Vicent Luna i Sirera

Tirant al blanc

25 de març de 2011
0 comentaris

Un passeig pel nostre passat, Almisrà i el seu Tractat.

Aquest, ens permeté endinsar-nos des de la pròpia història personal passant per la biografia del propi rei, per acabar realitzant activitats de successió, duració, ordenació i simultaneïtat de l’època històrica, tot i amb l’objectiu adonar-se’n de  l’orige del País Valencià com a poble.

 


1.- Fitxa tècnica.

Títol: Un passeig pel nostre passat, Almisrà i el seu Tractat.

Autors: Susanna Francés i Tomàs i Vicent Luna i Sirera.

Edita: Comissió 750 Aniversari del Tractat d’Almisrà.

Distribució: Es lliurà un exemplar de la unitat diàctica a tots els centres educatius de l’Alcoià i el Comtat.

La unitat consta de :

a)      Quadern número 1: Pròleg, consideracions metodològiques, índex, mapes conceptuals i bibliografia.

b)      Quadern número 2: E. Infantil i 1r Cicle d’E. Primària.

          Conte.

          Pla de Treball: Qué sé?, Què vull saber?, Què puc fer? Què se ara?

c)      Quadern número 3: 2n i 3r Cicle d’E. Primària.

          Auca del Tractat d’Almisrà.

          Pla de Treball:  Què sé?, Què vull saber?, Què puc fer? Què se ara?

d)     Quadern número 3: E. Secundària.

          Text de la Crònica de Jaume I.

          Pla de Treball: Q uè sé?, Què vull saber?, Què puc fer? Què se ara?

e)      Joc: A la recerca del manuscrit

f)       Auca del Tractat d’Almisrà.

g)      Mapes de treball de comunicacions, masos, paratges, castells, itineraris i  relleu de la Vall de Biar.

h)      Textos del Llibre del fets o Crònica de Jaume I.

i)        Conte Oli, Oli olivera de l’escriptora Maria Conca.

j)        Gràfiques de població, retallable d’un castell i d’una corona, màscares…

k)      Llibre: El Tractat d’Almisrà 750 anys. Es tracta del text de la representació del Tractat de Salvador Domènech Llorens i revisat per Maria Conca i Josep Guia. Edita Universitat de València. 1994.

2.- Breu resum  de la unitat didàctica.

            Els treballs exposats fins ara són fruit de l’experiència personal a l’aula. Tres fets importants em marcaran la trajectòria professional a partir d’ara. Per una banda la implantació de la LOGSE l’any 1990, en segon lloc l’entrada al CEP d’Alcoi com assessor de Coneixement del Medi i per últim, la constitució d’un equip de treball estable amb la companya  Susanna Francés i Tomàs, que s’incorporà com  a assessora de Llengües a l’esmentat CEP.

            Per celebrar una altra commemoració, la del 750 Aniversari del Tractat d’Almirra, el Patronat organitzador d’aquest acte del Camp de Mirra ens va proposar la realització d’uns materials curriculars adreçats a l’alumnat d’Educació Infantil, Primària i Secundària. Aquest fet històric tan rellevant de la nostra història va ser l’eix central de tot el treball, però la veritable aportació va ser que l’àmbit d’estudi va ultrapassar la propia localitat, treballant ara continguts relacionats amb la comarca i d’altres, amb la pròpia història del País Valencià.

            Aquell Tractat, que significà un pacte entre el rei cataloano-aragonés i l’infant Alfonso de Castella,  va ser el fil conductor de tot el material estructurat al voltant del temps. Aquest, ens permeté endinsar-nos des de la pròpia història personal passant per la biografia del propi rei, per acabar realitzant activitats de successió, duració , ordenació i simultaneïtat de l’època històrica, tot i amb l’objectiu adonar-se’n de  l’orige del País Valencià com a poble.

 

3.- Objectius aconseguits.

3.1.- Objectius de l’alumnat.

1.      Entendre el diàleg com a única ferramenta per solucionar qualsevol tipus de conflictes.

2.      Conèixer la pròpia comarca i adonar-se’n que aquest fet històric va ser rellevant per delimitar les fronteres del nostre País.

3.2.- A nivell personal.

1.      Intentem incorporar algunes de les novetats didàctiques i pedagògiques del llenguatge propi de la LOGSE, adquirit en el nostre treball com a assessors.

2.      Descobrim una ferramenta molt important per al nostre treball que ens permet estructurar el coneixement: els mapes conceptuals.

3.      Aportar un material didàctic per a l’escola en valencià.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!