Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

21 de maig de 2018
0 comentaris

Nabarralde: Manifiesto en defensa del euskera

Nabarralde ha fet avui públic un manifest en defensa de l’euskera a Navarra responent a la convocatòria d’una manifestació prevista pel 2 de juny vinent contra la política lingüística del govern navarrès i la imposició de l’euskera.

Els partits supremacistes espanyols que donen suport a la marxa contra la llengua basca (UPN, PP, Ciudadanos i PSOE) centren en Navarra, el País Valencià i les Illes Balears la campanya preventiva contra l’extensió a aqueixos territoris de procesos sobiranistes similars al que està en curs actualment a Catalunya i per evitar la consolidació de la comunitat bascofòna i catalanoparlant en tota la seva dimensió territorial. La inversió de posicions entre dominants i dominats és pròpia de tots els totalitarismes que projecten sobre les nacions sotmeses els seu propis propòsits genocides. Tota la solidaritat amb el manifest de Nabarralde:

Ante la manifestación prevista en contra del actual Gobierno de Navarra por sus políticas favorables de promoción de uso del euskara y contra la discriminación de los ciudadanos por su opción lingüística, los abajo firmantes declaramos:

Que compartimos el principio de respetar la Convención Europea de Derechos Humanos, donde se prohíbe la discriminación por razón de lengua. Por lo que nadie debería ser discriminado por el uso de la “lingua navarrorum”, propia tanto de la Alta como de la Baja Navarra. Y que constituye un elemento fundamental de su identidad y que sin ella el relato de Navarra quedaría informe y al albur de intereses extraños.

Que es precisamente el euskera quien ha soportado siglos de persecución, abierta o soterrada. Represión a la luz del día o para “conseguir el resultado sin que se note el cuidado”. Que es un idioma que por la voluntad de sus hablantes ha llegado vivo hasta el siglo XXI. a pesar de todos los intentos de extinguirlo.

También afirmamos que no sentimos ninguna fobia por el idioma castellano ni por el francés. Creemos firmemente que forman parte de nuestra cultura y de hecho todos los euskaldunes hablamos castellano o francés, y bastantes, tres o más lenguas. No aceptaríamos, por tanto que la lengua de por sí fuera objeto de discriminación legal, laboral o social.

Que apoyamos y apoyaremos todas las políticas, vengan de donde vengan, que supongan favorecer que también el euskera sea hablado, aprendido y utilizado en la Administración, que es a la que compete la parte destinataria de la protesta, con total libertad y en un clima de respeto y cordialidad entre euskaldunes y aquellos que ignoran esta lengua. Dejando alto y claro que la Convención Europea de Derechos Humanos habla precisamente de eso, de derechos, protegiendo así el conocimiento y uso de la lengua. Todos tenemos derecho a utilizar la lengua propia del país y nadie excusa para ignorarla.

En resumen, que nos parece hipócrita el que unos personajes y asociaciones cargados de mala intención convoquen una manifestación contra las medidas a favor de la recuperación de la lengua del país cuando históricamente han puesto todas las trabas y prohibiciones para su desarrollo normal.

Animamos a toda la ciudadanía navarra, sus instituciones y todo tipo de organismos y asociaciones a que se posicionen en favor del aprendizaje y uso del euskara, para que futuras generaciones puedan vivir en una sociedad más justa y plural.

Solicitamos a los promotores y organizadores de la manifestación en contra de la promoción y uso del euskara en Navarra que retiren su convocatoria ya que va en contra de los derechos que dicen defender.

Post Scriptum, 2 de juny del 2018.

La manifestació espanyolista de Pamplona contra l’euskera aplega milers de participants segons Diario de Navarra (només quinze mil segons Notícias de Navarra). Nou mil cinc-centes segons Gara. En tot cas, a la vista dels continguts i els discursos de la marxa, efectivament com va advertir el proppassat 21 de maig Koldo Martínez, portaveu de Geroa Bai al Parlament de Navarra, ha estat una manifestació “identitaria, antinavarra, castellanista y se construye sobre mentiras”.

Post Scriptum, 3 de juny del 2018.

Notícias de Navarra informa avui que la marxa contra l’euskera d’ahir va reunir menys assistents que la convocada fa un any contra la ikurriña i va derivar en un acte d’exaltació del nacionalisme espanyol. Llegint, de Catalunya estant, les cròniques de la manifestació espanyolista hom hi pot percebre entre els convocants un tardo-foralisme d’estil franquista desconnectat del navarrisme autòcton que antany va representar el carlisme. Segurament no són majoritaris electoralment però tenen capacitat per desestabilitzar violentament la societat navarra per tal d’impedir la convergència progressiva dels quatre territoris euskalduns dins els límits de l’Estat espanyol.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!