Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

23 de juliol de 2022
1 comentari

Anotacions sobre Gazte Koordinadora Sozialista i Horitzó Socialista

El proppassat 17 d’aqueix mes Vilaweb informava de l’escissió haguda a Arran: “un grup d’assemblees marxa i crea Horitzó Socialista”. Atesa la meva distància generacional i ideològica amb aqueix col·lectiu només puc opinar a partir de la lectura dels seus textos però ho faig amb la voluntat d’interpretar el sentit de la seva evolució ara que estic enllestint l’actualització fins als nostres dies de l’assaig “Catalunya qüestió d’estat, (1968-1993). Vint-i-cinc anys d’independentisme català” (Edicions El Mèdol, 1994).

Uns amics abertzales m’han parlat d’un grup de similars característiques sorgit l’any 2019 del si de l’esquerra independentista basca, Gazte Koordinadora Sozialista. Comparant els documents publicats per uns i altres, trobo punts en comú no solament en els seus plantejaments de futur, sinó en els que rebutgen de les organitzacions de les quals procedeixen, (Arran/CUP, però també ERC) i EH Bildu.

En primer lloc, salta a la vista que ambdues escissions estan protagonitzades per gent jove que es radicalitza a partir de plantejaments anticapitalistes de caire socialista/comunista, no pas per prioritzar l’alliberament nacional com a factor preeminent i aglutinador d’una majoria social capaç de liderar la ruptura democràtica amb el poder espanyol. La ineptitud constatable en la trajectòria recent de CUP/Arran i EH Bildu per liderar l’independentisme interclassista i ideològicament transversal no figura entre les causes essencials de la ruptura. La resposta de Arkaitz Rodriguez secretari general de Sortu qualificant de «reaccionaris» a GKS mostra la manca d’autocrítica i capacitat d’anàlisi de la realitat nacional dels dirigents de l’esquerra abertzale en la darrera dècada.

En el cas dels escindits d’Arran la recerca d’una explicació a la sobtada i majoritària claudicació dels dirigents independentistes al mateix octubre del 2017 divulgant, immediatament, la brama que el referèndum d’autodeterminació de l’1-O havia estat una desfeta nacional catalana no figura entre les seves prioritats. Sense autocrítica per la manca de preparació d’estructures d’estat, ni reflexió honesta i oberta a partir dels termes reals del conflicte, el discurs propagandista de la derrota que escampen principalment Oriol Junqueras i els acòlits d’ERC ha esdevingut hegemònic i tranversal des del PDECat a la CUP (el cas d’Anna Gabriel és ben il·lustratiu i amb la complicitat activa dels assessors jurídics de l’esquerra abertzale). I això en un moment històric en el qual l’estat profund mostra com mai des del 1975 el caràcter opressiu i la voluntat manifesta d’acabar amb la nació catalana. També és una claudicació inèdita entre els moviments d’alliberament nacional contemporanis (Hong Kong, Nova Caledònia, Escòcia, Irlanda del Nord) que, malgrat les adversitats de diversa intensitat a les quals han de fer front, tots ells mantenen els seus principis i objectius.

En segon lloc, la causa profunda de la crisi de l’esquerra independentista basca i catalana és l’abandó de la noció d’opressió/alienació nacional que ha caracteritzat l’independentisme des del 1968 ençà. L’esquerra “nacional” cerca compartir espais amb el progressisme que no assumeixen el poble català com a subjecte polític (pel PSC i els Comuns la nació és Espanya). L’eixamplament de la base sobiranista per aquesta via és una ficció, incapaç de concretar-se en un projecte de transformació social, menysté el potencial del nacionalisme com alternativa transformadora capaç d’aglutinar els interessos de la població que es veu perjudicada per la dependència econòmica i política del nostre país. L’eix Catalunya-Espanya que hauria de permetre articular blocs sociopolítics contraposats: d’una banda, els que es beneficien (de manera real o imaginada) de la dependència i d’altra banda, els que en són realment perjudicats (en tinguin consciència o no) es deliberadament desdibuixat per prioritzar el fictici dreta/esquerra. L’abandó de la reivindicació nacional per centrar-se en la lluita contra el capitalisme que GKS i HS protagonitzen només és la versió extrema i explícita de l’esquerranisme woke, abstracte i banal, que han assumit EH Bildu i CUP/ERC. Formalment tots plegats mantenen l’àmbit nacional respectiu (Països Catalans i Euskal Herria) però en els continguts no hi ha sentiment d’identitat nacional, ni patriotisme, ni consciència que la prioritat és la independència. Ans al contrari, l’obsessió per designar el PNB i els postconvergents com a enemics preferents es palesa (l‘assetjament a Puigdemont per part d’ERC i CUP/Endavant -no pas Poble Lliure- n’és la prova).

La conseqüència de l’abandó del projecte nacional català és la implicació de la reforma del sistema espanyol. A partir del 2019 el PSOE de Pedro Sánchez engega una contrareforma recentralitzadora sense modificar la Constitució via Tribunal Constitucional i poder judicial. Sense haver d’oferir res a canvi ja ha aconseguit desactivar l’Spanish Revolution de Podemos, ha doblegat l’esquerra abertzale i ha desactivat, amb el pacte amb ERC via taula de diàleg, bona part de l’independentisme català. Noranta-un anys més tard, Bildu, ERC i Podemos/Comuns, apunten a un nou pacte de Sant Sebastià per ajudar el PSOE a reformar Espanya, com si aqueix partit no fos peça clau del règim 39/78, i com si tots sumats hores d’ara no disposessin ja de la majoria suficient a les Corts espanyoles per a concretar aqueixos propòsits. El sistema de dominació política, espoliació econòmica i substitució lingüística es manté inqüestionat perquè el PSOE és percebut com un mal menor respecte del bloc PP/VOX, quan és, en realitat, el principal garant del manteniment de l’ordre estatal que fa possible aquest sistema.

La reivindicació de la identitat nacional permet bastir projectes polítics que inclouen les reivindicacions socials, no pas a l’inrevés, i no solament als Països Catalans sinó arreu dels pobles presoners del Regne d’Espanya. Però el post-nacionalisme contra-identitari és hegemònic i transversal des de la CUP als Comuns, passant per ERC, Òmnium i també part de Junts. L’absència del patriotisme republicà com a sistema de valors del nou país fa que el procés sobiranista hagi estat substituït per l’objectiu d’una quimèrica república multicultural sense base nacional ni identitat compartida que encobreix la claudicació d’un veritable projecte de reconstrucció nacional català (també perceptible en l’esquerra abertzale que opta per banalitzar el conflicte nacional amb el poder espanyol).

Per capgirar la tendència claudicant d’ençà el 2017 i fer front a l’amenaça existencial que l’integrisme nacional espanyol està menant contra la catalanitat en tots els àmbits i arreu dels Països Catalans cal en primer lloc prendre consciència d’aqueixa realitat i recuperar els noms de cada cosa: la llengua, la identitat i el nacionalisme. El nacionalisme no és, com es vol fer creure des dels mitjans de comunicació addictes a l’ordre establert, una problemàtica deslligada de les relacions de poder dins d’una societat. Ben al contrari, el nacionalisme espanyol es l’element cohesionador dels sectors que exerceixen l’hegemonia social i política que l’Estat representa (i que aplega també l’adhesió de la població que no participa dels rèdits però se sent identificada amb les representacions mítiques d’aquest). El nacionalisme català és combatut des de tots els poders pel seu potencial aglutinador d’una majoria social amb unes necessitats socials, culturals contradictòries amb les prioritats imposades per l’ordre estatal i intenta articular alhora un discurs social i nacional, mentre que des de l‘espanyolisme s’intenta desvincular ambdós aspectes. Els anticapitalistes autòctons -bascos i catalans- no podran ser mai majoritaris prescindint de l’alliberament nacional.

Sobre la base de la recuperació de la llengua, la identitat i el nacionalisme la causa nacional catalana es pot rellançar brandant tres principis: a) el de la legitimitat històrica d’un poble que ha estat lliure, que ha estat ocupat per la força de les armes i que lluita per recuperar el seu estat, b) el de la democràcia que demana poder decidir el futur col·lectiu front a un ordre estatal que nega aqueix dret i c) el de la supervivència, és a dir, la independència com a única sortida viable a un règim arbitrari que discrimina sistemàticament els interessos econòmics, socials i les perspectives de prosperitat dels ciutadans dels Països Catalans. GKS i HS reflecteixen en els seus propòsits quimèrics les mancances reals de CUP/ERC i EH Bildu.

Post Scriptum, 4 d’agost del 2022.

Arnau Lleonart Fernàndez descriu, avui a Vilaweb, “Els motius de la ruptura d’Arran: què és i què proposa Horitzó Socialista?”, llegint el que diuen aqueixos nous “metges soviètics” (els d’aquell règim que diagnosticaven en els altres les pròpies cabòries), és que estan en contra de la llibertat de les persones i els pobles i disposats a fer-se còmplices de tots els totalitarismes que volen acabar amb les societats obertes occidentals, també la catalana. Aqueix capteniment no és pas nou, ans al contrari niua al si de la CUP des dels seus orígens, i és perceptible en l’absència de crítica als règim totalitaris on van de visita (Gaza, Venezuela, Corea del Nord) i la manca de solidaritat amb els pobles que en pateixen la dominació.

En la seva follia fan seva la impostura de tots aquells que diuen estar contra els nacionalismes, que vol dir que realment només estan contra la llibertat del seu propi poble. Dissortadament, tot fa preveure que el lema “construïm el present socialista” brandat pels petits dictadors d’Horitzó Socialista consistirà en una agressió des de la rereguàrdia (com els faiets dels anys trenta) contra l’independentisme català.

Post Scriptum, 4 de setembre del 2022.

Retornat d’una escapada al País Basc, veient les nombroses pancartes de GKS en molts pobles i escoltant les reflexions dels abertzales de la meva generació, crec dissortadament que les percepcions avançades en aqueix apunt estan confirmades: ruptura generacional i banalització de l’independentisme en pro d’un comunisme abstracte, inofensiu per l’ordre estatal espanyol. Per exemple, la manifestació d’ahir a Altsasu segons “Notícias de Navarra“: “Cientos de personas piden en Altsasu la retirada de la policía durante el Ospa Eguna. El lema era Poliziarik ez. Lagileon aurkako errepresioa gelditu (Policía no. Detengamos la represión contra los trabajadores) tal y como se podía leer en la pancarta que ha encabezado la marcha). “Nos encontramos a las puertas de la mayor crisis que hemos conocido y la burguesía está justificando y defendiendo, con todas sus fuerzas y medios, el papel que ejercen sus matones uniformados”, han señalado al finalizar la manifestación”. És a dir, el cas dels joves d’Altsasu és un enfrontament burgesia/treballadors, no pas ocupació espanyola/poble basc.

Pel que fa als orígens del grup, és significativa aqueixa informació breu apareguda l’1 de juliol d’enguany a Gara i signada per “Jopuntua”: “Sobre GKS“.

“El Movimiento Socialista tiene como objetivo organizar y liderar una revolución socialista a nivel continental o mundial para instaurar la dictadura del proletariado a gran escala

Mucha gente ha conocido a GKS y al Movimiento Socialista este fin de curso a través de los altavoces nada inocentes de ETB y los medios del Grupo Noticias y de Vocento. Me animo a traer unas líneas sobre el tema a esta columna sin ninguna intención de verme arrastrado al fango.

GKS se presentó en público en febrero de 2019 pero el fenómeno juvenil de rechazo frontal a la estrategia de la izquierda abertzale venía de antes. Después del proceso de debate Abian (2015-2016), condicionado por un blog anónimo, un grupo, también anónimo, hizo pública una larga y elaborada ponencia de cara al congreso de Ernai de 2017 en la que planteaban que la organización juvenil rompiera con la izquierda abertzale. No lo consiguieron y, finalizado el congreso, siguieron organizándose discretamente a la par que expresaban, a través de las redes sociales y desde el anonimato, su abierto desprecio por la izquierda abertzale y su apuesta política. Intenté debatir con algunos de ellos en redes y descubrí a unos jóvenes muy formados pero sin ninguna capacidad o voluntad de debatir sin faltar al respeto. La arrogancia exasperante y los insultos de algunos de ellos me hartaron. Los bloqueé y silencié a otros. Me ocuparon otras cosas y el tiempo me alejó del tema.

El Movimiento Socialista tiene como objetivo organizar y liderar una revolución socialista a nivel continental o mundial para instaurar la dictadura del proletariado a gran escala como paso previo a la consecución de una sociedad comunista. Entienden a la izquierda abertzale, a EH Bildu y a los movimientos sociales que no pueden fagocitar como obstáculos en el camino a la consecución de sus objetivos y confrontan con cada vez más beligerancia contra todos los que están a su alcance. Lo sé, hay excepciones, pero son eso: excepciones.

Resulta fascinante que, teniendo una preparación teórica admirable, hagan el análisis que hacen, se crean semejante quimera y estén generando confrontaciones en el ámbito popular. Me pregunto qué harán cuando su vía se agote, si admitir lo erróneo de su análisis o echar la culpa a los demás. No soy muy optimista”.

Post Scriptum, 19 de setembre del 2022.

Eixamplant l’escletxa cap al no res: “Es disolen els dos nuclis més grossos del SEPC a la Universitat de Barcelona. El trencament eixampla la ferida oberta per l’escissió d’Horitzó Socialista”.

Post Scriptum, 25 de setembre del 2022.

Punyent reflexió de Joana Gorina avui a Llibertat.cat: “Escissió o submissió?

Post Scriptum, 16 de novembre del 2022.

Un exemple de reinterpretació esbiaixada de la història per tal de deslegitimar el nacionalisme en nom del comunisme aparegut al digital Gedar el proppassat 9 d’aqueix mes: “Lucha de clases en la izquierda abertzale en los años 70. La izquierda abertzale ha experimentado en su evolución una intensa lucha de clases en su interior. Repasamos las tendencias proletarias dentro de la misma durante su apogeo alrededor de la década de 1970, sus distintas vías y su derrota histórica.”

Post Scriptum, 1 de gener del 2023.

Ahir, El Mundo publicava aqueixa “notícia” (sense contingut novedós) per donar ales a l’operació d’estat consistent a suplantar l’independentisme pel socialisme i no solament a Euskal Herria: “Los abertzales ‘comunistas’ se imponen en Euskadi a EH Bildu y se alían con grupos radicales del resto de España. Gazte Koordinador Sozialista (GKS) se moviliza con los independentistas catalanes de Horitzó y se presenta ante grupos de Madrid y Burgos”. Mentrestant EH Bildu fa de satèl·lit del PSOE.

Post Scriptum, 20 de setembre del 2023.

Precisament al País Valencià,  una de les parts de la nació on és més precària la salut del nacionalisme, és on sorgeix el contra-independentisme sota l’aparença d’internacionalisme socialista abstracte i banal. Lluc Soler imparteix doctrina: “De la impotència del nacionalisme revolucionari” des d’Horitzó Socialista i ahir s’hi presenta l’Organització Juvenil Socialista (OJS).

  1. Luis Martínez Garate ha traduït al castellà aqueix apunt:

    Anotaciones sobre Gazte Koordinadora Sozialista y Horizonte Socialista

    El pasado 17 de ese mes Vilaweb informaba de la escisión habida en Arran: “un grupo de asambleas se va y crea ‘Horizonte Socialista’”. Dada mi distancia generacional e ideológica con ese colectivo sólo puedo opinar a partir de la lectura de sus textos pero lo hago con la voluntad de interpretar el sentido de su evolución ahora que estoy ultimando la actualización hasta nuestros días de el ensayo “Cataluña cuestión de Estado, (1968-1993). Veinticinco años de independentismo catalán” (Edicions El Mèdol, 1994).

    Unos amigos abertzale+s me han hablado de un grupo de similares características surgido en 2019 del seno de la izquierda independentista vasca, Gazte Koordinadora Sozialista. Comparando los documentos publicados por unos y otros, encuentro puntos en común no sólo en sus planteamientos de futuro, sino en los que rechazan de las organizaciones de las que proceden, (Arran/CUP, pero también ERC) y EH Bildu.

    En primer lugar, salta a la vista que ambas escisiones están protagonizadas por gente joven que se radicaliza a partir de planteamientos anticapitalistas de cariz socialista/comunista, no para priorizar la liberación nacional como factor preeminente y aglutinador de una mayoría social capaz liderar la ruptura democrática con el poder español. La ineptitud constatable en la reciente trayectoria de CUP/Arran y EH Bildu para liderar el independentismo interclasista e ideológicamente transversal no figura entre las causas esenciales de la ruptura. La respuesta de Arkaitz Rodriguez secretario general de Sortu calificando de «reaccionarios» a GKS muestra la falta de autocrítica y capacidad de análisis de la realidad nacional de los dirigentes de la izquierda aberzale en la última década.

    En el caso de los escindidos de Arran la búsqueda de una explicación a la repentina y mayoritaria claudicación de los dirigentes independentistas en el mismo octubre de 2017 divulgando, de inmediato, la especie de que el referéndum de autodeterminación del 1-O había sido un descalabro nacional catalán no figura entre sus prioridades. Sin autocrítica por la falta de preparación de estructuras de Estado, ni reflexión honesta y abierta a partir de los términos reales del conflicto, el discurso propagandístico de la derrota que esparcen principalmente Oriol Junqueras y los acólitos de ERC se ha convertido en hegemónico y transversal desde del PDECat hasta la CUP (el caso de Anna Gabriel es ilustrativo y con la complicidad activa de los asesores jurídicos de la izquierda abertzale). Y eso en un momento histórico en el que el Estado muestra como nunca desde 1975 el carácter opresivo y la manifiesta voluntad de acabar con la nación catalana. También es una claudicación inédita entre los movimientos de liberación nacional contemporáneos (Hong Kong, Nueva Caledonia, Escocia, Irlanda del Norte) que a pesar de las adversidades de diversa intensidad a las que deben hacer frente, todos ellos mantienen sus principios y objetivos.

    En segundo lugar, la causa profunda de la crisis de la izquierda independentista vasca y catalana es el abandono de la noción de opresión/enajenación nacional que ha caracterizado al independentismo desde 1968 a esta parte. La izquierda “nacional” busca compartir espacios con el progresismo que no asumen el pueblo catalán como sujeto político (para el PSC y los Comunes la nación es España). La ampliación de la base soberanista por esta vía es una ficción, incapaz de concretarse en un proyecto de transformación social, menosprecia el potencial del nacionalismo como alternativa transformadora capaz de aglutinar los intereses de la población que se ve perjudicada por la dependencia económica y política de nuestro país. El eje Cataluña-España que debería permitir articular bloques sociopolíticos contrapuestos: por un lado, los que se benefician (de forma real o imaginada) de la dependencia y por otra parte, los que son realmente perjudicados (tengan o no conciencia de ello) es deliberadamente desdibujado para priorizar el ficticio derecha/izquierda. El abandono de la reivindicación nacional para centrarse en la lucha contra el capitalismo que GKS y HS protagonizan sólo es la versión extrema y explícita del izquierdismo ‘woke’, abstracto y banal, que han asumido EH Bildu y CUP/ERC. Formalmente todos mantienen el ámbito nacional respectivo (Països Catalans y Euskal Herria) pero en los contenidos no hay sentimiento de identidad nacional, ni patriotismo, ni conciencia de que la prioridad es la independencia. Al contrario, la obsesión por designar al PNV y a los postconvergentes como enemigos preferentes es manifiesta (el asedio a Puigdemont por parte de ERC y CUP/Endavant -no Poble Lliure- es la prueba).

    La consecuencia del abandono del proyecto nacional catalán es la implicación de la reforma del sistema español. A partir de 2019 el PSOE de Pedro Sánchez pone en marcha una contrarreforma recentralizadora sin modificar la Constitución vía Tribunal Constitucional y poder judicial. Sin tener que ofrecer nada a cambio ya ha conseguido desactivar la ‘Spanish Revolution’ de Podemos, ha doblegado a la izquierda aberzale y ha desactivado, con el pacto con ERC vía mesa de diálogo, buena parte del independentismo catalán. Noventa y un años más tarde, Bildu, ERC y Podemos/Comunes, apuntan a un nuevo pacto de San Sebastián para ayudar al PSOE a reformar España, como si este partido no fuera pieza clave del régimen 39/78, y como si todos sumados en estos momentos no dispusieran ya de la mayoría suficiente en las Cortes españolas para concretar esos propósitos. El sistema de dominación política, expoliación económica y sustitución lingüística se mantiene incuestionado porque el PSOE es percibido como un mal menor respecto al bloque PP/VOX, cuando es, en realidad, el principal garante del mantenimiento del orden estatal que hace posible este sistema.

    La reivindicación de la identidad nacional permite construir proyectos políticos que incluyen las reivindicaciones sociales, no al revés, y no sólo en los Països Catalans sino en todos los pueblos prisioneros del Reino de España. Pero el post-nacionalismo contra-identitario es hegemónico y transversal desde la CUP a los Comunes, pasando por ERC, Òmnium y también parte de Junts. La ausencia del patriotismo republicano como sistema de valores del nuevo país hace que el proceso soberanista haya sido sustituido por el objetivo de una quimérica república multicultural sin base nacional ni identidad compartida que encubre la claudicación de un verdadero proyecto de reconstrucción nacional catalán (también perceptible en la izquierda aberzale que opta por banalizar el conflicto nacional con el poder español).

    Para dar la vuelta a la tendencia claudicante desde 2017 y hacer frente a la amenaza existencial de que el integrismo nacional español está conduciendo contra la catalanidad en todos los ámbitos y en los Países Catalanes es necesario en primer lugar tomar conciencia de esa realidad y recuperar los nombres de cada cosa: la lengua, la identidad y el nacionalismo. El nacionalismo no es, como quiere hacerse creer desde los medios de comunicación adictos al orden establecido, una problemática desligada de las relaciones de poder dentro de una sociedad. Por el contrario, el nacionalismo español es el elemento cohesionador de los sectores que ejercen la hegemonía social y política que el Estado representa (y que reúne también la adhesión de la población que no participa de los réditos pero se siente identificada con las representaciones míticas de éste). El nacionalismo catalán es combatido desde todos los poderes por su potencial aglutinador de una mayoría social con unas necesidades sociales, culturales contradictorias con las prioridades impuestas por el orden estatal e intenta articular al mismo tiempo un discurso social y nacional, mientras que desde el el españolismo se intenta desvincular ambos aspectos. Los anticapitalistas autóctonos -vascos y catalanes- nunca podrán ser mayoritarios prescindiendo de la liberación nacional.

    Con base en la recuperación de la lengua, la identidad y el nacionalismo la causa nacional catalana puede relanzarse blandiendo tres principios: a) el de la legitimidad histórica de un pueblo que ha sido libre, que ha sido ocupado por la fuerza de las armas y que lucha por recuperar su Estado, b) el de la democracia que pide poder decidir el futuro colectivo frente a un orden estatal que niega ese derecho y c) el de la supervivencia, es decir, la independencia como única salida viable a un régimen arbitrario que discrimina sistemáticamente los intereses económicos, sociales y las perspectivas de prosperidad de los ciudadanos de los Països Catalans. GKS y HS reflejan en sus propósitos quiméricos las carencias reales de CUP/ERC y EH Bildu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!