SemiòTICS

Apunts de semiòtica i comunicació no verbal (*)Josep Marc Laporta

20 de gener de 2016
0 comentaris

Les quartilles d’en Puigdemont

Puigdemont-1Puigdemont-2

Les rèpliques del nou president de la Generalitat, Carles Puigdemont, en el debat d’investidura del passat 10 de gener, va donar per a molt. L’obsessió d’Arrimadas per Twitter, els diaris que llegeix o no llegeix Miquel Iceta, el to amenaçador i de mirada fixa de Xavier Garcia Albiol, les ‘somiatruitades’ de Lluís Rabell o el pentinat coincident amb Anna Gabriel van ser elements dialèctics que va utilitzar amb enginy, entre rialles i ovacions, per colpejar els partits opositors.

Però més enllà de les paraules, les quartilles mida DIN A5, que sostenia, també van donar molt de joc per entendre i endinsar-nos en la personalitat d’en Carles Puigdemont.

Des del primer moment, i fins gairebé els darrers instants de la intervenció, va sostenir unes quartilles amb les dues mans: una mostra de control i determinació amb les seves idees i directrius. Els apunts que havia pres mentre els diferents caps dels grups l’interpel·laven van ser un arma llancívola entre les mans, com dient: «ho tinc tot aquí escrit, però ara us ho adreçaré amb contundència i claredat». Així va ser.

En els primers minuts de la rèplica ja va deixar ben clara la persuasió simbòlica dels apunts: més de 10 vegades va posar en ordre les quartilles amb uns copets d’ajust sobre el púlpit. Agafades entre les dues mans i amb un gest inequívoc, sonor i demostratiu, les quartilles es van alinear per sí soles, mentre ell continuava amb els arguments discursius. Va ser un acte de reafirmació, de seguretat en les seves capacitats: la visualització d’una determinació audaç i resolutiva.

No en tinc cap dubte que el nou president de la Generalitat ens depararà molta informació semiòtica i gestual. Les mans solen acompanyar tant acompassadament les seves paraules que, en algun moment, segur ens oferirà interpretacions ben interessants i reveladores. Mentrestant ens quedarem amb l’exemple de les quartilles sostingudes entre les mans, que el postulen com un interlocutor ordenat, comunicatiu i contundent.

http://www.vilaweb.cat/noticies/les-intervencions-enginyoses-de-carles-puigdemont-i-els-clatellots-a-loposicio/

Puigdemont-4Puigdemont-3

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!