de l’adoració del poder de l’estat, de formes del patriarcalisme i el masclisme, de l’individualisme neoliberal més contundent i del pensament, organització  i activitat de les antigues i noves sectes  (reinvenció del pensament sectari). Però això dermana un altre article.
 
  

 

  1. Anatomia de la maldat nazi. Això és Les Bienveillantes. Anatomia completa, de tots els racons de la con-sciència. El recomano.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!