Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

17 de setembre de 2007
5 comentaris

Vaga a RENFE: en quin país viuen?

Prenc prestat el titular d’aquest post del comunicat que ha fet públic la Confederació Sindical de Catalunya en relació a la vaga anunciada pels dies 25 i 26 de setembre i 1 i 2, 11 i 15 d’octubre per part de CCOO, UGT, SEMAF i CGT contra l’eventual traspàs de la xarxa de rodalies a la Generalitat de Catalunya.

Allò més sorprenent d’aquest anunci és que, hores d’ara, encara no es coneix si el traspàs s’efectuarà realment, (ahir ho va anunciar Zapatero a la Festa de la Rosa del PSC però això no és garantia de res), i els sindicats esmentats des de la seu central a Madrid ja han anunciat mobilitzacions. Formalment ho fan per garantir les condicions de treball del personal ferroviari però aquest ràpida reacció contrasta amb el silenci que han mantingut davant la reiterada fallida del servei als usuaris catalans des de l’agost ençà.

La resposta de la representació dels afiliats catalans arran de l’anunci de vaga encara està per veure, segur que és de contrarietat, sabedors com són de l’estat d’opinió de la població respecte d’aquest serveis de titularitat estatal. Com comentava amb el meu amic Cesc Poch, i altres companys que conec d’UGT, serà un d’aquells moments que fan aflorar totes les contradiccions que el treball sindical dintre de les centrals hegemòniques comporta quan es fa des d’un inequívoc compromís amb els treballadors i el país. Confio en la capacitat d’influència dels companys que es troben en aquesta conjuntura i tant de bo es produeixi una correcció en  positiu del plantejament inicial dels convocants, i si no és així en una resposta sindical, cívica i política a l’alçada del repte plantejat. El paper dels agents sindicals en el procés de construcció nacional serà fonamental i aquest conflicte, segons com es resolgui, pot ser un preludi d’altres que vindran en el futur.  

  1. Ens la fan  i la manxen la guerra nacional. Nosaltres els catalans no l’hem fet mai. L’experiència de l’estatut del 2005 / 2006 es molt important i fonda  i marca canvi en les consciències. L’han fet molt grossa.

  2. La UGT de Catalunya a favor del traspàs de rodalies, però reclama més informació al Govern sobre com afectara als treballadors

    BARCELONA, 13 de setembre (EUROPA PRESS)

    El secretari general de la federació de Transports d’UGT de Catalunya,
    Joan Moreno, ha defensat avui que els sindicats no estan en contra del
    traspàs de Rodalies a la Generalitat, però ha reivindicat que els
    treballadors han de conèixer "com els afectarà aquest canvi de
    competències".

    En declaracions a Europa Press, Moreno ha insistit que "des d’un
    principi UGT de Catalunya va reclamar que es complís l’Estatut i es
    produís el canvi de competències", però va matisar que això "ha d’anar
    acompanyat de la informació pertinent sobre les condicions laborals que
    tindran els treballadors de Renfe davant d’aquesta nova situació".

    Per a UGT de Catalunya el que seria negatiu "és que després del
    traspàs, la Generalitat oferís el servei de Rodalies a través d’una
    altra operadora, potser privada", en primer lloc pels perjudicis que
    comportaria als treballadors de l’actual operadora i en segon perquè és
    l’empresa pública "la que millor coneix" la manera com aquest negoci
    cal desenvolupar a Catalunya.

    Amb tot, Moreno ha reconegut que Renfe "no ha prestat un servei
    en condicions als seus usuaris", i ha assegurat que això és fruit d’una
    falta d’inversions els últims anys i d’una falta de treballadors i de
    material rodant, que hauria de solucionar-se si el traspàs de
    competències està acompanyat de més dotacions econòmiques.  

    UNA COMISSIÓ PER INFORMAR ELS TREBALLADORS.

    Davant d’aquesta situació, UGT de Catalunya ha proposat la
    creació d’una comissió entre els sindicats i la Generalitat "per
    debatre i determinar" les condicions laborals que es materialitzarà el
    traspàs.

    Moreno ha confessat que des de la Generalitat han rebut "amb bona
    predisposició" la creació d’aquesta comissió, que encara no té data per
    a la primera reunió, però que "podria arribar a curt termini".

    En aquest sentit, Moreno ha criticat que tot i que ja hi ha data
    per al traspàs –l’1 de gener– el Ministeri de Foment no ha informat
    com es desenvoluparà aquest traspàs i ha posat èmfasi que els gairebé
    1.400 treballadors de Renfe a Catalunya "encara desconeixen com els
    afectarà aquest canvi de competències" i en quines condicions de
    treball estaran sota el paraigua de la Generalitat.

  3. em sembla bé que el canvi de titolaritat generi dubtes, però sense excesos. continuen sent funcionaris (o pseudo-funcionaris) i continuaràn tenint els drets adquirits que tenien quan depenien de l’estat (fins i tot l’absurd plus per piles que cobren tot i que ja no calguin)…..i és aquí on veig perduts als sindicats.

    caldria que fossin ells els primers en transmetre aquesta serenor i aquesta calma. canviar d’ens que et gestiona no implica pèrdua de qualitat de feina, per què a banda, no es diu que els maquinistes aniràn a les rutes d’andalusia, es diu que l’ens serà català. res més.

    als sindicats també cal exigir-los coherència en la forma de fer vida pública i/o política. el més trist però, és que, igual que passa amb la política, la dinàmica de partits (sindicats) prostitueix el concepte i acaben per defensar actes i actituts que haurien de ser destapades.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!