11 d'agost de 2005
3 comentaris

La ideologia alemanya

… "la família, on la dona i els fills són els esclaus de l’home. L’esclavitud dins la família, tot i que latent i molt rudimentària, és la primera propietat que, per
cert, ací correspon perfectament a la definició dels economistes moderns, segons la qual consisteix en la disposició de la força de treball d’altri"

Aprofitant les vacances m’estic llegint La ideologia alemanya, de
Marx i Engels, molt ben traduïda per en Jordi Moners. Ja ho havia intentat abans
però no me n’havia sortit (cal una mica de calma i concentració!). En
transcriuré un trocet que vaig llegir ahir a la nit:
"Amb la divisió del treball, en la qual es donen totes aquestes
contradiccions i que es basa al seu torn en la divisió natural del treball dins la família i en la separació de
la societat en famílies singulars i oposades entre elles, es dóna a l’ensems el
repartiment , i precisament el repartiment desigual, tan
quantitatiu com qualitatiu, del treball i dels seus productes, i, doncs, també
la propietat que ja té el seu embrió, la seva primera forma, en la
família, on la dona i els fills són els esclaus de l’home. L’esclavitud dins la
família, tot i que latent i molt rudimentària, és la primera propietat que, per
cert, ací correspon perfectament a la definició dels economistes moderns, segons
la qual consisteix en la disposició de la força de treball
d’altri
."
La frase l’he trobada interessant entre d’altres coses perquè fins aquí no
parla de l’opressió de gènere. De fet és força coherent amb el que diu el llibre
d’Engels "Orígens de la família, la propietat privada i l’estat" (o similar, el
dic de memòria i el vaig llegir en castellà), molt interessant per cert. Això
sí, la teoria feminista ha evolucionat molt des d’aleshores… En tot cas de
moment em queda la sensació que la qüestió de gènere, la tracten sí, però sobint
queda com un pegat un pèl apartat de la resta de pensament dels autors. Sembla
que la vegin més com un orígen històric ja superat, com passa amb l’esclavisme o
el feudalisme, com una etapa anterior que ajuda a entendre l’origen de la
divisió del treball i la propietat privada, que no pas com un element
transversal que afecta els fonaments de tota la humanitat durant tota la seva
història, inclosa l’actualitat. Potser algú llegeix això i té probes documentals
que desmenteixen aquesta sensació, seria d’agrair. Sempre resulta complicat
criticar un parell que van escriure unes obres completes que ocupen una
habitació sencera!
Bé, algú sap a què es refereixen els autors quan diuen "natural"? Que té el
seu orígen en el fet que la dona tingui fills, és a dir, en causes "naturals"?
Que és la més lògica? En un moment anterior del llibre afirmen que la diferència
entre homes i dones està exclusivament originada en la diferència de papers en
l’acte sexual o alguna cosa així, que la veritat tampoc ho he acabat d’entendre.
Té a veure amb el concepte de sexualitat que tenien els autors, o què? Entenc
com a més rellevant el fet que les dones poguem quedar embarassades, tenir
criatures i donar-los el pit, a l’hora d’incidir en la divisió del treball, que
no com fem l’acte sexual. No només perquè aquestes tasques et limiten en un
moment determinat, sinó pel sabut control que volen exercir històricament els
homes sobre la capacitat de tenir fills/es de les dones, per assegurar-se que la
seva descendència és realment seva i no d’un altre, i poder transmetre la
propietat privada que han acumulat als seus continuadors genètics al món, i
aquestes coses.
Ara, que els textos de Marx i Engels, almenys per mí, són més
interpretables que la bíblia, mai estic segura d’haver entès ben bé què volen
dir…
Si algú em dóna la seva opinió li agrairé!
  1. Els textos de Marx i Engels són, com tú molt bé has acabat dient, totalment interpretables i manipulables. Aquesta és una de les causes que fan que sempre, des dels seus orígens, aquesta ideologia hagi tingut diferents grups, amb diferents lectures (boltxevics, menxevics, stalinistes, la divisió després de la III internacional entre socialisme i comunisme,…) que arriben a ser pràcticament lectures, maneres de veure-ho, gairebé individualitzades. Personalment, entenc el Marxisme com una molt bona eina de crítica i redreçament del capitalisme salvatge, hereu de la societat feudal, que es donava al segles XVIII i XIX (i que, salvant les distàncies, és el que està succeint ara mateix a països com ara la Xina). Però en va sortir una solució pràctica que va ser nefasta : el comunisme. I que va ser nefast no és una opinió, sino que queda constatat en els milions de morts provocats per aquest engendre de sistema econòmic. I també per les rutines i esquemes mentals de la gent que forma els països que en són hereus.

  2. La Biblia interpreta el sometiment del home a les lleis naturals, com a part consustancial de la naturalea de la que forma part. I en base a aixo cadascú a de jugar el roll que li pertoca en cada moment. De tal manera que si la naturalea el dona parella, esta sotmes als diferents rolls de la parella. I si no t’en dona el deslliures d’aquets rolls. Ara be per escomençar a entendre, a esdevint tot, del espirit sant o la bona fe, en el deure que cadascú sapiga jugar el roll que li pertoca amb cada moment. Amb més limit que amar al proïsme com a un mateix, inclòs als enemics suposats i fer el que creus que deus amb bona fe en cada moment, respectant la naturalea. Cosa tan senzilla de entendre i dificil de interpretar.

    Sobre la parella: El que Déu a unit que no heu separe l’home i cadascú respecte la seua naturalea.

    Sobre la naturalea:  No vos afanyeu pel que teniu que vestir o menjar, possant com exemple els ossells. Tinga cada dia el seu afany. Dificil de interpretar al peu de la lletra, però amb bona fe, fàcil d’entendre en el que cal del fer diari. Bon rotllo, front als que obren de mala fe. Una paloma entre escurçons.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!