Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

23 d'agost de 2017
0 comentaris

Dia europeu commemoratiu de les víctimes del nazisme i de l’estalinisme

El 23 de setembre del 2008 el Parlament Europeu va acordar proclamar el 23 d’agost com a Dia Europeu Commemoratiu de les Víctimes de l’Estalinisme i del Nazisme amb el següent redactat:

“El Parlamento Europeo:

– Vista la Convención de las Naciones Unidas sobre la imprescriptibilidad de los crímenes de guerra y de los crímenes de lesa humanidad.

– Vistos los siguientes artículos del Convenio Europeo para la Protección de los Derechos Humanos y de las Libertades Fundamentales: artículo 1 – Obligación de respetar los derechos humanos, artículo 2 – Derecho a la vida, artículo 3 – Prohibición de la tortura, y artículo 4 – Prohibición de la esclavitud y del trabajo forzado.

– Vista la Resolución 1481 (2006) de la Asamblea Parlamentaria del Consejo de Europa sobre la necesidad de una condena internacional de los crímenes de los regímenes comunistas totalitarios.

– Visto el artículo 116 de su Reglamento.

A. Considerando que el Pacto Molotov-Ribbentrop de 23 de agosto de 1939 entre la Unión Soviética y Alemania dividió Europa en dos esferas de intereses mediante protocolos secretos adicionales.

B. Considerando que las deportaciones, los asesinatos y la esclavización de masa perpetrados en el contexto de los actos de agresión del estalinismo y el nazismo entran en la categoría de crímenes de guerra y contra la humanidad.

C. Considerando que, conforme al Derecho internacional, la prescripción no se aplica a los crímenes de guerra y contra la humanidad.

D. Considerando que la influencia y la trascendencia del orden y de la ocupación soviéticos en y para los ciudadanos de los Estados post-comunistas son poco conocidos en Europa.

E. Considerando que el artículo 3 de la Decisión n° 1904/2006/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 12 de diciembre de 2006, por la que se establece el programa Europa con los ciudadanos para el período 2007-2013 a fin de promover la ciudadanía europea activa(1) instituyó la acción “Memoria histórica activa de Europa” para evitar que se repitieran los crímenes del nazismo y del estalinismo.

1. Propone que se proclame el 23 de agosto Día Europeo Conmemorativo de las Víctimas del Estalinismo y del Nazismo para preservar la memoria de las víctimas de las deportaciones y las exterminaciones de masa, enraizando al mismo tiempo más firmemente la democracia y reforzando la paz y la estabilidad en nuestro continente.

2. Encarga a su Presidente que transmita la presente Declaración, acompañada del nombre de los firmantes, a los Parlamentos de los Estados miembros.”

Més enllà d’aqueixa declaració oficial i els discursos institucionals de les autoritats parlamentàries no hi ha ressò social efectiu d’aqueixa commemoració precisament ara que els vells totalitarismes europeus (nazisme i comunisme) ressorgeixen i se n’hi afegeix un de forani, l’islamisme. Dissortadament, existeix una actitud indolent per part de les generacions d’europeus d’ara que no han conegut personalment els efectes devastadors de les ideologies totalitàries donant per fet, sense valorar-ho prou, que viure en un sistema democràtic és un privilegi a l’abast d’una proporció infíma de la població mundial. Com va escriure fa anys Myriam Revault d’Allonnes, els europeus estimem poc la democràcia, blasmada pels tardocomunistes i anticapitalistes com un artifici purament formal, essent el socialisme real en les seves versions contemporànies (chavisme, castrisme, islamo-gauchisme) el veritable sistema de llibertat i justícia.

A Catalunya, aqueixa commemoració passa totalment desapercebuda, potser per no ferir sensibilitats dels hereus del franquisme que es podrien sentir al·ludits o el rebuig dels diversos partits progressistes nostrats d’arrels totalitàries. L’emergent estat català només reeixirà front als totalitarismes, el jihadsme i la cruzada, fonamentat sobre els valors de la llibertat i la justícia enllaçant amb la tradició política i jurídica catalana anterior als decrets de Nova Planta de 1707-1715.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!