Notices from nowhere

Democracy now finds there can be ample for all, but only if the souvereing fences are completely removed.

DEDICAT AL PRESIDENT MARAGALL.

DÈDAL, EL VELLÓ D’OR I LA RÒTULA ESFÈRICA. Robert Graves

Parlaré una miqueta de literatura; malgrat ser un ignorant de literatura grega i mitologia, amb referència mecànica inclosa: la ròtula esfèrica. Amb tot serveix, com a metàfora, de l’articulació i concepció maragalliana del nostre país dins d’aquell Estat espanyol.
 

Robert Graves (Londres,1895 – Deià, Mallorca, 1995), conegut escriptor, historiador, assagista i poeta. Estranyament mediàtic per l’èxit de l’adaptació de la seua novel·la Jo Claudi. Endemés, escrigué El Velló d’or, novel·la en la que es narra el mític viatge de Jasó i llurs argonautes a la cerca de la pell de moltó, que simbolitzava el déu Zeus i que custodiava zelosament el rei de Colquide.

(segueix una miqueta i deseu-hi algun comentari al respecte, almenys si us ha agradat.) 

El text que ací us mostre pertany al primer capítol de la novel·la, en el què es descriu com Anceu, abandonat a la seua sort en la major de les illes Hespèrides (Mallorca), és portat davant la ninfa de les Taronges. Aquesta, l’interroga i es sorprén pel caràcter patriarcal de les famílies gregues en contra de la manera de les illes, on es relaciona la fertilitat de la terra amb la dona, i s’adora a la triple deessa.

A mitja conversa, la ninfa de les Taronges pregunta Anceu per la sort dels cretencs, i Anceu conta com foren derrotats per Teseu el grec. Amb l’ajut d’en Dèdal. Dèdal és possiblement el primer enginyer i arquitecte de la història coneguda: construí el laberint per a tancar el minotaure del rei Minos, va fugir de Creta mitjançant unes ales fetes amb plomes i cera, fortificà la ciutat de Sicília per al rei Còcal, i segons la imaginació d’en Graves també inventà el mecanisme de la ròtula esfèrica, aquell que estudíem durant la carrera en estructures…des del principi, però que no arribem a copsar fins d’haver de signar un projecte que hi n’enclou una.

Pregunta la ninfa:

 … ¿què se’ls esdevingué als cretencs? –

Anceu respon:

Estigueren vençuts per Teseu el grec, a qui ajudà a aconseguir la Victòria un home dit Dèdal, conegut artesà i inventor.

Torna a preguntar la ninfa:

¿Què és allò què hi inventà?.

 Anceu respon:

Entre d’altres invents, construí braus de metall que bramien artificialment quan s’encenia foc sota el seu ventre; també estàtues de fusta de la deessa que semblaven de carn i ossos, doncs les extremitats eren articulades i podien moure’s en totes les direccions, com si fóra un miracle….. i els ulls, a més a més, podien tancar-se i obrir-se, tot tibant-ne d’un cordell ocult.

Torna a preguntar la ninfa:

¿Encara viu, aquest tal,……Dèdal?. M’encantaria de conèixer-lo.

Anceu tornà a respondre:

Per malastrugança no és possible. Tots aquests events s’esdevingueren de fa molt d’abans dels meus temps.

Tanmateix la ninfa continuà insistint-hi:

Però de debò……, ¿veritat que em podràs dir-me com eren fetes les articulacions de les estàtues per a que les extremitats pogueren moure’s envers  totes direccions?

Anceu tornà a respondre:

Sens dubte calia que girara en un buit esfèric -li diu- tot fent encongir i doblant el seu puny dret fins tancar-lo i girant-lo dintre el buit format pels dits de la mà esquerra per a que comprengués de seguida què volia dir.

Així, doncs, Dèdal s’inventà l’articulació esfèrica. Amb tot i amb això, mercés a un invent d’en Dèdal, tota la flota dels cretencs restà anihilada, i per això ja no són ells qui visiten la vostra illa, ans únicament els grecs i  algun que altre  pelasg, traci o frigi.

(………………………………..)

Mentri-mentres, quan encara conversava Anceu, la ninfa féu un senyal secret als homes-boc per a que s’emportaren Anceu fora de la seua vista i després li donaren caça fins matar-lo amb llurs fones. Puis hi havia decidit que un home que podia contar històries tan pertorbadores i indecents no se li podia permetre seguir amb vida a l’illa, ni tan sols un moment més, ara que ja l’havia contat el que volia conèixer sobre la manera d’articular les estàtues de fusta.

 

 

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Respon a AMADEUSU Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.