Notices from nowhere

Democracy now finds there can be ample for all, but only if the souvereing fences are completely removed.

RECERTIFICACIÓ ISO 9001:2000 + ISO 14001: 2004

Quan apareixen apunts d’aquesta mena, els lectors quedeu emmudits. No sé si perquè no interessen gens o per por a ofendre. També podria ser per desconeixements. Si és en qualsevol dels tres casos no dubteu a ficar-hi cullerada. Al capdavall ací el que posem en circulació i interacció són experiències. Una de les branques que en el darrer lustre ha progressat més el de la gestió. Racionalitzat per línies (cadenes de tasques, la seua supervisió i el control d’errades que tothom venim a cometre).  Per això, perquè generalment sempre hi ha una activitat que volem portar endavant i fer-ho de la manera més eficaç. També perquè crec que tots tenim una faena que volem elaborar de manera millor. Així com desenvolupar-nos d’una manera que ens enriquisca. I això de què parle no sols és d’aplicació al món empresarial sinó a qualsevol projecte que vulguem tirar endavant. Quan vaig fer el curs tenia companys que provenien de camps com ara les ONG, Institucíons com Democràcia i Societat, etc. És a dir, prendre del terreny empresarial allò que puguem democratitzar. Com és l’estalvi de temps, coordinació, etc.  Per tot això l’autoavalació i millor l’avaluació externa són un mecanisme d’examenper a saber on ens situem en un moment donat. L’auditoria que vam fer  l’any passat fou amb bastants més NO CONFORMITATS (NC) que enguany, amb 10 també en són menys però hem de minvar-les més encara. Però, crec, que és el camí de testar-nos i perfilar més acuradament els procediments i les pràctiques.

EL MOTIU: Era tal l?anarquia organitzativa que patíem a l?estudi durant el període dels ?90 que vam intentar de corregir-la mitjançant la inserció d?un sistema ja estudiat i avaluat. Les excuses amb què ens autoenganyàvem eren diverses: des d?apel·lar a la bohèmia pròpia dels artistes i arquitectes, fins al símil futbolístic de ser un equip del tall de l?Ajax de Cruiff, on tothom atacava i tothom defenia. Tanmateix la realitat era una altra. Manca d?eficàcia, incapacitat de detectar les línies de tasques crítiques de les que no ho eren. Endemés de errors arrossegats, sense detecció possible, fins a moments molt avançats dels desenvolupament de les cadenes de tasques. Manca de planificació prèvia. Manca de distribució i assignació de tasques. Manca de planificació temporal. Manca d?avaluació de costos i de beneficis, etc. Amb la consegüent manca d?objectivitat en l?elaboració d?ofertes i pressupostos. A partir de 1997, amb la liberalització de preus pels col·legis oficials, el sistema s?endurí. Abans sols calia tenir el client i el col·legi  oficial s?encarregava d?obtenir els honoraris. Amb el nou sistema els professionals s?equiparaven a la resta del mercat. Competitivitat en el marc de la relació qualitat / preu.

Fou a partir de l?any 2003 que l?associació d?antics alumnes de la Politècnica promogué uns cursos d?implantació de les ISO de qualitat en empreses semi-subvencionats per la Generalitat (IMPIVA) impartits per la certificadora suïssa SGS. Amb la sorpresa de que allò estava dirigit vers empreses mitjanes, grans, etc. I no pas a petites empreses de serveis. Llavors vam sol·licitar una acomodació a un estudi d?arquitectura. La qual cosa no existia. La ?plantilla? més propera era d?un Consulting d?enginyeria. Donada la nostra desorganització vam acceptar-ho, tot pensant que una mica de disciplina prussiana no ens vindria malament. Teníem un temps acotat de sis (6) mesos per a implantar-les, car vam detectar que també calia implantar-hi, a més de la de qualitat, la ISO de medi ambient. També era una manera d?immersionar-nos en la normativa europea. Prou més estricta i veraç que la de l’estat que ens domina, i no, precisament, per a millorar-nos….

Ací baix vos dese el resum:

 Aquesta setmana hem estat sotmesos a l’auditoria per  a la recertificació d?ambdues, després de tres anys de posseir-la i mantenir-la. L?any passat per a millorar el procediment vam implantar el EPM-Server, un programa desenvolupat per Microsoft adequat a petites i mitjanes empreses, a partir d?un programa dissenyat per a grans corporacions, del què hem fet de conillets d?Índies.

El resultat de l?auditoria per a recertificació ha estat el següent:

Existència d?un sol manual que integra els distints elements tant de qualitat com de medi ambient, igualment l?organització establí una política comuna que engloba els principis fonamentals i específics de cadascuna de les normes.

Els procediments de revisió del sistema. Auditories internes, no conformitats, accions correctives i preventives, formació, d?altres documents com la gestió d?equips cobreix els requisits de les diverses normes integrades.

Requisits legals: depén de cada mena de projecte, s?identifiquen en l?Estudi previ.

S?hi ha identificat deu (10) NO CONFORMITATS:

1 de 10: En el Manual del Sistema de Gestió se ha exclòs el punt 7.6 d ela norma 9001:2000, quan en realitat s?ha pogut comprovar l?existència de determinats equips d?amidament: cintes, làsers, etc.

2 de 10:

A) En contra de l?establert en les Normes de referència no hi hagut independència entre auditor i àrea auditada en les auditories internes.

B) Les auditories internes realitzades. en el 2006 no s?ha documentat conforme a l?indicat en el Procediment d?auditoria interna. Mancant l?informe final i la no conformitat.

3 de 10: En contra de l?establert en el document del sistema ?Mesura de satisfacció del client? la valoració global no es realitza cada mesos. També s?ha pogut comprovar que el mètode emprat d?avaluació del client no és eficaç car no s?obtenen respostes clares i evidents i per tant corregibles.

4 de 10: En contra de l?establert pel procediment de Recursos Humans: a) No s?ha actualitzat els C.V. de tres tècnics; b) No s?ha impartit el curs del pla d?emergència de formació intern d?Evacuació i Emergència; c) l?organigrama no s?hi ajusta a l?estructura actual de l?organització (la comercial i el nou enginyer informàtic); d) en les fites dels llocs de treball no s?ha definit les responsabilitats en quant  a auditors interns.

5 de10: No s?hi ha identifica com a aspecte ambiental l?emissió de gasos refrigerant de l?aire condicionat. No s?ha identificat els aspectes ambientals derivats de situacions d?emergència, pe., incendis. El criteri de perillositat únicament s?aplicaria, segons està definit en la taula de criteris, a residus, vessaments i emissions a l?atmosfera, no així als consums. No s?ha pogut evidenciar el càlcul del criteri de magnitud per a alguns aspectes com ara: consum d?aigua.

6 de 10:

1. No s?ha identificat els requisits legals de la següent normativa:

          Reglament 2037 /2000 de substàncies que esgoten la capa d?ozó.

          Llei 2/2006 de qualitat ambiental

          Decret 127/2006 que desenrotlla la llei 2/2006.

2. L?avaluació del compliment dels requisits legals ambientals no s?ha realitzat segons la freqüència establerta en el procediment ?Identificació de requisits Legals?

7 de 10: En contra de l?establert en el procediment de ?Compres i subcontractacions? del Full de comanda 1 no s?especifica el termini previst de lliurament i tampoc hi ha evidència de la verificació o revisió de la recepció dels treballs subcontractats. Ítem, tampoc no s?ha obert les corresponents fitxes d?equips a l?adquisició de cintes, mesuradors làsers, etc.

8 de 10: En contra de l?establert en l?apartat 4.2 de la Norma de Referència no s?ha comunicat la Política de l?organització a llurs empreses de col·laboradores de subcontractació.

9 de 10: S?ha pogut constatar que de manera sistemàtica no es documenta la planificació completa, les responsabilitats, revisions en la segona part del ?Full de control de Procediment- Redacció de Projectes?.

10 de10: El seguiment i amidament que s?està realitzant en l?actualitat als diversos aspectes ambientals identificats no s?ajusta amb allò especificat a les ?Fitxes d?aspectes ambientals? (alguns objectius assignats en la fitxa consta que no n?hi ha).

 OPORTUNITATS  DE MILLORA:

  1. Es recomana englobar els residus procedents del manteniment dels vehicles en una sola fitxa d?avaluació d?aspectes. Revisar el criteri de freqüència.

  2. Es recomana integrar el nou programa de gestió en el sistema de qualitat.

  3. Estudiar la utilitat del ?full de control de procediment – direcció d?obres?.

  4. Simplificar la documentació per al tractament de les No conformitat (N.C: d?auditoria interna i resta de no conformitats).

  5. Estudiar d?altres vies per a obtenir informació sobre la satisfacció dels clients.

Hem estat convocats la totalitat d ela plantilla mitjançant correus interns a reunió per a debatre i implementar les correccions i mesures de rectificació per al dimecres. Durada de la reunió 90 minuts.

Tenim un termini d?un mes per a fer les Accions correctores i presentar les evidències de les mateixes de manera tangible als auditors.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

  1. Realment no hi ha consciència d’excel·lència en el treball. Quin percentatge d’empreses tenen algun certificat ISO? I d’aquestes, quantes ho tenen obligades per que ho diu la casa matriu a l’estranger?

    ————————————–

    Des que has canviat el format que no et llegeixo gaire, hi ha formats que l’ordinador de casa mostra amb problemes (surten caràcters estranys) . Em passa amb tu i a d’altres que llegeixo sovint (Psicoapunts, Ismes,…) que ara només ho puc llegir amb l’ordinador de la feina, i no sempre puc. No se si li passa a més gent o si es pot arreglar.

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.