Totxanes, totxos i maons

El Bloc de Joan Josep Isern

23 de febrer de 2025
Sense categoria
0 comentaris

Evocació de l’Isidre, del Bellmirall.

Llegeixo a l’edició gironina del Punt Avui d’ahir un retrat del pintor Isidre Vicens al qual dies enrere se li va dedicar un espai que a partir d’ara portarà el seu nom en el Jardí dels Alemanys de Girona (vegeu aquí).

El nom de l’Isidre i de l’Hostal Bellmirall ens porta directament cap als primers anys que l’A. i jo vàrem començar a visitar la ciutat de Girona. Ho he explicat en dos apunts –aquest de fa vint anys i també aquest altre, de més cap aquí- i m’ha agradat tornar-lo a recordar de resultes de l’homenatge que la ciutat li ha fet nou anys després de la seva mort.

Per nosaltres anar a Girona era posar al Bellmirall -parlo de fa trenta-cinc anys ben bons- i passejar sense presses, pels carrers tranquils, ombrívols i silenciosos que porten a la part alta, a la zona de Sant Domènec i de les antigues instal·lacions militars que varen acabar sent cedides a Girona quan Narcís Serra va ser ministre de l’Exércit.

I parlo també, és clar, del territori descrit per l’enyorat Miquel Pairolí en el seu dietari ‘Octubre’ i que vaig detallar en aquest apunt de fa nou anys.

L’A. i jo vàrem conèixer l’Isidre Vicens i la seva dona, i fins i tot alguna vegada havíem estat en el racó d’aquell casalot on es retirava a treballar els seus quadres, però ho desconeixíem tot sobre la seva atzarosa existència. Gràcies a l’article de Jordi Grau hem pogut resoldre aquella mancança i sentir-nos més orgullosos encara d’haver pogut conèixer personalment l’Isidre, l’estimat amic del Bellmirall.

Isidre Vicens, el pintor castigat

(Article a la secció ‘Mirades’ de Jordi Grau publicat a l’edició de Girona d’El Punt Avui el dissabte 22 de febrer de 2025)

(Vegeu-lo també aquí)

Tot­hom que el va conèixer diu que Isi­dre Vicens i Cubarsí (Mont­fullà, 1918 – Girona, 2016) era una bellíssima per­sona. S’ha escrit d’ell que va des­co­brir el color de petit veient el sol com s’aixe­cava per dar­rere la mun­ta­nya dels Àngels o obser­vant la plas­ti­ci­tat del pla de Salt con­ver­tit en una catifa de boira que ell albi­rava des de la casa de pagès on va néixer i créixer. Isi­dre Vicens, que va morir als 97 anys ara en fa nou, té des de fa un mes, com es mereix, un espai dedi­cat a Girona, al Jardí dels Ale­manys, prop d’on després de dei­xar el mas es va ins­tal·lar, en el que va ser el Bell­mi­rall, casa d’hos­tes pri­mer i hotel després. Com a pin­tor ha tin­gut reco­nei­xe­ment i hau­ria de ser recor­dat i reco­ne­gut, com ho va ser quan el 2006 va rebre el Premi Espe­cial de Nor­ma­lit­zació Lingüística o com, l’any següent, l’expo­sició ‘La pin­tura i els dies’, a la Casa de Cul­tura i a la Fun­dació Valvi, va mos­trar part de la seva obra, des del 1940 fins al 2005. “Quan pinto m’expresso gràcies al color, que per mi és encara un gran mis­teri, no sabré mai com expli­car-ho: el color el sents o no el sents”, recull una web en la seva memòria.

Però Isi­dre Vicens també va tenir una altra vida, ante­rior, que em per­met fer el títol d’aques­tes Mira­des. Isi­dre Vicens va ser un home cas­ti­gat, injus­ta­ment cas­ti­gat, al llarg de molts anys. A l’escola de Salt pri­mer i a la de Bes­canó després, pels mes­tres, fins que va dei­xar d’anar-hi. A la feina, quan, amb tretze anys i mort el pare, va haver de tre­ba­llar a la Coma Cros fent neteja i reco­llint brossa. Ell que pre­fe­ria els espais de lli­ber­tat i dibui­xar el que fos, només va tenir la sort de conèixer Josep Agui­lera, que seria el seu mes­tre sense cas­ti­gar-lo, que l’ori­en­ta­ria en la lec­tura i els secrets del dibuix, el que l’adreçaria a la bibli­o­teca de l’Ate­neu de Salt, al tea­tre for­mant una com­pa­nyia i el que el pro­mo­ci­o­na­ria com a mes­tre suplent a l’Escola de Belles Arts en què ell mateix estu­di­ava.

Però encara que­da­ven els pit­jors càstigs. Amb 19 anys, el 1937, va com­ba­tre amb l’exèrcit repu­blicà i va ser enviat al front de Terol. La majo­ria de com­panys van morir i ell va ser fet pre­so­ner i ingres­sat en un camp de con­cen­tració de Bil­bao i en un batalló de càstig de Màlaga. I de la presó de Màlaga va pas­sar per les d’Alcalá de Hena­res, Yeserías, Reus, Girona i Salt. Mai va ser jut­jat ni acu­sat de res. Sen­zi­lla­ment era repu­blicà, artista i lli­ber­tari. El 1943 va tor­nar a casa, però el maig del 1946 va ser pro­ta­go­nista invo­lun­tari d’un sabo­tatge mai del tot expli­cat i atribuït al maquis. El car­ri­let de Girona a Olot, el 19 de maig del 1946, va des­car­ri­lar a dos quarts de set del matí al pas del Gegant, a la Pilas­tra. Por­tava 360 per­so­nes, la majo­ria excur­si­o­nis­tes del GEiEG que ana­ven a l’aplec de Sant Pelegrí de Cogolls. Ell era a Mont­fullà i algú ho havia de pagar. Va tor­nar a ser empre­so­nat el 1947, divuit mesos. Cap acu­sació. Era incòmode i no li volien bé. Això el va por­tar a Girona, a la pin­tura i a for­mar part del Grup de Girona amb Ful­carà, Fita, Tor­res Monsó, Vila Fàbre­gas i Emília Xar­gay. Va pin­tar i va pin­tar molt. Havia estat cas­ti­gat sense motiu, però d’ell recor­dem el pin­tor i la seva con­dició de bona per­sona, i esta­ria con­tent de tenir un espai dedi­cat al Jardí dels Ale­manys.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!