Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

25 de desembre de 2022
1 comentari

CNC: “Complexe d’inferioritat i complexe de culpabilitat”

Al butlletí número 141 del Servei d’Informació Nacional Català, editat a Londres pel Consell Nacional Català, corresponent al 25 desembre del 1969 hi apareix en portada aqueixa article que trobo escaient reproduir:

“Molta  gent es demana quina pot ésser la causa de la decadència del caràcter dels catalans d’avui. En temps passats el nostre poble havia tingut fama d’ésser bel·licós i revolucionari. Veieu, per exemple, l’estudi de l’historiador Ferran Soldevila, “Els catalans i l’esperit bel·licós”.

No cal pas anar lluny en la nostra història per trobar aquest esperit confirmat. És suficient mirar el segle passat. Els liberals estaven sempre a punt de revoltar-se i d’alçar barricades pels carrers de Barcelona, de Reus o de Figueres. Els tradicionalistes agafaven el fusell i marxaven amb les partides de guerrillers per la muntanya.

És difícil trobar una explicació del contrast amb l’actitud de passivitat mesella dels catalans d’avui. Hi ha qui s’excusa dient que avui els catalans viuen bé. Però també, dins les condicions del segle passat, vivien bé i millor que altres pobles de l’estat espanyol. Avui els bascos també viuen bé, tant o més que els catalans, i amb una renda per cap superior a la nostra. I, amb tot, tenen la dignitat i la valentia de lluitar per defensar-se.

Ferran Soldevila atribueix l’actual afebliment nostre a les baixes considerables del nostre jovent a la batalla de l’Ebre. Però de llavors ençà hi ha tota una nova generació que ha vingut a omplir aquests buits sense demostrar un esperit combatiu igual als joves d’ara fa una generació. Potser podríem dir que el moviment català ha estat excesivament cultural i intel·lectual, i això l’ha desviat de l’esforç físic necessari per a defensar-se i alliberar-se com els altres pobles oprimits han fet.

Sigui com sigui, resta sense resposta el demanar-se les causes de la feblesa, encongiment, passivitat i abúlia dels catalans d’avui. Senyalem que el català actual pateix de dos complexes: un complexe d’inferioritat davant dels espaanyols i un complexe de culpabilitat, com si nosaltres fóssim  els responsables de les malvestats actuals.

Hem estat tants anys dominats, perseguits i aporrinats durant tantes centúries que les nostres relacions amb el poble dominador, perseguidor i aporrinador n’han estat afectades. Sense voler-ho confessar, en el fons del subconscient, el català se sent dominat i, per conseqüent, en situació d’inferioritat en relació amb els espanyols. Treballar, procurar viure bé i pagar contribucions als “espanyols” és cosa que els catalans troben ben normal. De la mateixa manera que han arribat a trobar normal que els espanyols d’ofici siguin els governants i governadors, els funcionaris, els policies, els militars i els recaptadors de contribucions. La dominació  “espanyola” ha trencat l’evolució normal del poble català i del seu caràcter.

Ningú no pot dir que la reacció d’un català envers un “espanyol” sigui la reacció d’odi de l’oprimit contra l’opressor. Molt al contrari, és l’acceptació passiva d’una situació d’inferioritat, i, doncs, de la superioritat de l’espanyol. El burgès català parlarà castellà als seus fills perquè la minyona és castellana. Un cantaire de la cançó de revolta cantarà en castellà perquè sinó els immigrants arribats d’Andalusia no l’entendrien. No podem fer afirmacions nacionals gaire fortes perquè sinó els immigrants s’enfadarien. Algú havia dit que els catalans “teniem un rei al cos”, però, en realitat, quan un català es refereix a si mateix s’anomena “un servidor”. És cert, potser, que el català té a vegades una reacció de menyspreu contra el poble dominador. Però, els psicòlegs diuen que el menyspreu és manifestació d’un complexe d’inferioritat.

Aquest conjunt psicològic dels catalans s’ha complicat en la darrera generació amb un complexe de culpabilitat. Molta gent, especialment entre les generacions velles, creuen, equívocadament, que si avui el poble català és ofegat i perseguit pels espanyols és a causa de les nostres culpes. Si nosaltres ens haguéssim deixat assimilar i ens haguéssim integrat completament dins el poble castellà i no haguéssim emprés la Renaixença i  el Moviment Nacional que culminà en el règim autonòmic de 1931-39, no hi haguera hagut cap motiu per a que els “espanyols” empreguessin la lluita actual contra la llengua, la cultura, l’economia i la personalitat nacional dels catalans. Som nosaltres mateixos  els únics responsables, creuen alguns ignorants amb ànima d’esclau.

Una mostra semblant de complexe de culpabilitat s’extengué també entre la nostra gent després de 1714. Durant tot el segle XVIII, i d’acord amb les ideees de la monarquia absoluta i paternalista de l’època, hi hagué catalans que trobaren just que els Borbons ens oprimissin tota vegada que els catalans s’havien revoltat contra el règim bondadós paternal d’aquesta  dinastia. Talment un pare castiga un fill desobedient.

Aquest procés, menat pels dominadors, d’anar d’infiltrant en la consciència del poble català aquest complexe de culpabilitat es troba avui estés en grau considerable en la nostra gent. N’hi ha inclús que reaccionen contra l’amor dels catalans a la seva terra des d’un punt de lluita de classes per considerar que el catalanisme ha estat predominantment un moviment de la classe mitjana i la petita burgesia. Així la consciència d’una nova culpa ha estat injustament creada en l’esperit dels catalans.

Podem preguntar-nos quin és, al capdavall, l’efecte que produeix en un poble l’extensió d’aquest complexe de culpabilitat. Mentre els catalans es donguin cops al pit com a culpables i penitents mai no tindran el coratge d’alçar-se dempeus i defensar resoltament la seva pròpia personalitat i la justícia de la seva causa en voler-se  alliberar d’una dominació estrangera, i mentres es considerin febles i inferiors als dominadors mai no tindran valentia per a revoltar-se contra aquests i conquerir la llibertat.

Quines són les causes d’aquest doble complexe d’inferioritat i de culpabilitat ? Com ens podem alliberar d’aquest complexes d’inferioritat i culpabilitat ? Fins on arribarem si no reeixim a alliberar-nos d’aquesta profunda abjecció i d’ells ?

Heus ací uns punts que són de transcendència vital. Demanem, doncs, a tots els nostres lectors i en especial als joves, que reflexionin sobre la situació moral dels catalans d’avui. Els nostres lectors tindran el seu cercle d’amics.  Proposem, doncs, a tots que en llurs converses parlin i discuteixin aquest tema. Que procurin esbrinar les causes de l’inferioritat i la culpabilitat que equívocadament sentim, i que procurin igualment cercar-ne els remeis per a retornar al nostre poble la tranquilitat d’una consciència neta i una consciència de superioritat. Sobretot demanem a tots que ens escriguin i ens comuniquin llurs impressions, i el resultat de llurs converses en els cercles de llurs amics, i les iniciatives de tots per a refer i enfortir la moral del nostre poble”.

  1. CNC: “Complejo de inferioridad y complejo de culpabilidad”

    En el boletín número 141 del Servicio de Información Nacional Catalán, editado en Londres por el ‘Consell Nacional Català’, correspondiente al 25 diciembre de 1969 aparece en portada ese artículo que encuentro adecuado reproducir:

    “Mucha gente se pregunta cuál puede ser la causa de la decadencia del carácter de los catalanes de hoy. En tiempos pasados ​​nuestro pueblo había tenido fama de ser belicoso y revolucionario. Véase, por ejemplo, el estudio del historiador Ferran Soldevila, “Los catalanes y el espíritu belicoso”.

    No hace falta ir lejos en nuestra historia para encontrar confirmado este espíritu. Basta con mirar al siglo pasado. Los liberales estaban siempre a punto de sublevarse y levantar barricadas por las calles de Barcelona, ​​de Reus o de Figueres. Los tradicionalistas cogían el fusil y se echaban al monte con las partidas de guerrilleros.

    Es difícil encontrar una explicación del contraste con la actitud de pasividad sumisa de los catalanes de hoy. Hay quien se excusa diciendo que hoy los catalanes viven bien. Pero también, en las condiciones del siglo pasado, vivían bien y mejor que otros pueblos del Estado español. Hoy los vascos también viven bien, tanto o más que los catalanes, y con una ‘renta per cápita’ superior a la nuestra. Y, sin embargo, tienen la dignidad y la valentía de luchar para defenderse.

    Ferran Soldevila atribuye el actual debilitamiento nuestro a las bajas considerables de nuestra juventud en la batalla del Ebro. Pero desde entonces existe toda una nueva generación que ha venido a llenar estos vacíos sin demostrar un espíritu combativo igual a los jóvenes de ahora hace una generación. Quizás podríamos decir que el movimiento catalán ha sido excesivamente cultural e intelectual, lo que le ha desviado del esfuerzo físico necesario para defenderse y liberarse como los demás pueblos oprimidos han hecho.

    Sea como fuere, queda sin respuesta el inquirir las causas de la debilidad, apocamiento, pasividad y abulia de los catalanes de hoy. Señalamos que el catalán actual sufre de dos complejos: un complejo de inferioridad frente a los españoles y un complejo de culpabilidad, como si nosotros fuéramos los responsables de las infamias actuales.

    Hemos estado tantos años dominados, perseguidos y aporreados durante tantas centurias que nuestras relaciones con el pueblo dominador, perseguidor y aporreador se han visto afectadas. Sin querer confesarlo, en el fondo del subconsciente, el catalán se siente dominado y, por consiguiente, en situación de inferioridad en relación a los españoles. Trabajar, procurar vivir bien y pagar contribuciones a los “españoles” es algo que los catalanes encuentran muy normal. De la misma forma que han llegado a encontrar normal que los españoles de oficio sean los gobernantes y gobernadores, los funcionarios, los policías, los militares y los recaudadores de contribuciones. La dominación “española” ha roto la evolución normal del pueblo catalán y de su carácter.

    Nadie puede decir que la reacción de un catalán hacia un “español” sea la reacción de odio del oprimido contra el opresor. Muy al contrario, es la aceptación pasiva de una situación de inferioridad y, por tanto, de la superioridad del español. El burgués catalán hablará castellano a sus hijos porque la criada es castellana. Un cantante de la canción de protesta cantará en castellano porque si no los inmigrantes llegados de Andalucía no la entenderían. No podemos hacer afirmaciones nacionales muy fuertes porque si no los inmigrantes se enfadarían. Alguien había dicho que los catalanes “teníamos un rey en el cuerpo”, pero, en realidad, cuando un catalán se refiere a sí mismo se llama “un servidor”. Cierto, quizás, que el catalán tiene a veces una reacción de desprecio contra el pueblo dominador. Sin embargo, los psicólogos dicen que el desprecio es manifestación de un complejo de inferioridad.

    Este conjunto psicológico de los catalanes se ha complicado en la última generación con un complejo de culpabilidad. Mucha gente, especialmente entre las generaciones viejas, creen, equivocadamente, que si hoy el pueblo catalán está ahogado y perseguido por los españoles se debe a nuestras culpas. Si nosotros nos hubiéramos dejado asimilar y nos hubiéramos integrado completamente en el pueblo castellano y no hubiéramos emprendido la Renaixença y el Movimiento Nacional que culminó en el régimen autonómico de 1931-39, no hubiera habido ningún motivo para que los “españoles” emprendieran la lucha actual contra la lengua, la cultura, la economía y la personalidad nacional de los catalanes. Somos nosotros mismos los únicos responsables, creen algunos ignorantes con alma de esclavo.

    Una muestra parecida de complejo de culpabilidad se extendió también entre nuestra gente después de 1714. Durante todo el siglo XVIII, y de acuerdo con las ideas de la monarquía absoluta y paternalista de la época, hubo catalanes que encontraron justo que los Borbones nos oprimieran toda vez que los catalanes se habían sublevado contra el régimen bondadoso paternal de esta dinastía. Como un padre castiga a un hijo desobediente.

    Este proceso, llevado por los dominadores, de ir de infiltrando en la conciencia del pueblo catalán, este complejo de culpabilidad se encuentra hoy extendido en grado considerable en nuestra gente. Los hay incluso que reaccionan contra el amor de los catalanes a su tierra desde un punto de lucha de clases por considerar que el catalanismo ha sido predominantemente un movimiento de la clase media y la pequeña burguesía. Así, la conciencia de una nueva culpa ha sido injustamente creada en el espíritu de los catalanes.

    Cabe preguntarse cuál es, al fin y al cabo, el efecto que produce en un pueblo la extensión de este complejo de culpabilidad. Mientras los catalanes se golpeen en el pecho como culpables y penitentes nunca tendrán el coraje de alzarse en pie y defender resueltamente su propia personalidad y la justicia de su causa al quererse liberar de una dominación extranjera, y mientras se consideren débiles e inferiores a los dominadores nunca tendrán valentía para sublevarse contra éstos y conquistar la libertad.

    ¿Cuáles son las causas de este doble complejo de inferioridad y de culpabilidad? ¿Cómo nos podemos liberar de este complejo de inferioridad y culpabilidad? ¿Hasta dónde llegaremos si no logramos liberarnos de esta profunda abyección y de ellos?

    He aquí unos puntos que son de trascendencia vital. Pedimos, pues, a todos nuestros lectores y especialmente a los jóvenes, que reflexionen sobre la situación moral de los catalanes de hoy. Nuestros lectores tendrán su círculo de amigos. Proponemos, pues, a todos que en sus conversaciones hablen y discutan este tema. Que procuren averiguar las causas de la inferioridad y la culpabilidad que sentimos equívocamente, y que procuren igualmente buscar sus remedios para devolver a nuestro pueblo la tranquilidad de una conciencia limpia y una conciencia de superioridad. Sobre todo pedimos a todos que nos escriban y comuniquen sus impresiones, y el resultado de sus conversaciones en los círculos de sus amigos, y las iniciativas de todos para rehacer y fortalecer la moral de nuestro pueblo”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!