Notices from nowhere

Democracy now finds there can be ample for all, but only if the souvereing fences are completely removed.

“Después del nacionalismo catalán, el más peligroso es el valenciano”.

Paraules pronunciades per Fernando Abril Martorell, després de veure la manifestació del 9 d’Octubre de 1977, en la què mig milió de valencians estan recorrent els carrers de València en reclamació dels seus drets socials i nacionals. I en això, L’Estat Español, activà i posà en marxa la “Batalla de València”.

I n’afegí, n’Abril Martorell, tot seguit:

” A los gigantes se les mata desde pequeñitos”

Publicat dins de General | Deixa un comentari

UFA a BERNI i CATALÀ

La importància d’aquest projecte estreba en la fluïdesa espacial creada. La planta baixa és totalment exempta i té el desllunat interconnectat amb la planta baixa mitjançant un sistema motoritzat d’obertura del sostre de vidre. De tal manera que en la zona menjador queda totalment a l’aire lliure, doncs el sostre de vidre queda amagat. Amb al qual cosa existeix sempre corrent creuat d’aire. I la il·luminació de la cuina el vam resoldre fent el frontal d’ella de vidre translúcid. Doncs mai ens podran construir darrere en caure al pati d’illa de cases, però les ordenances municipals no ens permetien obrir obertures a ell tampoc.
EMPLAÇAMENT.
El solar, de forma rectangular, en un barri perifèric de València proper al d’Orriols. En té una superfície de 84 m2.

COMPOSICIÓ

uni5-10maxi

Construcció d’una vivenda unifamiliar entre mitgeres desenvolupada en un volum. Així el volum dedicat a vivenda estarà compost de Planta Baixa, Planta 1a, 2a i 3a. D’acord amb el programa de necessitats, el present projecte és el resultat de la interacció dels criteris compositius bàsics sobre hàbitats urbans perifèrics de mitja densitat, les circumstàncies imposades per la propietat en la composició de les plantes i alçats, la realitat de l’entorn del barri de Torrefiel i l’observació de les ordenances.

Quant a la pròpia vivenda, s’ha intentat introduir la jerarquització d’espais interiors, unit al concepte de fluïdesa espacial expressat en la penetració lumínica al interior, en cada planta queden ben definits en els volums que componen la dita vivenda. Sent els elements de comunicació vertical la peça que els “cus”.

PROGRAMA.

El programa funcional es materialitza en:
PLANTA BAIXA: Entrada – Rebedor- Garatge- Escala 1- Escala 2.
PLANTA PRIMERA: Saló Menjador Cuina- Lavabo 1- Escala 3.
PLANTA SEGONA: Distribuïdor 1- Habitació 1- Habitació 2 – Habitació 3 – Lavabo 2- Bany 1- Escala 4.
PLANTA TERCERA: Distribuïdor 2 – Sala – Escala 4.
Publicat dins de General | Deixa un comentari

BOTIGA CHARLES JOURDAN. C./ PERÉZ PUJOL, 3. VLC. 1996

UBICACIÓ : c/ PEREZ PUJOL, 3
LOCALITAT : VALÈNCIA

Local per a sabateria icona del calcer i complements de disseny femení d’alta gamma del segle XX radicada a París.
Van convocar-nos a París per a fer la sucursal a València. Allà ens mostrarem els royalties i patents que els caracteritzaven. Veient que eren millorables des del punt de vista de mobles per la tradició ebenista valenciana i d’altres instal·lacions acceptaren les nostres modificacions ad hoc. Ricard Selfa, de Sueca, fou qui va portar a cap l’elaboració de tot el mobiliari que era mòbil, amb obertures molt complicades i conduccions d’instal·lacions camuflables. La instal·lació d’aire condicionat de Manolo Vivas que seria junt a Rafel Masip els pioners de l’aire condicionat a València, implementaria molt d’hora les avui usuals reglades evaporadora en cortina, aleshores pràcticament desconegudes a València, però sí al Regne Unit.

La dificultat radicava en com fer que els mobles que duien instal·lacions elèctriques pogueren desplaçar-se pel local sense ser vistes pels clients amb al qual cosa ens obligà a crear registres en el terra i parets i murs. Sent-hi implementades, per ells, en altres llocs del món. Van quedar-hi força satisfets pensem.
La redacció del projecte fou feta en llengua francesa i anglesa.
La idea i la partença del projecte era posar en valor el xamfrà i contornada com a punt d’atracció del futur client. Donada la petitesa del local com organitzar les zones d’exposició, la de venda i atenció al client, així com la zona posterior, amagada, com a magatzem en alçada.
Això es podia aconseguir mitjançant la fluïdesa de l’espai per la posició dels mobles que eren mòbils i “traslladables”, amb la qual cosa era redistribuïble l’espai segons les diverses estacions de l’any i corresponents exposicions de temporada.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

GRAU VELL (PUÇOL)

De vegades els esdeveniments s’acceleren i el que era una parcel·la dedicada a càmping, d’ús dotacional, entre més d’una centena de copropietaris, s’ordenà des de la batlia que calia urbanitzar-ho. S’hi va fer un concurs restringit promogut pels copropietaris i calgué en un mes muntar tota una operació avalada per una empresa promotora, una constructora i una entitat bancària. Va caldre acontentar i fer convergir moltes sensibilitats i possibilitats crematístiques diverses que s’expressaren en la gran variabilitat tipològica que porta inserit el projecte. Vam quedar els segons dels cinc equips convidats. Malgrat que es tractava d’un exercici complex vam quedar descavalcats en l’oferta econòmica. Duros a quatre pessetes no existeixen des que va morir Santiago Rusiñol. 

1. PRESENTACIÓ DEL PROJECTE.
Construcció d’un conjunt residencial de tres blocs d’apartaments amb un total de 110 apartaments i un bloc de vivendes unifamiliars en filera de 22 vivendes en la parcel•la ocupada en l’actualitat pel càmping, situada en el sector 5B amb fatxada a la Av. Grau Vell, en la platja de Puçol.

PREMISSA: BENEFICI PER A TOTS, TANT PROPIETARIS COM PROMOTOR.
PROPIETARIS: Per mitjà d’un canvi d’obra, és a dir, l’entrega d’una edificabilitat per part del promotor que es pot traduir tant en una quantia econòmica com en espècie o part d’un bé immoble.
PROMOTOR: Per mitjà de l’obtenció de part de l’edificabilitat perquè el puga rendabilitzar per mitjà de la venda i qualssevol. Per tant, hi ha una retribució mútua, és a dir, d’anada i tornada.
Dins de tot açò el que s’ha intentat oferir per la nostra part, és un ventall ampli de diferents productes en els quals es dóna llibertat a cada un dels propietaris per a triar dins de les seues possibilitats tant econòmiques, com personals, familiars, necessitats físiques, etc. Tot això es tradueix en diverses possibilitats perquè cap dels 97 propietaris se senta discriminat, és a dir, que puguen eixir beneficiats el nombre més gran de propietaris possible, ja que pensem que vostés siguen els nostres clients, és a dir, el nostre promotor.

Açò es tradueix en diferents vivendes i de diferents superfícies i situació dins del complex, com veurem posteriorment.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ESTÀTICA I ESTÈTICA

Aquest paper que he trobat remenant entre les carpetes condensa tot el que cal saber per desenvolupar l’ofici d’arquitecte. En la part superior treu la deformació d’una secció d’una biga de formigó armat amb la seua deformació en restar sotmesa a càrregues, així com els esforços i moments estructurals que s’hi produeixen. En la part inferior un disseny d’un bloc d’habitatges de protecció oficial fugat. Estàtica i estètica. Sols cal a més, saber com afectem les persones individuals i col·lectives (societat) amb el nostre treball de formigues ANÒNIMES.

20140924190708_00001

20140924190342_00001

Crec recordar que aquest darrer fou una pre-proposta per a presentar-nos al concurs del MuVIM. Quan he repassat he vist les traces de l’antic Hospital de l’època gòtica de València. El segon a construir-se a tot Europa.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

HABITATGES SOCIALS A PALOMERAS (MADRID)

Una de les pràctiques més interessants de la carrera fou l’estudi exhaustiu d’arquitectures amb un fort contingut social. És el cas d’aquests blocs situats al municipi de Palomeras (Madrid). Sabien conjuminar certa tradició madrilenya i les Hoff vieneses i berlineses. La característica comuna era d’estudiar com un indret malmès socialment i degradat podia recuperar-se i socialitzar-se d’una manera efectiva, tot fent ciutat allà on sols hi havia descampats i barraquisme.

Una tradició força diferent als conceptes postmoderns del primer Ricard Bofill (Walden 7, Antigone a Montpeller, barri Gaudí a Reus, etc),  i els MBM (la Maquinista, Martí l’Humà, la llunyana Meridiana, etc.) per posar dos exemples nostrats.

2.1

20140924190844_00001.1

 

Contra el formalisme aspergèric en arquitectura

Ens ensenyaren això:

Possiblement, entre d’altres, influït per la coneguda definició de Le Corbusier:

“L’arquitectura és el magistral, correcte i magnífic joc de masses reunides sota la llum. Els nostres ulls estan fets per a veure-hi les formes en la llum, la llum i l’ombra revelen aquestes formes, cubs, cons, esferes, cilindres o piràmides que són les grans formes primàries que la llum revela”.

Arran de la darrera edició de la Biennal de Venècia, comissariada per Rem Koolhaas, s’ha produït una diatriba entre el jurat i el cap de l’estudi  de Zaha Hadid, el qual ha negat la condició artística de l’arquitectura, per a reduir-la com un mer joc de formes buides de continguts socials explícits o implícits. Acusats de que en les seues obres de països dictatorials i dels tercer món moren molts treballadors i que ells resten com si la circumstància no anàs amb ells. I fan una tautologia dient que la seua arquitectura no respon a l’art sinó a l’esperit dels temps, sent-ne, aquesta, la seua “contribució” social.

URS FISHER AT NEW MoMA

MEME, PÀGINA 139.

Sembla que estem en un moment en què cal re-introduir els paràmetres humanístics, biològics, culturals i tel·lúrics per a esbrinar els patrons i pautes generals del món, on d’altres s’han descarregat el llast de l’interès particular i concret societari, en pro d’un univers de dandies entotsolats per a quedar-se amb la forma com a únic bagatge amb què traginar pel món.

It's Time for Love in the World. I'm Sorry, too !   REFLEXIÓ HIPÀTICA.

 

12 projectes que podrien haver canviat València

HISTÒRIES DE LA CIUTAT DE VALÈNCIA

Dotze projectes que podrien haver canviat València

VICENT BAYDAL*. 06/09/2014 La València que podria haver sigut i no fou acumula grans projectes entre 1927 i 1954 (Valencia Plaza)

VALÈNCIA. València ha estat sempre una ciutat molt avesada a la destrucció i el silenciament de la memòria i el patrimoni històric, àdhuc, quan aquests conceptes no s’apreciaven com un valor social. Així, a diferència d’altres ciutats peninsulars, durant molt de temps era pràcticament impossible contemplar restes romanes o andalusís i, encara hui, molts dels que n’hi ha són ignorats per l’administració pública. Igualment, els edificis carregats amb  el màxim simbolisme històric de l’urbs, com ara el Palau del Reial i l’antiga Casa de la Ciutat, foren enderrocats sense cap escrúpol durant el segle XIX.

També el Palau de la Generalitat en 1845 i la pròpia Llotja en 1877 estigueren a punto de ser víctimes del pic i la pala, com moltes d’altres construccions que foren esvaïdes de la faç del solar valentí. Per fortuna, s’hi conservaren i junt amb d’altres monuments històrics hui fan gruix, identitat i memòria a la ciutat i als seus habitants.  Junt, però, a la València que fou hi deixà d’ésser, també hi ha hagut al llarg de la història una València que pogué ser i no mai va ésser, és a dir, una València d’ intervencions urbanístiques i edificis projectats que no mai es van porta a cap.

És el cas dels que hom pot documentar-se en els feliços i convulsos anys 20 i 30 del segle XX, marcats en l’Estat espanyol pel creixement econòmic cojuntural, la Dictadura de Primo de Rivera, l’esclat democràtic de la Segona República espanyola i la brutal conflagració de la Guerra d’Espanya. València donà aleshores el gran impuls que la va dirigir cap a la fita metropolitana que segueix marcant-ne en l’ actualitat.

En una vintena d’anys, de 1920 a 1940, pràcticament duplicà els seus habitants, de 250.000 a 450.000, alhora que aprofundí la seua intensa reforma interior i escometé una primera gran expansió urbanística.

El centre històric, els Eixamples, el barri de l’Exposició (avui, Pla del Real) i el districte marítim veurien créixer multitud de noves construccions, les més significatives en Estil Modernista, eclècticsArt Déco, que convivien amb uns altres de caràcter classicista i neobarroc. En aquesta última línia, en el context del neo-catolicisme de la Restauració borbònica d’Alfons XIII i la construcció d’altres esglésies megalòmanes iniciades en la mateixa època, com ara,  la Catedral de l’ Almudena de Madrid o la Sagrada Família de Barcelona, a València es projectà un “temple monumental dedicat a la Santíssima Mare de Déu dels Desemparats“.

UN VATICÀ PER A VALÈNCIA

En 1923 s’havia produït la coronació de la Geperudeta, amb presència dels reis espanyols i de desenes de milers de persones que hi omplirien de gom a gom la plaça de la Mare de Déu. A rebuf d’aquell fervor popular s’hi constituí una Junta destinada a erigir un nou temple darrere de la basílica, sobre l’ actual solar de l’Almoina, “per a celebrar al seu interior amb esplèndida magnificència i gran gernació de fidels el culte a la Venerada Imatge, i al seu exterior, la monumentalitat que manifesta quant el poble valencià ha volgut i desitja eternament ofrenar a sa excelsa Patrona“.

I, veritablement, en veure l’avantprojecte guanyador del concurs convocat en 1930, dissenyat per l’arquitecte en cap de l’arquebisbat de València, el castellonenc, Vicent Traver i Tomàs, cal admetre que haguera acomplits amb escreix aquells objectius. Un monumental edifici inspirat en Sant Pere del Vaticà, amb una enorme cúpula de més de 30 metres de diàmetre i una alçària de quasi tres vegades superior a la de la pròpia basílica dels Desemparats, hagueren canviat per a sempre la visió del nucli central del Cap i Casal.

No debades, el plànol principal d’en Traver indicava que el temple es veuria “des de Sagunt a la Ribera” i, segons n’indica el catedràtic d’història de l’art, en Javier Pérez Rojas, plantejava al seu interior una “lectura barroco-valenciana del Panteó de Roma“. Tanmateix, l’ important inversió inicial que requeria (uns 8 milions de pessetes de l’època) i les penúries econòmiques que arribarien després de la Guerra d’Espanya feren inviable el projecte, que fou abandonat un parell de dècades després.

En qualsevol cas, malgrat no porta-se a terme, aquell espectacular disseny segueix impressionant qui prove a imaginar-se’l in situ, des de qualsevol racó actual de la plaça de la Mare de Déu. Amb tot i amb això, els vents arquitectònics bufaven aleshores en una altra direcció. Així ho mostra el precoç avantprojecte racionalista que presentaren el madrileny en Gaspar Blein i el valencià en Lluís Albert, quan sols comptava amb 25 anys, al concurs per a la construcció del nou edifici de l’Ateneu Mercantil de València, convocat en 1927.

UN ATENEU A L’ALÇADA DE ‘METRÓPOLI’

ES tractava d’un esbós pioner a l’Estat espanyol, que recollia les formes expressionistes i futuristes que provenien de les Escoles arquitectòniques més avançades d’Occident

Tan sols recordar que aquell mateix any s’ estrenava Metropolis, la pel·lícula de Fritz Lang que s’anunciava a València com a “el miracle de la pantalla“. Massa modern per a l’època potser i,  sobretot, massa alt, doncs excedia per molt l’ alçària requerida per l’Ateneu Mercantil, que finalment se decantà por una construcció de tall més clàssic.

Nogensmenys, uns anys després, coincidint amb l’adveniment de la Segona República espanyola, aquella arquitectura anomenada moderna es convirtirà en l’estil habitual entre els autors més innovadors de la ciutat, que l’hi aplicaren a construccions posteriorment emblemàtiques, com són el Rialto, el Col·legi Major Lluís Vives o l’ Edifici Alonso. El propi Lluís Albert va seguir impulsant aquell nou estil en assolir el lloc d’arquitecte de la Diputació provincial de València, la principal institució territorial de l’època.

EL MANICOMI

Així, al llarg de 1933 preparà tres importants dissenys jamai  executats: el d’un nou Hospital Provincial, on destacava la voluntat de “fugir dels estils antics que no ens servirien per a cap altra cosa que per a emmascarar, amb imatges embadocadores,  els elements d’altre temps necessaris“;

Manicomi a Portaceli, una obra que reprengué sota d’altres formes 35 anys després, al final de sa vida, donant lloc a l’actual Hospital Psiquiàtric de Bétera; i el d’una nova Plaça de Bous, sobre la què encara es conserva hui, de 1860, que pretenia substituir per una altra “propera estilísticament als grans pavellons esportius“, segons comenta l’historiador de l’art David Sánchez en la seua tesi doctoral sobre la Arquitectura en Valencia (1939-1957), de la què provenen la major part d’imatges ací mostrades.

EL TEATRE PRINCIPAL QUE NO FOU

A l’any següent, en 1934, Albert projectà també un Teatre Principal que contenia un gran hotel, configurant un conjunt de formes verticals i poderoses, en la línia futurista que marcaven les construccions avantguardistes de de l’època

Aquell mateix any l’arquitecte municipal Xavier Goerlich, un altre dels autors que acollí amb entusiasme el nou estil racionalista, presentà una proposta per a la seu central del Banco de València que recollia els postulats de Frank Lloyd Wright. Los propietaris, tanmateix, acabaren optant pel neobarroc  regionalista que encara preval en l’edifici que actualment ocupa el xamflà del carrer del pintor Sorolla amb Don Joan d’Àustria.

LA SUPER ESTACIÓ D’AUTOBUSOS

Tot i que després d’acabar la Guerra d’Espanya l’arquitectura moderna continuà dominant els principals projectes de la ciutat. Com ara, per exemple, el d’una gran estació central de autobusos planejada en el Pla del Remei, en l’actual avinguda de Navarro Reverter, que fou aprovada per l’Ajuntament en 1939 i dissenyada pel mateix Xavier Goerlich. S’hi tractava d’una ambiciosa iniciativa que comptava amb tot els serveis necessaris, un hotel, vivendes per als empleats, oficines i baixos comercials destinats a “l’exposició permanent de productes valencians“. Tanmateix, el totpoderós exèrcit de la nova dictadura franquista avortà el projecte en reclamar la titularitat dels terrenys sobre els que havia d’erigir-se l’estació.

EL PALAU DE LA GENERALITAT

De fet, el canvi polític va anar influint en el moviment modern i racionalista que l’ associava al període republicà.  Endemés, segons apunta el mateix David Sànchez, un sector important dels dirigents de la ciutat tractà d’imposar un monumentalisme arquitectònic de tall classicista, “per una necessitat d’autoafirmació“.

Així, per exemple, l’antic Palau de la Generalitat, ocupat llavors per la Diputació de València, fou reformat i ampliat sota la direcció de l’esmentat Lluís Albert, que continuava al seu lloc d’arquitecte provincial.

Per sorprenent que parega, la part del cos central i la torre recaients a l’ actual plaça de Manises no formen part de l’edifici històric i apenes tenen sis dècades d’existència, car foren construïts en els anys 40. Però, encara més, en acabar dit ampliació en 1952 el mateix Albert presentà el “Projecte de La Gran Generalitat“, que pretenia unir l’edifici amb el també històric Palau de la Batlia, que acabava de ser adquirit per la mateixa Diputació Provincial. Amb tot, preveia un cos de pas de dos pisos d’altura, cinc metres d’ample i cinc arcs inferiors per al trànsit de vehicles i vianants, tot imitant l’estil històric original del segle XV.  Malgrat les negociacions administratives que es portaren cap per a la seua execució, el projecte quedà finalment als calaixos.

ELS TRETS TOTALITARIS DE L’EDIFICI D’HISENDA

Per aquell temps les línies més rectes, simètriques i seriades del nou moviment modern d’influència madrilenya començaren a imposar-s’hi.

Àdhuc l’arquitectura d’inspiració totalitària procedents d’Alemanya i Itàlia deixaren la seua petjada a València a través de l’edifici de la Delegació d’ Hisenda, que inicialment va ser dissenyat el mateix any de 1952 per en Lluís Gay i Josep-Antoni Pastor, segons un avantprojecte que mostrava encara més rotundament les dites referències que finalment fóra construït al carrer de Guillem de Castro.

Altrament, el concurs convocat a nivell estatal l’any anterior per a la reforma i urbanització de la plaça de la Reina fou guanyat pel suecà Vicent Figuerola amb un projecte de línies molt tradicionals, que recordava les clàssiques places porxades del regne de Castella.  Tanmateix, mai no fou portat  a la pràctica, com tampoc un altre disseny darrer de reminiscències castellanes esbossat en 1954 per en Xavier Goerlich, que continuava essent l’arquitecte municipal.

UN PALAU PER A FRANCO I EL JARDÍ DEL TÚRIA COM A AUTOPISTA

Es tractava, concretament, d’un “Projecte de residència per a Sa Excel·lència el Cap de l’Estat espanyol en els Jardins del Reial de València“, és a dir, un palau per al dictador Franco en l’edifici històric del Col·legi Seminari Sant Pius V. El disseny preveia la duplicació mimètica de les torres i els pavellons, tot tenint com a referència l’Escorial i l’arquitectura de caràcter castrense. No obstant, mai no arribà a executar-se, i l’edifici es consolidà com a seu del Museu de Belles Arts, mantenint-se fins l’actualitat amb diverses ampliacions i reformes, com ara,  la reconstrucció de la cúpula històrica de teules vidrades blaves, que hi havia estat enderrocada uns anys abans.

Posteriorment encara vingueren d’altres molts projectes inacabats per a la ciutat, alguns afortunadament inacabats, com el que pretenia ocupar i usar l’antic llit del riu Túria com a autopista de 12 carrils, impulsat pel “Ministerio de Obras Públicas” espanyol dels anys 70. També els tres grans projectes que els governants municipals han proposat en la darrera dècada per a canviar la cara de la ciutat, és a dir, la prolongació de l’avinguda de Blasco Ibáñez, el front marítim projectat per Jean Nouvel i el Parc Central dissenyat per Kathryn Gustafson, han estat abandonats o romanen paralitzats.

Davant les perspectives econòmiques i polítiques de futur, sembla difícil que siguen executats algun dia tal i com foren dissenyats. Passaran, si més no, a la llarga llista de projectes inacabats que, potser, en una altra realitat — en una altra dimensió– configuren una altra ciutat de València. La València que pogué ser i no va ser.

Vistes de València

1. Una (o dos) vistes fusionades d’avinguda antic Regne de València. S’hi veu el Cine Martí encara en funcionament.

Antic Regne de València

2. Mercat Central des de carrer d’en Palafox

 

20140903184617_00001

3. Vista de la Seu i la Basílica des de Porta del palau Arquebisbal. La casa enderrocada de baix correspon a la casa natal de Manuel Sanchis Guaner a plaça de l’almoina.

20140903190902_00001

4. Porta d’accés al Mercat Central per carrer de Ciutat de Bruges / carrer de Carabasses.

20140903190934_00001

5. Llotgeta del Mercat

Llotgeta

Publicat dins de General | Deixa un comentari

3 espais urbans que han canviat.

Dibuixar des de fa trenta-set anys té això. Que els vam fixar-hi en una escena urbana que, ara, són història introbable.

20140904184516_00001

 

“L’scalèxtric” que passava per damunt del pas d’accés a la Politècnica. Al fons el meu pavelló on dibuixàvem amb un fred que feia eixir prunyons en l’hivern, i una calor insofrible a l’estiu. Camps de correu d’hortalisses tant el que avui ocupa la rotonda d’enllaç al tercer cinturó com els camps a l’altra banda per on discorria el “trenet” amb alguna caseta, la torred el’aigua i algunes barraquetes per guardar estris agrícoles. Els cotxes aparcaven sota el pas elevat. Feia poc que se’na havia ensenyat a pintar amb aquarel·la, i a mi, defugint la manera casolana dels del Cercle de Belles Arts, m’agradava siluetejar els colors i ennegrir amb estilògraf fi de 0’1.

20140904184422_00001

Vista del Col·legi Major Ausiàs March, des de la UPV.

 

20140903185344_00001

Vista d’una alqueria encara en funcionament a finals dels 1970′ prop de la UPV.

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari