Notices from nowhere

Democracy now finds there can be ample for all, but only if the souvereing fences are completely removed.

MANOLO PORTACELI I ROIG, L?ARQUITECTE DE LA SUBTILESA PERSISTENT .

Fa tres anys féiem aquest parlament:

ENGUANY HEM CONCEDIT EL PREMI A LA TRAJECTÒRIA PROFESSIONAL, CULTURAL I VALENCIANISTA A L?ARQUITECTE EN MANUEL PORTACELI I ROIG, L?ARQUITECTE DE LA SUBTILESA PERSISTENT.

DES DEL CLUB ?A LA NOSTRA MARXA?, UN COL.LECTIU POPULAR I MODEST, PERÒ ENGRESCAT EN TOT ALLÒ PERTANYENT A L?ÀMBIT DE LES RELACIONS HUMANES. DES DE LA MÚSICA, EN TOTES LES SEUES VESSANTS, LA RÀDIO, LES FALLES, LA LITERATURA, EL TEATRE, EL FOLCLORE I LES DIVERSES I MÚLTIPLES ARTS PLÀSTIQUES EN DEFINITIVA, TOT ALLÒ QUE ES FA I DESFÀ EN LA SOCIETAT HUMANA.

SI L?ANY PASSAT ES CONCEDIA EL DIT PREMI A L?ESCULTOR ANDREU ALFARO, ENGUANY EL PREMI RECAU SOBRE L?ARQUITECTE MANUEL PORTACELI I ROIG.

EN UN AMBIENT DE NORMALITAT, EL SR. PORTACELI SERIA CONEGUT ABASTAMENT.

EN EL NOSTRE CAS, MANCATS DE MEDIS AUDIOVISUALS AMB CRITERIS ÈTICS I MORALS PROPIS I INDEPENDENTS, ENS CAL FER REFERÈNCIA DE QUI PARLEM.

COM DIU LA DITA BÍBLICA, ?PER LES SEUES OBRES ELS CONEIXEREU?: DE SEGUIDA OBSERVAREU QUE VOS ÉS REALMENT PROPER.

ÉS L?ARQUITECTE AUTOR DE LES RESTAURACIONS D?OBRES EMBLEMÀTIQUES TALS COM:

1) LES DRASSANES DE LA CIUTAT DE VALÈNCIA

2) L?ALMODÍ DE XÀTIVA

3) EL MUSEU DE LA CIUTAT (PALAU BERBEDEL O DEL MARQUES DE CAMPO)

4) EL MUSEU DE BELLES ARTS DE SANT PIUS V.

5) L?AMPLIACIÓ I UBICACIÓ DE L?HEMICICLE DE LES CORTS VALENCIANES DEL PALAU DE BENICARLÓ.

6) LA CASA DEL XAVO.

7) DEL CONTROVERTIT TEATRE ROMÀ DE SAGUNT.

EN AQUEST CAS, VEIEU¡ SÍ ÉS FAMÓS. EL QUE ES RESTAURA ALLÀ ÉS UN TEATRE ROMÀ. LES SEUES MIDES REALS, L?ESPAI, ALLÒ QUE NO ÉS TANGIBLE. SÍ AMB UN MATERIALS D?AVUI EN DIA. COM FEIEN ELS ROMANS, TREBALLAR AMB MATERIALS DE LA SEUA ÈPOCA. CLARAMENT ÉS POSSIBLE DETERMINAR EL QUE ÉS ANTIC I EL QUE ÉS CONTEMPORANI I NOU.

PORTACELI HI INTRODUEIX UNS CRITERIS NOUS DE RESTAURACIÓ. D?AVANTGUARDA QUE NO S?HI ACOBLEN AMB ELS D?UNA RESTAURACIÓ ?CLÀSSICA? QUE DEMANA LA LEY DE PATRIMONIO ESPAÑOL. I EIXE ÉS EL SEU PECAT, RESTAURA ALLÒ QUE ÉS IMMATERIAL. I SABRÀS PERDONAR-ME MANOLO, PERÒ FA 10 ANYS QUE VINC DIENT-HO: L?OBRA D?ART ÉS LA VOSTRA RESTAURACIÓ, EL QUE HI HAVIA PER SALVAR ES TROBA SALVAT I PENJAT PER L?ESCENA, A L?AMFITEATRE, ETC. ERES LA VICTIMA D?UNA LLEI OBSOLETA I UN ADVOCAT CURT DE CERVELL. PERÒ, ARA, EL TRET ELS HA EIXIT PER LA CULATA.

NO S?ATREVIRAN A ENDERROCAR RES¡

AUTOR, TAMBÉ,  DE VIVENDES D?ARTISTES I GRANS PERSONES, COM  ARA, EL PINTOR MANOLO VALDÉS, DE L?EQUIP CRÒNICA, DEL DIRECTOR DE TEATRE I EX ?DIRECTOR DE L?ODÉON O THÉÂTRE D?EUROPE DE PARÍS, LLUÍS PASQUAL.

AUTOR DE MÚLTIPLES EDIFICIS PER A L?EDUCACIÓ, COM ARA, L?ESCOLA GAVINA A PICANYA, PIONERA DE L?ENSENYAMENT EN VALENCIÀ. EN L?ANY 1980.

LA SEUA ARQUITECTURA S?ENFRONTA ALS PROCESSOS D?ALIENACIÓ I ESTADARDITZACIÓ IMPULSATS PER LA DINÀMICA D?UNA D?UNA MAL ENTESA GLOBALITZACIÓ, QUE DIFUMINA LA IDENTITAT DELS ESPAIS, QUE ACABA PER FER INDIFERENCIABLES ELS ENTORNS URBANS I QUE DIFICULTA LA IDENTIFICACIÓ AMB L?HÀBITAT CULTURAL. EN AQUEST CAS NO PODEM DISTINGIR CALVIÀ, BENIDORM I CAMBRILS DE MIAMI.

ELS EDIFICIS DE PORTACELI AFIRMEN UNES SENYES D?IDENTITAT IRRENUNCIABLES. ENS FIXEN LA MEMÒRIA.

¿ÉS PERÒ, LA SEUA, UNA OBRA ESTÀTICA?.

NO. EIXA MATEIXA DINÀMICA L?IMPLEMENTA A RESPECTAR ALLÀ ON VA. CADA CIUTAT I ENTORN, TÉ EIXA PROFUNDA ?VEU EN OFF?, QUE ELL I LA SEUA SAVIESA, SAP FER EMERGIR, SINÓ:

¿COM S?EXPLICA QUE HAJA GUANYAT EL CONCURS DE LA RESTAURACIÓ I AMPLIACIÓ DEL NEUES MUSEUM DE BERLÍN PER A LES COL.LECCIONS ARQUEOLÒGIQUES DELS MUSEUS ESTATALS?

LA INVITACIÓ A FER EL CENTRE FINANCER DE MILÀ A ITÀLIA, ETC.

L?OBRA  DE PORTACELI ENS PARLA A CAU D?ORELLA, SUBTILMENT PERÒ PERSISTENTMENT DES DE FA 32 ANYS, COM TAMBÉ I COROL.LARIÀMENT  DES DE LA SEUA TRAJECTÒRIA COM A PROFESSOR D?HISTÒRIA DE L?ARQUITECTURA I DE PROJECTES ARQUITECTÒNICS. POSANT ORDRE I CONCERT EN UN MÓN ESBORRATJAT.

DE LA MÀ D?UNA TENDÈNCIA ESTÈTICA SÒBRIA, DE CERTS RETOCS MINIMALISTES, FORTS I CONTUNDENTS QUE ENS INSEREIXEN I VINCULEN EN LA MÉS VIVA TRADICIÓ EUROPEA. DISSENYA DES DE LA IDEA GLOBAL DE L?EDIFICI FINS AL DARRER DETALL, MOBLE O RODAPEU. COM LI PASSAVA AL MESTRE VIENÈS ADOLF LOOS.

NO CREIEU GENS AMB ALLÒ DEL BARROQUISME VALENCIÀ. PURA PATRANYA.COM ENS ENSENYA ALS SEUS EDIFICIS, DISSENYS, ESCRITS EN REVISTES ESPECIALITZADES, LES SEUES CLASSES A L?ESCOLA, ETC. ENS DONEN LES PISTES.

NO ÉS POSSIBLE SEPARAR TRAJECTÒRIA PROFESSIONAL, LA CULTURAL I VALENCIANISME. EN L?OBRA DE PORTACELI, FORMA UN TOT INDISSOLUBLE:

1)     QUAN JOSEP RENAU RETORNA A LA SEUA VALÈNCIA, ÉS UN COMPLET DESCONEGUT PER ALS SEUS COMPATRIOTES, SENT UN DELS CARTELLISTES MÉS IMPORTANTS DEL SEGLE XX, QUE NI MÉS NI MENYS LI ENCARREGÀ A PICASSO EL GERNIKA. VALENCIÀ EXILAT DES DEL 39, QUI ÉS CAPAÇ DE FER UN DISCURS COHERENT DE BENVINGUDA AL C.O.A.V. L?ANY 1977- ¡ EN VALÈNCIA, ÉS CLAR¡ : ÉS PORTACELI

2)     LA PROJECCIÓ DE LA NOSTRA ARQUITECTURA I ARQUITECTES EN REVISTES D?ÀMBIT ESTATAL I INTERNACIONAL, COM ARA, L?ARQUITECTE DEMETRI RIBES, EL GRAN ARQUITECTE DE L?ESTACIÓ DEL NORD ÉS PORTACELI.

3)     ESPAIS ESCÈNICS PER AL TEATRE LLIURE, GRUP ALIMARA, TEATRO UEVO, LOGOTIP DE L?ASSOCIACIÓ D?ACTORS I ACTRIUS PROFESSIONALS VALENCIANS, DISSENY DE LA GALERIA D?ART LEONARTE, ETC. QUE EVIDENTMENT MANOLO, NO DONEN PER A VIURE, PER GRATIA ET AMORE.

4)     UNA PETITA ANÈCDOTA PERSONAL: QUAN M?EXAMINÀ EN 1984 I LI VAIG FER L?EXAMEN EN VALENCIÀ, I JO, MENTRE ESPERAVA LA NOTA, PATIA I PATIA MOLT ¡……. JA QUE NO ENS CONEIXÍEM…  ¡ I EN AQUELLA ÈPOCA ¡

AL POC TEMPS EIXÍ LA NOTA: M?APROVÀ AMB UN NOTABLE, SUPOSE QUE SERIA UN DELS PRIMERS EXÀMENS FETS EN TALS CONDICIONS,  I AMB EL QUE ENCARA PLOU PER ACÍ ¡

COM PASSA A TOTS ELS GRANS DE L?ART, US CONVIDE A VISITAR I GAUDIR DE LA SEUA OBRA, ELLA PARLA MILLOR D?ELL QUE JO MATEIX.

VULL FINALITZAR PARAFRASSEJANT EL PRINCIPIA D?ISSAC NEWTON I DIR: ? SI AVUI PODEM VEURE UNA MICA MÉS LLUNY QUE ELS ALTRES, ÉS PERQUÈ ESTEM PARATS SOBRE ELS MUSCLES DE GEGANTS COM EL PROFESSOR EN MANUEL PORTACELI I ROIG, ARQUITECTE?.    

JOSEP BLESA I MORANTE, ARQ.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

  1. Josep, avui parles com un arquitecte d’aquells que jo conec….
    Em sembla que dissentiriem en mes d’una qüestió, en el to, segur.
    Però què mes vols, per això estem oi?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.