Ja deia en l’apunt anterior que les veus crítiques han qualificat aquesta banda sonora de “tètrica” i “fúnebre”. Home… jo no seria tan extrem, però és evident que a la música que García Amat ha escrit per aquesta ocasió se li poden aplicar molt bé qualificatius com solemne o seriosa.
Hi ha altres moments en què piano i violoncel toquen alhora -l’escena al cementiri de Siurana, per exemple- i que a mi em remeten a George Winston (de fet, tota la banda sonora m’hi remet). Estic segur, però, que algun lector més entès que jo en música sabrà trobar-hi tres o quatre referències més.
És molt possible que la impressió fúnebre que algú deplora provingui dels moments en els quals sona només el violoncel. Són seqüències bastant curtes però, evidentment, el so esquinçat d’aquest instrument és un recurs d’una inequívoca expressivitat dramàtica que, pel que sembla, els responsables del documental no han considerat convenient matisar.
M’he entretingut a anotar en quins moments concrets de la projecció aquest violoncel desgarrador adopta protagonisme. Em surten els següents: el 6 d’Octubre, la Guerra Civil, el sanatori de Puig d’Olena, la ruta de l’exili pel Coll d’Ares, una reflexió sobre Crist crucificat i l els pensaments d’un soldat a la trinxera. Un seguit de fets, situacions i circumstàncies en les quals convindreu amb mi que el so d’unes castanyoles no hi encaixaria gaire bé.
Sobre la música, doncs, crec que els qualificatius que millor li escauen al treball del senyor Álex García Amat són els que he esmentat més amunt: seriosa i solemne. Òbvia, també. Amb pocs moments enlluernadors, però utilitària i eficaç. Cobreix, doncs, els mínims requisits d’una banda sonora.
Utilitària i eficaç sobretot si el que pretenia el director del documental era transmetre la sensació que el que es vol explicar durant aquells seixanta minuts és la vida d’una persona marcada per uns edeveniments tan tràgics i dolorosos com una guerra, el posterior exili, el retorn i la lluita per la represa en condicions summament difícils.
Tanco el capítol sobre la música. En l’apunt que vindrà passaré a parlar de la lletra. És a dir, dels continguts -allò què s’hi diu- i del continent -com es diu-. Vejam si ens en sortim…
(Continua aquí)
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!