La vaga de camioners sembra el caos en un Brasil desesperançat

El Brasil enfronta un dels  pitjors moments des del procés d’impeachment que va treure Dilma Rousseff de la presidència el 2015. La vaga dels camioners de la setmana passada, amb talls a les principals carreteres del país ha causat escassedat de combustibles i de tota mena de productes alimentaris. Les llarguíssimes cues a les benzineres, que han apujat el preu del litre de combustible de 4 reals (0,93 euros) a 10 reals (2,34 euros), són l’escena més vista per tot arreu, amb la gent intentant aconseguir el “líquid preciós” a qualsevol preu.

Per la dificultat de trobar combustible, molts serveis han sigut reduïts, entre els quals l’oferta de transport públic i de taxis. Per altra banda, moltes empreses han resolt tancar les portes més aviat aquests dies degut a què no arribaven ni els treballadors ni els compradors. Les industries també ha seguit aquest camí i han decidit reduir la jornada laboral dels empleats. En els aeroports centenars de vols han sigut cancel·lats.

Les bombones de butà, molt utilitzades per la població per a cuinar, simplement han desaparegut. Ja hi ha molta gent recorrent als fogons de carbó. Com a conseqüència, l’especulació amb els preus de menjar preparat ha assolit nivells insòlits. Hi ha establiments del sector de que han quadruplicat els preus.

No cal dir que tot plegat ha tingut un fort impacte en el mercat financer, enfonsant encara més la trontollant economia brasilera.

La principal reivindicació de la categoria és la reducció del preu del combustible. Els camioners diuen que gasten 70% de tot que guanyen amb el pagament del dièsel, restant només 30% pel manteniment dels vehicles i per a sobreviure.

Malgrat tot el trastorn generat amb la vaga, el moviment dels camioners té la simpatia de bona part dels brasilers, farts com estan amb una crisi econòmica que no s’acaba mai i amb un govern il·legítim  que només fa que agreujar els problemes del país.

La gent troba justa la reivindicació que s’abaixin els preus de la benzina i del butà, que venen apujant-se indiscriminadament. I és que el govern del president Temer ha adoptat la política de lliure regulació del mercat, que era combatuda per l’anterior govern de Rousseff.

Mentre el país viu instal·lat en el caos, l’actual govern, desconnectat de la realitat i cercat d’aduladors i polítics sense vots, continua errant. Després d’ignorar les senyals del descontentament dels camioners i veure’s davant de la més important mobilització de treballadors dels últims temps, no està sabent bregar amb la categoria.

Després de quatre dies de vaga, acaba d’anunciar que ha arribat a un acord per suspendre la vaga. Però hores després les carreteres continuen tallades al haver-hi sectors sindicals que diuen no sentir-se representats en la taula de negociació amb el govern.

Finalment, sense marge de maniobra, Temer ha accionat els militars per desobstruir les carreteres, desfermant crítiques en l’opinió pública. Un detall interessant – i al mateix temps preocupant – és que part dels camioners que empenyen el moviment, paradoxalment, reivindica que els militars enderroquin el govern i es facin amb el poder.

La setmana que comença no porta bons auguris. La situació es pot agreujar perquè els treballadors de la Petrobras, l’empresa estatal petrolera, han anunciat que dimecres entraran en vaga, cosa que paralitzarà la producció dels combustibles. La mobilització es per lluitar contra la privatització de l’empresa, una altra bandera del govern Temer rebutjada per gran part dels brasilers.

És difícil fer pronòstic de com es resoldrà la situació. El més punyent és veure un país que fa poc temps s’autoanomenava “la nació del futur”, enfonsat en un fangar de crisi i desesperança d’on sembla impossible sortir-se’n.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *